Ny undersøgelse: medarbejdere siger op på grund af dårlig ledelse

Knap hver anden af HK/Privats medlemmer har forladt et job grundet en dårlig chef. Fagforeningens næstformand kræver bedre lederuddannelser.

Næsten halvdelen af HK/Privats medlemmer har haft så store problemer med chefen, at de sagde op. Seniorforsker og ph.d. i arbejdsmiljø Thomas Clausen mener, at det i høj grad handler om mangel på samarbejde og anerkendelse fra lederen..

14.12.2015

Clara Hennecke Mikkelsen, CSR.dk

Epinion har lavet en ny undersøgelse, som viser, at det ofte skyldes dårlig ledelse, når en medarbejder siger op. Hele 44 procent af 1.269 adspurgte medlemmer af fagforeningen HK/Privat svarer i undersøgelsen, at de på et tidspunkt har skiftet job på grund af en dårlig leder. Det skriver Avisen.dk.

Læs også: Chefen skyld i dårligt psykisk arbejdsmiljø

Næstformand i HK/Privat, Marianne Vind, mener, at problemet ligger hos lederne – de simpelthen ikke er dygtige nok. Hun er direkte rystet og håber, at erhvervslivet vil reagere på undersøgelsen:

”Jeg håber, erhvervslivet vil se undersøgelsens resultater som et larmende wake-up call og gøre noget ved det. For eksempel ved at sørge for, at virksomhedernes ledere tager en lederuddannelse, så de kan leve op til deres titel og ansvar”, siger næstformanden til Avisen.dk.

Undersøgelsen viser yderligere, at næsten hver femte af de adspurgte, 18 procent, føler, at de har en dårlig eller meget dårlig nærmeste leder.

Anerkendelsen mangler
Det er dog ikke alle, den nye undersøgelse kommer bag på. I Videnscenter for Arbejdsmiljø overrasker det ikke, at så mange har skiftet stilling grundet problemer med chefen. Seniorforsker og ph.d. Thomas Clausen har forsket i sammenhængen mellem ledelse og psykisk arbejdsmiljø. Han peger på, at der i dag bliver stillet store krav til ledere.

Særligt ledernes sociale egenskaber er vigtige for et godt arbejdsmiljø.

Læs også: Ansatte mangler tid i det daglige og støtte fra chefen

”Det handler om, hvordan man samarbejder, og om medarbejderne oplever, at der er retfærdighed og gennemsigtighed på arbejdspladsen. Rosende ord, anerkendelse og et klap på skulderen er vigtigt for folk. Det gør også, at man bliver mere modtagelig over for kritik, når det er berettiget”, siger Thomas Clausen.

-CHM

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus