NGO: Fødevareproducenter skal have større fokus på etik
Verdens ti største producenter af fødevarer bør øge det etiske fokus i forsyningskæden. Sådan lyder opfordringen fra global velgørenhedsorganisation.
Organisationen Oxfam har gået verdens ti største fødevareproducenter efter i sømmene i dens Behind the Brands-undersøgelse. Virksomhedernes forsyningskæder er blevet inspiceret med fokus på åbenhed, arbejdernes rettigheder og miljø- og klimahensyn. Det skriver supplymanagement.com.
Virksomhederne har taget et stort skridt på vejen imod en etisk forsvarlig forsyningskæde, men tempoet kan sættes op, og mere kan gøres. Sådan lyder resultat af Oxfams gennemgang.
Læs også: Grønnere rengøring i fødevareindustrien
Disse virksomhederne har så stor magt og indflydelse, at de kan gøre meget mere. Nogle bør udvise lederskab, mens andre bør forny en forældet forretningsstrategi, der ikke har indarbejdet respekt for menneskerettighederne, siger Ben Phillips, kampagneleder og Policy Director i Oxfam, til supplymanagement.com
Sodavandsproducenter får ros
Trods rum for forbedring fremhæver Oxfam dog specielt seks virksomheder blandt de ti fødevaregiganter, som i de seneste år har introduceret strategier til at hjælpe deres underleverandører.
Coca-Cola har rykket sig enormt de sidste par år og har forbedret deres politiker. Associated British Food har også forpligtet sig til nye strategier, som adresserer etiske problemer og er i fortsat dialog med Pepsi om at implementere miljøhensyn i forsyningskæden, fortæller Ben Phillips til supplymanagement.com
Syv af virksomhederne har underskrevet FNs Womens Empowerment Principles, og tre vil i maj 2014 lancere en handlingsplan for, hvordan virksomhederne kan håndtere kønsproblematikker i deres forsyningskæde.
Læs også: MasterCard vil levere digital fødevarehjælp
Oxfam er en international organisation, der arbejder i 90 lande på verdensplan. Organisationen arbejder for at bekæmpe fattigdom og korruption. I Behind the Brands-undersøgelsen har organisationen undersøgt verdens ti største fødevareproducenter, heriblandt Coca-Cola, Pepsi, Nestlé, Unilever, Kelloggs, Danone og Mars.
-TK