Ny London-borgmester vil være byens grønneste nogensinde
Den britiske hovedstad kan se frem til en grøn opstramning. Den nyvalgte borgmester, Sadiq Khan, vil gøre London til verdensledende inden for ren energi, bæredygtig transport og naturbeskyttelse. Og i 2050 skal byen være CO2-neutral.
London er ikke en by, der behøver den store præsentation. Som shopping-, kultur- og handelscentrum er den britiske hovedstad et kæmpe turistmål og hjemsted for virksomheder og indbyggere fra verdens øverste luftlag.
Læs også: Klimaguide til megabyer
Desværre er byen også blandt Europas mest trafikerede og forurenede, hvilket specielt luftkvaliteten er et eksempel på. Men det vil byens nye førstemand gøre noget ved.
I sidste uge blev Labourkandidaten Sadiq Khan således valgt til ny borgmester i den engelske metropol, og blandt hans mærkesager er en offensiv klima- og miljøpolitik, der skal hæve standarden fra det niveau, Khan selv kalder ”højest middelmådigt”, efter otte år med konservative Boris Johnson som bykonge.
Khans ambition er således at sætte gang i en ’revolution’ i forhold til ren energi, klimavenlig transport og bæredygtige løsninger i så mange henseender som muligt, for på den måde at forbedre både luftkvalitet, levestandard og folkesundhed i byen.
Det grønne skal integreres
”London har potentialet til at være med helt fremme i kampen mod klimaforandringerne. Det er det rigtige at gøre for vores planet, for vores sundhed og for vores økonomi på langt sigt. Grønne hensyn er ikke bare et add-on til den politik, vi fører i byen – de skal være integrerede i vores transportsystem, nybyggeri og energiforsyning”, sagde Khan ifølge edie.net under sin valgkamp.
Et af de centrale mål for Sadiq Khan, der selv er født og opvokset i en arbejderfamilie i den sydlige del af byen, er at London skal være CO2-neutral i 2050 (København vil nå det som Europas første hovedstad allerede i 2025). Hvis det skal lykkedes kræver det bl.a. solide ændringer i den londonske trafik, og det er netop hvad Khan lægger op til.
Således vil han blandt arbejde for at få fremskyndet og udvidet den såkaldte Ultra Low Emission Zone (ULEZ), der fra september 2020 vil tvinge alle køretøjer i det allermest centrale London til at overholde strenge miljøkrav i forhold til deres udstødning – eller betale solide afgifter for adgang.
Dernæst vil Sadiq Khan introducere flere ’rene buskorridorer’, hvortil der skal investeres i et større antal el- og hydrogenbusser. Her håber han også at kunne starte et ”race to the top” med andre europæiske storbyer. Generelt vil han desuden fremme elektriske køretøjer via partnerskaber med det private erhvervsliv, ligesom der skal gives tilskud til de indbyggere, der gerne vil skrotte dieselbilen til fordel for et mere miljøvenligt alternativ.
Bedre ressourcepolitik
Det skal også gøres mere attraktivt – herunder ikke mindst sikrere – at være cyklist i byen, og så er Khan, der sad to år som transportminister i Gordon Browns regering, også modstander af den planlagte tredje start- og landingsbane, der er undervejs i Heathrow-lufthavnen.
Læs også: Britisk stop for kulkraft i 2025
Ligeledes skal der på ressourceområdet ske forbedringer. London skal blive bedre til at genbruge under Khans ledelse, vandforbruget skal optimeres, overskudsvarme fra bl.a. undergrundsbanen skal udnyttes bedre, og alle offentlige bygninger skal leve op til de højeste standarder for energieffektivitet og -forbrug.
Endelig har Khan også en stribe målsætninger på naturområdet i forhold til træplantning, beskyttelse af dyreliv og biodiversitet, og et stop for fracking. Læs mere på Khans hjemmeside.