Ny undersøgelse: medarbejdere siger op på grund af dårlig ledelse

Knap hver anden af HK/Privats medlemmer har forladt et job grundet en dårlig chef. Fagforeningens næstformand kræver bedre lederuddannelser.

Næsten halvdelen af HK/Privats medlemmer har haft så store problemer med chefen, at de sagde op. Seniorforsker og ph.d. i arbejdsmiljø Thomas Clausen mener, at det i høj grad handler om mangel på samarbejde og anerkendelse fra lederen..

14.12.2015

Clara Hennecke Mikkelsen, CSR.dk

Epinion har lavet en ny undersøgelse, som viser, at det ofte skyldes dårlig ledelse, når en medarbejder siger op. Hele 44 procent af 1.269 adspurgte medlemmer af fagforeningen HK/Privat svarer i undersøgelsen, at de på et tidspunkt har skiftet job på grund af en dårlig leder. Det skriver Avisen.dk.

Læs også: Chefen skyld i dårligt psykisk arbejdsmiljø

Næstformand i HK/Privat, Marianne Vind, mener, at problemet ligger hos lederne – de simpelthen ikke er dygtige nok. Hun er direkte rystet og håber, at erhvervslivet vil reagere på undersøgelsen:

”Jeg håber, erhvervslivet vil se undersøgelsens resultater som et larmende wake-up call og gøre noget ved det. For eksempel ved at sørge for, at virksomhedernes ledere tager en lederuddannelse, så de kan leve op til deres titel og ansvar”, siger næstformanden til Avisen.dk.

Undersøgelsen viser yderligere, at næsten hver femte af de adspurgte, 18 procent, føler, at de har en dårlig eller meget dårlig nærmeste leder.

Anerkendelsen mangler
Det er dog ikke alle, den nye undersøgelse kommer bag på. I Videnscenter for Arbejdsmiljø overrasker det ikke, at så mange har skiftet stilling grundet problemer med chefen. Seniorforsker og ph.d. Thomas Clausen har forsket i sammenhængen mellem ledelse og psykisk arbejdsmiljø. Han peger på, at der i dag bliver stillet store krav til ledere.

Særligt ledernes sociale egenskaber er vigtige for et godt arbejdsmiljø.

Læs også: Ansatte mangler tid i det daglige og støtte fra chefen

”Det handler om, hvordan man samarbejder, og om medarbejderne oplever, at der er retfærdighed og gennemsigtighed på arbejdspladsen. Rosende ord, anerkendelse og et klap på skulderen er vigtigt for folk. Det gør også, at man bliver mere modtagelig over for kritik, når det er berettiget”, siger Thomas Clausen.

-CHM

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

13.10.2025CSR.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

13.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Medarbejdertrivsel – nøglen til en bæredygtig og produktiv arbejdsplads

10.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Trivsel som konkurrencekraft

03.10.2025Valified

Sponseret

Private label, små oplag, stor ESG-effekt: soSouvenirs formel for fremtiden

29.09.2025Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

Byggeriets Samfundsansvar bygger trivsel på Bornholm og bredt i byggeriet med ny bevilling fra Velliv Foreningen

26.09.2025CSR.dk

No Music For Genocide: Hundredvis af kunstnere i fælles boykot af Israel

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup