27.10.2017  |  Samfund

Ny yoghurt skal booste bæredygtig udvikling i Etiopien

Indhold fra partner Hvad er dette?

Nyt, stærkt partnerskab skal fremme lokal produktion og hjælpe udsatte børn og kvinder i kampen mod underernæring i Etiopien.

Det er målet for et banebrydende projekt, hvor Arla Foods Ingredients, Dansk Industri, Folkekirkens Nødhjælp og Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN) er gået sammen om at udvikle en ernæringsrig yoghurt.

”Der er et kæmpe potentiale i at udvikle mejerisektoren i Etiopien og fremme en bæredygtig forretningsmodel, som kommer lokale landmænd og mejerier til gode, samtidig med at vi skaber innovative løsninger på kampen mod sult,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær hos Folkekirkens Nødhjælp.

Partnerskabet er inspireret af FN’s verdensmål to og otte, som sigter mod at afhjælpe sult og fremme bæredygtig vækst. Derfor kommer selve yoghurtproduktionen til at foregå i Etiopien.

”Helt konkret vil projektet medføre øget indtjening og bedre levevilkår for mindst 400 bønder, som skal producerer mælk til yoghurten. Produktet vil desuden være det første på markedet, som både er ernæringsrigt og billigt for at nå den målgruppe, der har mest brug for ernæring,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Underernæring giver varig skade
I dag anslås det, at op mod 40 % af alle børn i Etiopien lider af kronisk underernæring. Underernæring i barnets første to leveår kan forårsage nedsat fysisk vækst og nedsat mental udvikling. Men med en vitaminrig yoghurt, som også er billig, håber partnerne at kunne nå børn og kvinder, som har brug for bedre ernæring.

”Projektet er et godt eksempel på, hvordan ansvarlig forretningsførelse og produktudvikling kan gå hånd i hånd. Kernen i projektet er innovation og vidensdeling mellem danske og etiopiske partnere. Derfor glæder jeg mig meget til at følge projektet og se, hvilke resultater, det skaber,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Den første yoghurt forventes at ramme hylderne i 2019 og blive et sundt og konkurrencedygtigt produkt i forhold til usunde alternativer i dag.

Fødevarer til alle
Arla Foods Ingredients bidrager til projektet med viden om produktudvikling og fødevarer. Folkekirkens Nødhjælps rolle er at sikre øget indtjening og bedre levevilkår for lokale mælkebønder og fremme en social bæredygtig tilgang. Dansk Industri bidrager med forretningsmodellen, mens GAIN sikrer, at produktet har det rigtige næringsindhold og når frem til de mennesker, der har størst behov.

”For Arla Foods Ingredients er dette projekt et fantastisk eksempel på, hvad det vil sige at drive bæredygtig forretning i tråd med FN’s verdensmål. Tiltag som dette er vejen frem, når målet er at sikre en langsigtet forbedring af sundheden og levestandarden for mennesker i et udviklingsland,” siger Henrik Andersen, direktør for Arla Foods Ingredients.

Projektet er blevet til med støtte fra Danida og løber over tre år. Det forventes afsluttet i 2020, hvor yoghurtproduktionen skal kunne drives af lokale virksomheder på markedsvilkår.

Se også: Ny Wefood-butik åbner i Aarhus
Se også: Folkekirkens Nødhjælp på CSR.dk

Mere fra Folkekirkens Nødhjælp

Folkekirkens Nødhjælp

https://www.noedhjaelp.dk

  • mail@dca.dk
  • 33 15 28 00
  • Nørregade 15, 1165 København K

Folkekirkens Nødhjælp arbejder for at styrke verdens fattigste i kampen for et værdigt liv. Organisationen arbejder både med langsigtet udvikling, samt humanitære indsatser i både Afrika, Asien og Mellemøsten. Vi arbejder gennem lokale udviklingsorganisationer, landbrugsorganisationer og menneskerettighedsgrupper, hvilket skaber lokalt ejerskab o…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere