04.09.2012  |  Strategi & ledelse

Indspark: Indspark: Når forankringen fejler totalt

Hvis CSR-strategien lover ”sikkert og sundt arbejdsmiljø”, går det ikke, at indeklimaet gør medarbejderne opkogte og sveddryppende.

Medarbejderen er virksomhedens ansigt udadtil. Så når sveden hagler ned ad tindingerne, og håret klistrer på kvinden bag disken, giver det ridser i imaget.

”Hvor er her ulideligt varmt,” sagde alle kunder, uden undtagelse, når de kom ind af døren.

”Ja, vi må ikke få aircondition”, svarede den ellers yderst servicemindede og smilende ekspedient.

Jeg vil skyde på, at der var over 32 grader bagerst i butikken, og det var ikke en af sommerens varmeste dage. Det var faktisk ikke rimeligt at forvente service eller aktivitet i butikken i den hede.

”Sikkert og sundt” arbejdsmiljø
Nu er den pågældende butik en del af en virksomhed, som jeg ved, går meget op i CSR, og som har arbejdet med det i mange år. Virksomheden er god til CSR, når det drejer sig om produktion og produkter. Men åbenbart er CSR-indsatsen ikke helt nået ud til butikkerne. Jo, medarbejderne er faktisk altid hjælpsomme og smilende i alle butikkerne. Derfor er det så meget mere besynderligt, at man ikke sørger for, at deres inde-/arbejdsklima får lige så meget opmærksomhed som varerne.

På virksomhedens hjemmeside kan man læse; ”Vi fokuserer konstant på, hvordan vi kan sikre, at vores kunder altid får en god oplevelse, når de køber XXX i en af vores butikker, og at vores medarbejdere arbejder i et sikkert og sundt arbejdsmiljø.”

Kendte ikke CSR politikken  
Jeg spurgte medarbejderen, om hun kendte til virksomhedens CSR politik. Det gjorde hun ikke. Hun vidste ikke, at hun var i fokus, og jeg tror ikke, at det føltes sådan.

Virksomheden skriver desuden:

 ”Vi tror på, at det er afgørende, at vi tager os godt af vores medarbejdere. Derfor arbejder vi hele tiden på at sørge for, at vores medarbejdere er glade og har et godt og sikkert arbejdsmiljø. Vi arbejder med medarbejderudvikling på seminarer, direkte målrettet til at give medarbejderne følelsen af værdi og velvære. Hvis vore medarbejdere føler sig værdsatte og veltilpasse i arbejdsmiljøet, tror vi på, at de bedre kan give dig en god oplevelse, når du besøger en af vores butikker.”

Bare ord på hjemmesiden
Det lyder jo alt sammen meget godt. Det er også flot, at virksomheden prioriterer ansvarlighed og lægger det langt frem på hjemmesiden. Men når det ikke er forankret i butikkerne, så er det jo bare ord. Hvis den næsten hedeslags-ramte medarbejder vidste, at hun skulle være veltilpas og værdsat, så havde hun formodentlig fortalt nogen, at det bestemt ikke var tilfældet. Men hun kendte ikke til virksomhedens fokus på medarbejdere og deres værdi.

Det er svært at finde og bibeholde kvalificeret og motiveret arbejdskraft til detailhandlen, så alle former for goder på jobbet er en loyalitetsskabende faktor. En behagelig temperatur i butikslokalet er et minimum. Jeg er sikker på, at man et sted på et hovedkontor tænker i højere luftlag og friske pust. Sådan så billedet bare ikke ud i lige den butik, den dag, hvor jeg stod og så sveden hagle.

Tags: CSR-strategi

Mere fra Anne-Louise

Anne-Louise Thon Schur

Director, Head of Sustainability and International Development

I work for SDGlead as a Partner. I advise clients in the area of sustainability, CSR and international development. I have been working with major projects a number of different clients, e.g. one of the world’s largest toy manufacturer, a Big Pharma company, as well as companies within industries, such as oil, wind, technology, telecoms, dairy, discount retail and biotech. I advise the publi…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere