NGO: leverandører skal engagere sig mere i klimatiltag

I en ny rapport peger klimaorganisationen CDP på leverandører som et af de led i kæden, der skal gøre en større indsats for at tage del i kampen mod klimaforandringerne.

Leverandørerne skal engagere sig mere i deres klimapåvirkning, herunder CO2-udslip fra fx godstransport. Det er budskabet i en ny rapport..

04.02.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Som grundlag for rapporten har CPD (tidligere Carbon Disclosure Project) i løbet af 2015 indsamlet data fra godt 4000 internationale leverandører, og selvom næsten tre ud af fire (72 procent) anerkendte klimaproblematikken og kunne identificere regulative, fysiske og/eller en bred palet af andre klimarelaterede risici i deres forretning, så er de ifølge CDP for langsomme til at reagere.

Rapporten er skrevet på vegne af 75 af CDP’s supply chain-medlemmer, heriblandt Lego, Microsoft (begge såkaldte lead members), Accenture, Nestlé, Unilever og en stribe af verdens største bilfabrikanter. De har alle bedt deres leverandører rapportere om sine klimatiltag, men kun halvdelen valgte at svare, og af dem, der deltog, var det igen kun halvdelen, der gør en indsats på området.

Det mest tungtvejende område handler om udledning af drivhusgasser, som flere leverandører ifølge rapporten bør gøre en indsats for at reducere. Kun hver tredje af deltagerne beretter om reduktionerne i rapporteringsåret, og det er for lidt i forhold til udfordringer, klimaforandringerne medfører, og som leverandørerne har deres del af ansvaret for. Som rapporten konkluderer: ”Uden handling fra leverandørerne kan indkøberne ikke håndtere deres klimarisici på effektiv vis.”

Dedikeret indsats påkrævet
Flest (63 procent) har integreret aspekter omkring klimaforandringer i deres forretningsstrategi, mens kun hver fjerde (25 procent) er i dialog med deres leverandører (altså CDP-medlemmernes underleverandører). Endnu færre tager hånd om deres vandrelaterede effekter, selvom dette område ifølge CDP kan være et af de mest kritiske.

Der er dog også håb i den indsamlede data. Alene ved at få leverandørerne til at rapportere om deres udslip af drivhusgasser, aftvinger man også handling på området, hvilket øger sandsynligheden for at de reducerer deres udslip. Så selvom nogle af de ’nye i klassen’ ikke præsterer specielt godt, så er der grobund for at de kan forbedre sig fremover. I tillæg hertil åbner rapporteringssamarbejdet mellem produktionsvirksomhederne og deres leverandører op for, at førstnævnte kan bruge forskellige virkemidler, fx diverse finansielle ’gulerødder’, til at skubbe leverandørerne i retning af en mere klimaansvarlig strategi.

Læs også: Walmart fordobler indkøbene og satser på bæredygtige leverandører

Forandringer er med andre mulige, men det kræver en dedikeret indsats fra alle parter; store og små virksomheder bør motivere deres leverandører til at forholde sig til deres effekt på klimaet og handle derefter, og leverandørerne kan omvendt opfordre deres kunder til at anerkende deres position og reducere deres udslip etc.

Og som CDP påpeger: ”Med Paris-aftalen (COP21, red.) på plads, now is the time to get started.”

Læs mere om CDP og organisationens strategiske plan.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00