Novo Nordisk er ikke Social Business
Formanden for Rådet for Samfundsansvar, Lise Kingo, der er koncerndirektør i Novo Nordisk, krydsede for nylig klinger med nobelprismodtager og opfinder af begrebet Social Business Muhammed Yunus.
Da nobelprismodtager Muhammed Yunus og formanden for Rådet for Samfundsansvar Lise Kingo mødtes i København i mandags til et lukket arrangement, diskuterede de i følge Berlingske i dag, hvem og hvad der kan betegnes som Social Business.
Muhammed Yunus vil i følge avisen ikke give Novo Nordisk stemplet "Social Business", fordi virksomheden udbetaler udbytte til aktionærer. Lise Kingo fortalte, at Novo Nordisk har opereret i Bangladesh, hvor Yunus stammer fra, i 20 år, og at formålet har været at udbrede kendskabet til diabetes og sikre kendskabet til virksomhedens diabetesmedicin.
Læs også: CSR-profilen: Positionen som rollemodel forpligter
Kingo forklarede den tredobbelte bundlinje, som Novo Nordisk arbejder efter, og som betyder, at virksomheden skal balancere mellem at skabe overskud til aktionærerne og at være socialt ansvarlige og miljømæssigt bæredygtige.
Udbytte til aktionærer
I følge Berlingske reportage i dag 30. januar, sagde Muhammed Yunus om Novo Nordisk:
"Jeg kender ikke nok til selskabets arbejde i Bangladesh til at kunne vurdere, om virksomheden falder ind under kategorien Social Business. Men hun nævner deres tredobbelte bundlinje og overskuddet til aktionærerne, så på den måde er Novo Nordisk ikke Social Business".
Læs også: Opfinderen af Social Business er i Danmark
Muhammed Yunus modtog i 2006 sammen med Grameen-banken Nobels Fredspris for at have udviklet en model med mikrolån til at finansiere fattiges landes vej ud af fattigdommen.
I følge artiklen i Berlingske handler Yunus's teori ikke om at redde verden i et hug. Forretningsmodellen handler om at ændre verden bid for bid uden at vente på, at politikere, banker og virksomheder får øjnene op for idéen.