Ny lov skal mindske madspild i Frankrig

Gourmetmadens land byder den amerikanske ’doggy bag’ velkommen med et nyt tiltag. Det er dog ikke alle, der er begejstrede for regeringens forsøg på at bekæmpe madspild.

Den franske regering har lavet en ny lov, der forpligter restauranter til at give gæsterne deres rester med hjem, hvis det er gæsternes ønske. I Frankrig strider 'doggy bag'-tankegangen dog mod kvalitet og gourmet hos mange kokke. Arkivfoto. .

05.01.2016

CSR.dk

Frankrigs restauratører har længe set skeptisk på det amerikanske ’doggy bag’-koncept, hvor en gæst får resten af sit måltid med hjem, hvis tallerkenen ikke er blevet tømt. For selvom de færreste nok ville sige nej til at vågne op til rester i køleskabet dagen derpå, er det for de fleste imod fransk etikette at forlade en restaurant med en pose rester. Det signalerer, at man vægter kvantitet over kvalitet, hvilket er en skændsel i gastronomiens verden. Hidtil har budskabet til gæster i franske køkkener været ”love it or leave it”.

Læs også: Spis restaurantrester og reducer madspild

Men nu er der kommet der nye boller på frøsuppen.

Nytårsdag trådte en ny lov i kraft, der forpligter restauranterne til at give gæster deres rester med i en ’doggy bag’, hvis det bliver ønsket. Det skriver The Telegraph.

Madspild skal mindskes
Hvert år smides syv millioner tons mad ud i Frankrig – og det er vel og mærke i et land hvor 3,5 millioner mennesker er afhængige af de gratis måltider, der uddeles af frivillige fra velgørende organisationer.

Restaurationsbranchen står bag 14 procent af madspildet og det er denne del regeringen nu prøver at mindske med den nye lov. Tiltaget skal med andre ord give den franske befolkning ’mod’ til at vælge at tage rester med hjem, så restauranten ikke smider udmærket kød, kartofler og grøntsager ud.

En dårlig idé
Der er dog delte meninger om den amerikanske ’doggy bag’s’ indtag i landet og om det overhoved vil virke.

Nogle kokke afskyr konceptet alene på baggrund af navnet, som de føler gør deres mad til ”hundeæde”, skriver The Telegraph. Det har fået Hotel- og restaurantsammenslutningen UMIH til at forsøge at promovere konceptet med navnet ”Le gourmet bag”.

Læs også: Verdens største madspildsaktion

Restaurantejer fra Paris, Xavier Denamur, mener dog, at problemet ligger et helt andet sted:

”Vi serverer ikke store portioner, som de gør i Amerika og vi smider stort set aldrig noget ud, fordi vi tilbereder alt per bestilling. Vi har altså aldrig store mængder for-lavet mad”, fortæller restaurantejeren til The Telegraph og fortsætter:

”Denne lov er nytteløs, fordi den ikke rigtig vil adressere problemet med madspild. Det ville være bedre at lave en lov, der forbød restauranter at servere industrielt tilberedt mad, der fordærves hurtigt”.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby