Name it vil have grønt image
Bestsellers børnetøjsmærke Name it, som sidste år fik smæk i medierne på grund af en sag om kemikalier i tøjet, lancerer nu en butikskampagne, der skal trække tøjmærkets image i den grønne retning.
Name it, der er et børnetøjsmærke under Bestseller-koncernen, satser på genbrug og miljøhensyn med den nye butikskampagne, ”Rethink, return and re-use”.
Idéen er, at forbrugerne skal aflevere deres brugte tøj og sko i Name It-butikkerne, hvor man så vil sørge for miljørigtig afskaffelse og genanvendelse af det.
Kampagnen køres i samarbejde med det tyske firma I:CO (der står for I Collect), som sørger for at sende tøjet til en sorteringsplantage, hvorfra det ryger videre til genbrug eller nedbrydes til fibre. Fibrene bliver derefter sendt videre til tekstilproducenter, som kan genbruge fibrene.
Bestseller har rettet op siden kemikaliesagen
Det nye tiltag kommer efter en massiv mediestorm sidste sommer, hvor det kom frem, at Bestseller har solgt børnetøj med for højt indhold af azofarvestoffer i Danmark og ti andre lande. Stoffet er på EU’s liste over forbudte kemikalier.
Bestseller valgte at imødegå mediestormen ved at nøjes med små notitser i butikkerne og på egen hjemmeside i stedet for at kommunikere problemet bredt ud, hvilket har fået meget kritik via medier og bloggere.
Lykke Juulsen, der er PR-ansvarlig for Name It hos Bestseller, afviser over for markedsforing.dk , at den nye kampagne er et forsøg på at rette imaget op fra sidste års kemikaliesag.
"Den sag var bestemt uheldig, men vi erkendte fejlen og ændrede vores procedurer, så vi fremover sikrer, at eventuelle lignende situationer vil blive håndteret korrekt. Så der er ingen sammenhæng," siger hun.
Bestsellers nye kampagne kører fra den 20. august i danske og svenske Name It butikker. Det endelige mål er, at fibrene i tøjet bliver genanvendt uendeligt.
-KH