13.06.2018  |  Klima, miljø og energi

Nøglen til succes med automatiseret varehus er genanvendelige plastkasser

I Finland drives et af verdens første automatiserede lagre til frugt og grønt. Og det er takket være nogle genanvendelige plastbeholdere, der på bæredygtig vis sikrer, at produkterne også er friske, når de lander på hylderne i supermarkedet.

Det har længe været en udfordring for industrien at få flyttet frugt og grøntsager fra A til B i et tempo, hvor produkterne stadig er friske, når de lander hos forbrugeren. Oftest kan få timer i distributionscenteret gøre den store forskel.

Derfor åbnede Finlands største detailhandelskooperativ, SOK, sidste år et af verdens første fuldt automatiserede varehuse, dedikeret netop til frugt og grønt.

Læs også: Det handler om meget mere end plastikposer 

Lageret er placeret lidt udenfor Helsinki, og halvdelen af landets dagligvarer har været en tur her forbi, inden de når ud til forbrugerne. Men et sådant lager kræver helt særlige forudsætninger.

Dets eksistens er afhængig af genanvendelige plastbeholdere (reusable plastic containers, forkortet RPC'er) fra Ifco, som kan opfylde de strenge krav til automatiserede systemer.

Samtidig reducerer RPC'erner mængden af affald med 85 procent sammenlignet med engangsemballage. Og det sparer SOK både penge, og mindsker det miljøskadelige aftryk.

Når kasserne bevæger sig gennem systemet, læser scannere stregkoderne, og de noterer typen af RPC og dens indhold. De automatiske transportbånd og elevatorer transporterer de friske råvarer til paller eller rullebure, hvorefter de når det sidste stop før forbrugeren, lastbilerne. Det automatiserede varehus er således helt uden menneskelig indblanding, på nær i den indledende kvalitetskontrol.

- EST

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere