Nul affald fra Unilever i Europa
Produktionsvirksomheden Unilever har nået et ambitiøst mål: ingen af koncernens europæiske faciliteter sender noget affald på lossepladsen.
Tilbage i januar 2015 annoncerede Unilever, der fremstiller en lang række produkter under forskellige brands inden for fødevarer, vask og rengøring og personlig pleje, at virksomheden angiveligt som den første i verden havde nået målet om nul deponering af ikke-farligt affald på lossepladser fra sit globale netværk på 242 fabrikker.
Læs også: Unilever første virksomhed med menneskerettighedsrapport
Ved samme lejlighed meddelte man også, at man ville arbejde videre for at komme helt ned på nul affald generelt, og det mål har man nu opnået her i Europa. Det betyder, at der ikke genereres noget affald til losseplads, hverken fra Unilevers egne fabrikker eller fra lokaliteter, som er ejet, administreret, eller drevet af virksomheden, eller fra logistikenheder, distributionscentre eller kontorer i Europa.
Mere præcist drejer det sig om 63 europæiske faciliteter, og nu fortsætter processen så med henblik på at gøre Unilever til en nul-affalds-virksomhed på globalt plan omkring årsskiftet, ligesom man bestræber sig på at skabe en nul-affalds-værdikæde.
For Unilever er midlet i høj grad samarbejde på tværs af branchen.
"I juni i år indgik vi partnerskab med andre virksomheder, eksperter og vigtige interessenter med henblik på at sikre et samfundsmæssigt engagement i denne miljømæssige og sociale opgave. Vi er overbeviste om, at det kræver en fælles indsats at eliminere den globale affaldsmængde i en hidtil uset målestok. Unilevers europæiske teams har nået et vigtigt, nyt mål og har bevist, at den model og den tankegang, der har skabt resultaterne på vores fabrikker, også kan anvendes uden for et produktionsmiljø", siger Chief Supply Chain Officer i Unilever, Pier Luigi Sigismondi, i en pressemeddelelse.
Og det er bestemt ikke kun miljøet, der nyder godt af Unilevers indsats, bundlinjen er også blevet styrket.
"Værdien af en bæredygtig forretningsmodel bliver stadigt mere overbevisende, når vi ser på vores bæredygtige brands, der leverer mere vækst og større besparelser og med bedre ressource- og materialeudnyttelse", siger Unilevers europæiske chef, Jan Zijderveld.
Læs også: Bliv klimaneutral med FN
I Danmark er Unilevers fabrik i Odense en del af nul-affalds-programmet, som koncernen vurderer sammenlagt har ført til besparelser og reducerede omkostninger for i alt 220 mio. (over 1,6 mia. kr.) og skabt over 1000 nye arbejdspladser.
Læs mere om Unilevers øvrige tiltag - eksempelvis målet om at stoppe skovrydning i forbindelse med fire af koncernens store råvarer inden 2020 - i virksomhedens Sustainable Living Plan fra 2014.
-AK