Obama vil tvinge flybranchen til at skære i CO2-udledning
Barack Obamas melding om at ville tvinge lufttfartsindustrien til at reducere CO2-udledning får en blandet modtagelse, på trods af transportsektorens nøglerolle i bekæmpelsen af global opvarmning.
USAs præsident Barack Obama vil tvinge en større miljøpakke i gennem den amerikanske kongres, der får store konsekvenser for den amerikanske fly- og luftfartsbranche. Den nye regulering skal udvikles i samarbejde mellem de amerikanske luftfarts- og miljøstyrelser.
Planen er, at der vil blive fastsat grænser for de kommercielle flyselskabers udledning af drivhusgasser. Det er endnu ikke lagt frem, hvor meget selskaberne præcist skal spare, men den samlede plan skulle blive offentliggjort næste uge. Det skriver CNN.
Læs også: Californien betaler for fattiges solpaneler
På trods af det etablerede faktum, at forandringer på transportområdet er essentielle for at holde den globale opvarmning i skak, er det ikke alle steder, man er lige glade for de grønne tiltag. Blandt andet skrev lobbyorganisationen Airlines for America, at det nødigt skulle ramme konkurrenceevnen og påkaldte behovet for regler der stiller alle luftfartsoperatører lige.
Eftersom luftfarten er en global globalt med flyselskaber og luftfartøjsoperatører, der opererer internationalt, samt flyproducenter der sælger deres fly på internationale markeder, er det afgørende, at flyemissioner fortsat er besluttet på et internationalt plan," skrev gruppen i en presseerklæring.
På samme måde er Republikanerne i de to lovgivende forsamlinger, Senatet og Repræsentanternes Hus, lodret imod, da de mener, flybranchen allerede er blevet langt mere energibesparende.
Læs også: Rambøll køber stor amerikansk miljørådgiver
Nogle flyselskaber er da også begyndt at forberede sig på fremtiden. United Airlines og brasilianske GOL har f.eks. gennemført flyvninger, hvor brændstoffet var et mix af biobrændstof og traditionelt brændstof. Men der er andre måder at bringe udledningerne ned. UPS, som flyver fragt og ikke passagerer, har de sidste to år sendt sms'er med ruteoptimeringer og lignende direkte til flyene. Det sparer 6-12 minutter på hver indflyvning, hvilket kan omsættes til signifikante brændstofbesparelser. Ifølge UPS er at flyve grønnere på den måde 'ikke bare det rigtige at gøre, det er også god business', skriver CNN.
-JPN