11.02.2016  |  Samfund

NCC Virksomhedsskolen – integration til arbejde i praksis

Indhold fra partner Hvad er dette?

En skole for unge, som ikke er egnede til at gå i skole. Det kan virke som halsløs gerning, men på NCC Virksomhedsskolen er det blevet en målbar succes. På CSR Master Class d. 3/3 er det en af 9 store virksomheders Best-in-Class cases

For NCC-direktør Peter Topp Engelsted Jonasen er det vigtigt, at der kan måles på CSR.

På NCC’s byggepladser har de indført et meget simpelt CSR system. I al sin enkelthed er det en liste over 10 områder – støj, støv, arbejdsmiljø osv. – som byggepladserne bliver vurderet i forhold til. Den maksimale score er 180 point, og kommer en byggeplads over de 110, får den prædikatet ”Bæredygtig byggeplads”. Pointen er, at sætte fokus på, hvad der er god, ansvarlig adfærd, og at det motiverer NCC’s egne folk på byggepladsen og underentreprenørerne til at handle mere ansvarligt. Og endnu mere væsentligt, siger NCC-direktør for Business Support Peter Topp Engelsted Jonasen, så kan det måles: når der investeres i CSR, er det afgørende for NCC, at der kan måles på indsatsen, så der kan følges op på, om det går den rigtige vej.

Imponerende resultater
Det er i det lys, hele NCC’s CSR indsats skal ses. Det gælder således naturligvis også for NCC’s virksomhedsskole, der blev etableret i 2012 i samarbejde med Aarhus Produktionsskole og Aarhus Kommune: Virksomhedsskolen har siden etableringen haft 136 elever indskrevet, 14 af dem er stadig i gang på skolen, 71 er gået videre i en erhvervsuddannelse, 24 har fået en læreplads, og 5 er nu i job. NCC har aktuelt selv 5 struktørelever i lære fra Virksomhedsskolen.

”Virksomhedsskolen er målrettet de unge på 17 – 25 år, og de skal være motiverede for at få en byggefaglig håndværksuddannelse” oplyser Peter Topp Engelsted Jonasen og uddyber, at det ikke bare er almindelige unge, der kommer på skolebænken: ”Eleverne er unge – drenge – som er blevet tabt i det almindelige skolesystem. De har ringe boglige kundskaber, og de mangler ofte basale færdigheder inden for dansk og regning. Det forsøger vi så at give dem på skolen. Samtidigt kommer de i praktik hos os eller hos vores underentreprenører ude på byggepladserne. På den måde får de både lært det, der skal til for at få et job, og de får en kontakt til en virksomhed, der kan blive deres kommende arbejdsplads.”

Motiverede sjak
Det kan lyde selvmodsigende, men det er faktisk et krav for at blive elev på Virksomhedsskolen, at den unge vurderes ikke at kunne starte direkte på en erhvervsuddannelse. For fleste af eleverne ville det at skulle sidde på en skolebænk være en genoplevelse af de nederlag, de oplevede i deres skoletid. Derfor blev skolen indrettet i lokaler på selve byggepladsen, fortæller Peter Topp Engelsted Jonasen: ”Eleverne skal være ude på byggepladsen det meste af tiden og arbejde i forskellige sjak. De skal mærke, at der er nogen, der er afhængige af, at de gør en indsats, og at de møder op om morgenen. Så vidt muligt, skal de arbejde som de andre i sjakkene, og de skal møde kl. 06.45 og være klar til at arbejde kl. 07. Vores sjak er meget motiverede for at tage sig af deres elever, og er der én, der ikke kommer, så henter sjakket ham. På den måde sikrer vi os også mod frafald, bare fordi de ikke har lyst en enkelt dag.”

Drivkraften for NCC er bestemt ikke pengene, understreger Peter Topp Engelsted Jonasen, for skolen udgør snarere en omkostning end en indtægt. Ganske vist har virksomheden ingen direkte udgifter som sådan til at drive skolen, for dem afholder Aarhus Kommune, men NCC skal bruge tid på eleverne, og de skal have sikkerhedsudstyr og arbejdstøj med mere. Det, der derimod tæller, er, at det giver et klart signal om, hvad virksomheden står for, og i NCC har CSR – forstået som ”det at give tilbage til samfundet, hvad samfundet giver til virksomheden” – ligget i DNA’et har helt fra koncernens start, fortæller han: ”Gennem Virksomhedsskolen, scoresystemet på byggepladserne og vores øvrige bæredygtighedstiltag, bliver vi udadtil en mere interessant samarbejdspartner både for dem, vi i forvejen samarbejder med og nye partnere. CSR er en integreret del af vores forretningsforståelse, og vi vil gerne vise vores kunder, at vi er en socialt orienteret virksomhed. Internt har initiativer som Virksomhedsskolen stor betydning for vores medarbejderes stolthed over at være hos os og for vores muligheder for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.”

En blandt 9 stærke cases

På CSR LINK’s Master Class præsenterer Peter Topp Engelsted Jonasen NCC’s virksomhedsskole som en af ni stærke CSR cases fra nogle af de største virksomheder i dansk erhvervsliv. De andre virksomheder er: Skandia, L’Oreal, Microsoft, Danske Bank, Arla Fonden, SGS og ISS. Hver især byder de på unikke cases på CSR indsatser, og tilsammen giver det et billede af state-of-the-art af CSR i Danmark. Skandia lægger som vært lokaler til arrangementet og er desuden vært for et miniseminar om sociale investeringer i forebyggelse. Og sidst, men ikke mindst har konferencen gæstetaler ved hele to professorer: Steen Hildebrandt, Aalborg Universitet, og Michael Hauschild, DTU.

Master Class afholdes i år d. 3. marts på Kay Fiskers Plads 9, Ørestaden. Læs mere om programmet og tilmeld på www.csr-link.dk.

Tags: CSR LINK

Mere fra CSR LINK

CSR LINK

www.csr-link.dk

CSR LINK CSR LINK skaber praktisk vidensdeling mellem danske aktører indenfor CSR - gennem især konferencer, hvor vi gennem Løsninger, Inspiration, Netværk og Kontakter sikrer deltagerne konkrete værktøjer til at komme videre med deres CSR-indsatser og -strategier. Uanset om man så kommer fra den private eller offentlige sektor, hos en NGO, et mediehus…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere