NGO: leverandører skal engagere sig mere i klimatiltag
I en ny rapport peger klimaorganisationen CDP på leverandører som et af de led i kæden, der skal gøre en større indsats for at tage del i kampen mod klimaforandringerne.
Leverandører gør ikke nok for at skære i deres CO2-udslip, og de bør engagere sig mere. Det er hovedkonklusionen i en ny rapport fra klimaNGO’en CDP, ”From Agreement to Action: Mobilizing suppliers toward a climate resilient world”.
Læs også: Apple, Adidas og H&M har Kinas grønneste forsyningskæder
Som grundlag for rapporten har CPD (tidligere Carbon Disclosure Project) i løbet af 2015 indsamlet data fra godt 4000 internationale leverandører, og selvom næsten tre ud af fire (72 procent) anerkendte klimaproblematikken og kunne identificere regulative, fysiske og/eller en bred palet af andre klimarelaterede risici i deres forretning, så er de ifølge CDP for langsomme til at reagere.
Rapporten er skrevet på vegne af 75 af CDP’s supply chain-medlemmer, heriblandt Lego, Microsoft (begge såkaldte lead members), Accenture, Nestlé, Unilever og en stribe af verdens største bilfabrikanter. De har alle bedt deres leverandører rapportere om sine klimatiltag, men kun halvdelen valgte at svare, og af dem, der deltog, var det igen kun halvdelen, der gør en indsats på området.
Det mest tungtvejende område handler om udledning af drivhusgasser, som flere leverandører ifølge rapporten bør gøre en indsats for at reducere. Kun hver tredje af deltagerne beretter om reduktionerne i rapporteringsåret, og det er for lidt i forhold til udfordringer, klimaforandringerne medfører, og som leverandørerne har deres del af ansvaret for. Som rapporten konkluderer: ”Uden handling fra leverandørerne kan indkøberne ikke håndtere deres klimarisici på effektiv vis.”
Dedikeret indsats påkrævet
Flest (63 procent) har integreret aspekter omkring klimaforandringer i deres forretningsstrategi, mens kun hver fjerde (25 procent) er i dialog med deres leverandører (altså CDP-medlemmernes underleverandører). Endnu færre tager hånd om deres vandrelaterede effekter, selvom dette område ifølge CDP kan være et af de mest kritiske.
Der er dog også håb i den indsamlede data. Alene ved at få leverandørerne til at rapportere om deres udslip af drivhusgasser, aftvinger man også handling på området, hvilket øger sandsynligheden for at de reducerer deres udslip. Så selvom nogle af de ’nye i klassen’ ikke præsterer specielt godt, så er der grobund for at de kan forbedre sig fremover. I tillæg hertil åbner rapporteringssamarbejdet mellem produktionsvirksomhederne og deres leverandører op for, at førstnævnte kan bruge forskellige virkemidler, fx diverse finansielle ’gulerødder’, til at skubbe leverandørerne i retning af en mere klimaansvarlig strategi.
Læs også: Walmart fordobler indkøbene og satser på bæredygtige leverandører
Forandringer er med andre mulige, men det kræver en dedikeret indsats fra alle parter; store og små virksomheder bør motivere deres leverandører til at forholde sig til deres effekt på klimaet og handle derefter, og leverandørerne kan omvendt opfordre deres kunder til at anerkende deres position og reducere deres udslip etc.
Og som CDP påpeger: ”Med Paris-aftalen (COP21, red.) på plads, now is the time to get started.”