Nyt CSR certifikat skal sikre dansk eksport

Danske eksportvirksomheder mødes i stigende grad med krav om CSR dokumentation fra udenlandske kunder. Nyt CSR certifikat skal bl.a. sikre, at virksomhederne ikke mister eksportordrer på grund af manglende dokumentation.

Vi vil være med til at sikre, at ingen danske virksomheder mister eksportordrer på grund af manglende CSR dokumentation”. Så kontant er udmeldingen fra Green Networks direktør, Kenneth Hald Jensen, om det nye CSR certifikat, som lanceres d. 15. juni.

Samfundsansvar som markedsbetingelse

Samfundsansvar er blevet en global markedsbetingelse, og det stiller krav til danske virksomheders CSR dokumentation.

Har man ikke styr på sin CSR, kan det koste ordrer og dansk eksport. Det viser mange eksempler. Pris, kvalitet og leveringstid er ikke længere enestående parametre, som virksomhederne skal kunne levere på. Samfundsansvar er en markedsbetingelse,” siger adm. direktør i Green Network, Kenneth Hald Jensen.

Danske virksomheder eksporterer mere end 50% af deres varer, og mange er underleverandører til store globale koncerner, der i stigende grad stiller krav om CSR dokumentation.

Derfor er det ifølge Kenneth Hald Jensen afgørende, at man også i forhold til samfundsansvar kan dokumentere sit CSR arbejde. Det er dog en udfordring for mange.

Selvom danske virksomheder er udpræget ansvarlige, så har mange svært ved at dokumentere hvordan, når de bliver spurgt. Den risiko giver vi dem løsningen på, og certifikatet er deres bevis” siger Kenneth Hald Jensen.

Et kørekort til CSR

Certifikatet hedder ”Sustainable Business Partner” og er virksomhedens bevis på, at den arbejder strategisk og systematisk med samfundsansvar i sin værdikæde. Samtidig måles virksomhedens CSR kapacitet for at sikre kvaliteten i arbejdet og opretholde certificeringen.

Formålet med certifikatet er, at virksomhederne kan demonstrere et ansvarligt CSR kapacitetsniveau og en systematik i arbejdet, som vi træner, tester og endelig certificerer dem i.  Man kan kalde det en slags kørekort til CSR, og det skal fx give kunden sikkerhed for at virksomheden har kapaciteten til at efterleve deres krav om samfundsansvar, ” siger Kenneth Hald Jensen.

Ansvarlighed banede vejen for kæmpe eksportordre

Gasmålerproducenten Flonidan A/S i Horsens har tidligere tabt en ordre, fordi man ikke var i stand til at opfylde de krav, som en udenlandsk kunde havde til virksomhedens Corporate Social Responsibility (CSR). Derfor besluttede Flonidans topledelse i 2014, at virksomheden skulle arbejde mere målrettet med forretningsdrevet samfundsansvar.

Vi har blandt andet arbejdet med at sikre, at vores interne procedurer og politikker er på plads. Samtidig har vi gjort et stort stykke arbejde for at sikre sporbarheden i vores produkter, så der for eksempel ikke anvendes metaller, der kommer fra konfliktområder, ”siger HSE-IS Koordinator Buggi Buch Widell fra Flonidan.

Flonidans CSR-satsning har banet vejen for en hollandsk ordre på levering af op imod halvanden mio. gasmålere frem til 2021. Der er mulighed for at kontrakten kan forlænges med fem år, så den samlede leverance kan overstige to mio. gasmålere. Dermed vil kontraktens samlede værdi overstige en milliard kroner.

I forbindelse med det hollandske udbud kunne Flonidan byde ind med flere forbedringer på CSR-området, og det var afgørende, ”siger Buggi Buch Widell.

Minimer produkternes fodaftryk

Kunden er et hollandsk konsortium, der består af fire forsyningsselskaber – Liander, Stedin, Induris og Westland Infra – som sidder på 70 procent af det hollandske forsyningsmarked.

Holland har i de seneste par år skærpet opmærksomheden mod grøn omstilling. Konsortiet har derfor, på baggrund af krav fra den hollandske regering, opstillet et såkaldt FAIR Meter program, som deres leverandører skal efterleve. I korte træk går det ud på at mindske produkternes fodaftryk og negative påvirkning på miljø og samfund.

For at gøre det nemmere at overskue og opfylde FAIR Meter programmets krav gennemgik Buggi Buch Widell og kollegaen Kirsten Ladegaard Andersen et CSR strategi- og træningsforløb hos Green Network.

Gennem forløbet fik vi sat fokus på, hvad vi allerede havde gjort inden for de områder, som CSR dækker, hvor vil vi hen, og hvor vi skal sætte yderligere ind. Vi fik et skub i den rigtige retning, ” siger Buggi Buch Widell.

CSR strategi- og træningsforløbet bygger på Green Networks roste e4 framework, som giver viden og kompetencer til at arbejde strategisk og systematisk med CSR til gavn for forretningen og samfundet. Når virksomheden har bestået forløbets eksamen bliver den certificeret Sustainable Business Partner.

E4 frameworket bygger på internationalt anerkendte principper og retningslinjer samt mere end 20 års erfaring med CSR.

Green Network er Danmarks største CSR rådgivningshus med mere end 150 tilknyttede partnervirksomheder. Green Networks formål et at skabe udvikling og vækst i samarbejde med partnervirksomhederne gennem arbejdet med forretningsdrevet samfundsansvar.

Læs mere om certifikatet her

Kontakt:
Green Network
Adm. direktør
Kenneth Hald Jensen
Tlf.:61 51 33 38
Mail: Kj@greennetwork.dk

27.01.2021Green Network

Sponseret

Nyt landsdækkende partnerskab skal formidle viden om bæredygtig udvikling med fokus på bundlinjen

22.10.2020Green Network

Sponseret

Nye rapporteringskrav – hvad ønsker virksomhederne?

05.10.2020Green Network

Sponseret

Interview: En grønnere vognpark – Kaj Madsen Fjelstrup A/S

05.03.2020Green Network

Sponseret

Green Network lancerer værktøj til FNs Verdensmål rettet mod SMV’er

20.02.2019Green Network

Sponseret

Erfaringer efter 25 års arbejde med bæredygtighed

30.11.2018Green Network

Sponseret

Interview m/ Lærke Skaksen, CSR Responsible ved Lidl Danmark: Det fik jeg ud af CSR Træning med Green Network