Ny undersøgelse: Mærker guider forbrugerne mere end Facebook

Forbrugerne navigerer i højere grad efter produktmærkninger og certificeringer end efter deres sociale netværk, viser en ny undersøgelse, som præsenteres på CSR Awards 2013.

13.09.2013

CSR.dk

<p>"Vi vil meget gerne hjælpe virksomhederne med at blive endnu bedre til at arbejde med samfundsansvar – også med mærkninger og certificeringer".</p>

Victor Kjær, Vicedirektør i Erhvervsstyrelsen.

Forbrugerne vil have sikkerhed for, at produkter opfylder deres etiske forventninger, og derfor benytter de sig af mærkninger og certificceringer, når de handler. Det viser en ny undersøgelse, som er gennemført af Epinion for CSR Fonden og Radius Kommunikation i forbindelse med CSR Awards 2013, som afvikles i Holstebro i næste uge 16.-17. september.

Digitaliseringen og de sociale mediers indtog får ellers ofte eksperter til at erklære, at autoriteterne er under pres som vidensleverandør; men den nye undersøgelse, som præsenteres på CSR Awards i næste uge, viser noget andet.

Læs også: CSR-hjælp - også til små virksomheder

Undersøgelsens resultat
I undersøgelsen svarer 2/3 af danskerne, at de kigger efter mærkninger og certificeringer, når de vil vide, om et produkt er produceret ansvarligt. 22 procent leder efter informationen hos myndigheder og organisationer, og forbrugerne har appetit på endnu mere hjælp fra autoriteterne.

Antallet, der foretrækker dén slags kilder, er nemlig noget højere end det faktiske antal brugere. 76 pcrocent af danskerne foretrækker information fra mærker og certificeringer, mens 32 procent foretrækker information fra myndigheder og organisationer.

Læs også: Kofi Annan roser danske virksomheder

Erhvervsstyrelsen glæder sig
Victor Kjær, der er vicedirektør i Erhvervsstyrelsen, glæder sig over resultaterne og fremhæver styrelsens og Dansk Standards samarbejde med mindre og mellemstore danske virksomheder om ISO-standarden for samfundsansvar ”ISO 26000”: ”
Vi vil meget gerne hjælpe virksomhederne med at blive endnu bedre til at arbejde med samfundsansvar – også med mærkninger og certificeringer. Vi kan på denne måde hjælpe både virksomheder og i sidste ende også forbrugere med at tænke og handle samfundsansvarligt”, siger Victor Kjær i en pressemeddelelse.

Fakta om undersøgelsen

  • Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Epinion og er baseret på 1.014 webinterviews blandt et repræsentativt udsnit af danskerne.

Svanen og Blomsten er kendte mærker
I følge Dansk Standard understøtter undersøgelsens resultater en tendens, certificeringsvirksomheden også ser i øjeblikket:

”Vi oplever en stigende interesse for både miljømærker, certificeringer og standarder inden for CSR og bæredygtighed. Og jeg er sikker på, at det er en udvikling, der vil fortsætte. Svanen og Blomsten er kendte blandt danskerne som officielle miljømærker, der stiller skrappe miljøkrav, tager hensyn til sundhed og sikrer god kvalitet - akkurat ligesom anvendelse af de internationale standarder på området er et kvalitetsstempel, fordi de er baseret på international konsensus blandt de relevante interessenter,” siger Anne Hasløv Stæhr, adm. direktør i Dansk Standard.

Kun få lytter til netværk
Ligeså glade danskerne er for officielle kanaler, ligeså lidt begejstrede er forbrugerne for at lytte til etiske indkøbsråd fra deres sociale netværk. Otte procent af danskerne får informationen fra de sociale medier og 21 procent fra venner, men det er kun seks og 11 procent, der foretrækker sociale medier og venner som ansvarligheds-guider.

Om CSR Awards

  • CSR Awards er Danmarks nationale prisuddelingsshow og CSR-konference.
  • Omdrejningspunktet for konferencen er det nationale CSR prisuddelingsshow, der hylder årets bedste virksomhedscases inden for CSR i Danmark. Herudover byder den to dage lange konference 16.-17. september i Holstebro på forskellige side-events, hvor fokus er på best practice og nyeste viden om CSR.
  • På konferencen deltager erhvervsfolk, politikere, professorer, top-talere fra ind- og udland samt repræsentanter fra det danske kongehus.
  • Årets hovedtaler ved CSR AWARDS 2013 er forhenværende generelsekretær i FN og nobelprismodtager Kofi Annan.

Her får danskerne information om produkterne
Fakta: Her får danskerne information om, hvorvidt de produkter, de køber, er produceret ansvarligt
1. Via mærkning/certificering (67 pct.)
2. På internettet (40 pct.)
3. Via medierne (25 pct.)
4. Via myndigheder og/eller organisationer (22 pct.)
5. Hos venner/bekendte (21 pct.)
6. Hos en medarbejder, der hvor jeg køber produktet (16 pct.)
7. På sociale medier (8 pct.)

Her ville danskerne gerne hente information
Fakta: Her ville danskerne foretrække at få information, hvorvidt de produkter, de køber, er produceret ansvarligt
1. Via mærkning/certificering (76 pct.)
2. Via myndigheder og/eller organisationer (32 pct.)
3. Hos en medarbejder, der hvor jeg køber produktet (28 pct.)
4. På nettet (28 pct.)
5. Via medierne (20 pct.)
6. Hos venner/bekendte (11 pct.)
7. På sociale medier (6 pct.)

Ø-mærket er det mest populære
Fakta: Top 5 - Her er de mærker/certificeringer, danske forbrugere kigger mest efter
1. Ø-mærket (58 pct.)
2. FairTrade (48 pct.)
3. Blomsten (37 pct.)
4. Nordisk Miljømærkning (32 pct.)
5. EU’s energimærkning A-G (24 pct.)

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

24.06.2024CSR.dk

Derfor skal ESG-folk gå op i kommunikation

24.06.2024CSR.dk

ESG-kommunikation står med fem kritiske opgaver

20.06.2024Kunde & Co A/S

Sponseret

Seks principper til at få styr på din positionering og kommunikation omkring bæredygtighed

20.06.2024CSR.dk

Rigspolitiet køber sko af kritiseret skogigant

13.06.2024CSR.dk

Svensk tøjkæde anklages for greenwashing

10.06.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)