Nyt samarbejde med WWF skal hjælpe Letz Sushi til at blive 100 procent grøn

I går kunne Letz Sushi annoncere et nyt samarbejde med WWF Verdensnaturfonden. Her skal organisationen hjælpe sushi-kæden med at servere 100 procent bæredygtig sushi i alle kædens butikker.

Med det nye samarbejde med WWF skal alle Letz Sushis restauranter inden september 2020 servere 100 procent bæredygtig fisk. Arkivfoto..

06.10.2017

CSR.dk

Når du skal ud at spise sushi, kan det være svært at finde ud af, om laksen i din maki-rulle eller tunen på din nigiri er truet eller opdrættet på en miljøvenlig måde. 90 procent af verdens fiskebestande er nemlig overfiskede, fuldt udnyttede eller tæt på grænsen til kollaps.

Læs også: Carlsberg og WWF går sammen i kampen for rent drikkevand

Det dilemma slipper mange danske sushi-spisere imidlertid snart for. Med hjælp fra WWF Verdensnaturfonden vil den danske sushi-kæde Letz Sushi nemlig sørge for, at al den sushi, der serveres på kædens 17 restauranter og sælges i supermarkeder, er 100 procent bæredygtigt.

Sammen har de sat et mål om at kæden inden september 2020 udelukkende vil bruge bæredygtige og miljøvenlige fisk og skaldyr samt bæredygtigt produceret ris.

MSC og ASC-certificeringer inden 2019
Derudover er ambitionen, at alle Letz Sushis restauranter bliver certificeret af MSC (Marine Stewardship Council) og ASC (Aquaculture Stewardship Council) senest næste år.

Det vil betyde, at uafhængige revisorer fremover løbende vil tjekke, at de certificerede produkter på restauranterne holdes adskilt og kan spores fra tallerken og tilbage til de fiskerier og opdrætsanlæg, hvorfra fisken kommer:

”Vi arbejder hele tiden på at øge vores ansvarstagen og har længe været på udkig efter en seriøs samarbejdspartner til at styrke os i dette arbejde, da fiskeindustrien og de mange forskellige certificeringsordninger er svære at navigere i. Vi er derfor stolte over, at vi nu kan annoncere samarbejdet med WWF Verdensnaturfonden”, siger Anders Barsøe, der er direktør i Letz Sushi.

Læs også: Lego udvider partnerskab med WWF

Også hos WWF Verdensnaturfonden er man glade for det nye samarbejde:

”Sushi er blevet allemandseje, og branchen er dermed med til at presse verdens fiskebestande. Derfor er det glædeligt, at en så stor spiller som Letz Sushi vil være med til at skubbe sushi-branchen i Danmark i en grønnere retning. Med partnerskabet hjælper vi både klodens havnatur og sushi-elskere som mig selv. For jeg tror, de færreste har lyst til at spise truede dyr rullet i ris”, siger generalsekretær i WWF, Bo Øksnebjerg.

- EL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus