Ny lov skal mindske madspild i Frankrig

Gourmetmadens land byder den amerikanske ’doggy bag’ velkommen med et nyt tiltag. Det er dog ikke alle, der er begejstrede for regeringens forsøg på at bekæmpe madspild.

Den franske regering har lavet en ny lov, der forpligter restauranter til at give gæsterne deres rester med hjem, hvis det er gæsternes ønske. I Frankrig strider 'doggy bag'-tankegangen dog mod kvalitet og gourmet hos mange kokke. Arkivfoto. .

05.01.2016

CSR.dk

Frankrigs restauratører har længe set skeptisk på det amerikanske ’doggy bag’-koncept, hvor en gæst får resten af sit måltid med hjem, hvis tallerkenen ikke er blevet tømt. For selvom de færreste nok ville sige nej til at vågne op til rester i køleskabet dagen derpå, er det for de fleste imod fransk etikette at forlade en restaurant med en pose rester. Det signalerer, at man vægter kvantitet over kvalitet, hvilket er en skændsel i gastronomiens verden. Hidtil har budskabet til gæster i franske køkkener været ”love it or leave it”.

Læs også: Spis restaurantrester og reducer madspild

Men nu er der kommet der nye boller på frøsuppen.

Nytårsdag trådte en ny lov i kraft, der forpligter restauranterne til at give gæster deres rester med i en ’doggy bag’, hvis det bliver ønsket. Det skriver The Telegraph.

Madspild skal mindskes
Hvert år smides syv millioner tons mad ud i Frankrig – og det er vel og mærke i et land hvor 3,5 millioner mennesker er afhængige af de gratis måltider, der uddeles af frivillige fra velgørende organisationer.

Restaurationsbranchen står bag 14 procent af madspildet og det er denne del regeringen nu prøver at mindske med den nye lov. Tiltaget skal med andre ord give den franske befolkning ’mod’ til at vælge at tage rester med hjem, så restauranten ikke smider udmærket kød, kartofler og grøntsager ud.

En dårlig idé
Der er dog delte meninger om den amerikanske ’doggy bag’s’ indtag i landet og om det overhoved vil virke.

Nogle kokke afskyr konceptet alene på baggrund af navnet, som de føler gør deres mad til ”hundeæde”, skriver The Telegraph. Det har fået Hotel- og restaurantsammenslutningen UMIH til at forsøge at promovere konceptet med navnet ”Le gourmet bag”.

Læs også: Verdens største madspildsaktion

Restaurantejer fra Paris, Xavier Denamur, mener dog, at problemet ligger et helt andet sted:

”Vi serverer ikke store portioner, som de gør i Amerika og vi smider stort set aldrig noget ud, fordi vi tilbereder alt per bestilling. Vi har altså aldrig store mængder for-lavet mad”, fortæller restaurantejeren til The Telegraph og fortsætter:

”Denne lov er nytteløs, fordi den ikke rigtig vil adressere problemet med madspild. Det ville være bedre at lave en lov, der forbød restauranter at servere industrielt tilberedt mad, der fordærves hurtigt”.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn