Pause i elbil-produktionen på ubestemt tid
Mitsubishi stopper leverancen af elbiler til det franske marked før planlagt. Salget af elbilerne er nemlig langt under forventningerne og ikke rentabelt. Også i Danmark har elbil-salget svært ved at leve op til forventningerne.
Salget af elbiler går slet ikke som forventet. Hverken i Danmark eller Europa. Konsekvensen er nu, at et par modeller udgår af produktion længe før planlagt.
De udgående modeller er de to franske elibiler, Citroën C-Zero og Peugeot iOn, som er kopier af en elbil fra Mitsubishi.
Mitsubishi har hidtil bygget de to franske versioner. Men det japanske firma har altså netop besluttet at sige stop for de urentable leverancer, hvor salget ligger meget lavere end forventet. Det skriver politiken.dk.
Salg skuffer forventninger
I følge en aftale, der blev indgået for nogle år siden, skulle Mitsubishi levere 100.000 elbiler til Peugeot og Citroën over en årrække.
Indtil nu er der kun solgt 28.000 eksemplarer af de franske versioner af den fælles elbil i Europa. Det er ikke rentabelt for Mitsubishi, der fortsætter med at bygge sin egen version, der hedder i-Miev.
Leverancestoppet er kun midlertidigt, siger en talsmand for Mitsubishi til nyhedsbureauerne - uden at definere, hvad midlertidigt betyder.
Selvom priserne på elbilerne fra Mitsubishi, Citroën og Peugeot tidligere i år blev reduceret med cirka 80.000 kroner, gav det ikke den ønskede stigning i salget.
I Danmark er der solgt 56 eksemplarer af Citroëns elbil og 66 af Peugeots.
100 biler på lager uden kunder
Elbilen Renault Fluence Z.E. har også svært ved at opnå de ønskede salgstal. Indtil videre er der i år kun solgt 120 eksemplarer i Danmark.
Bilen markedsføres i et samarbejde mellem Renault og Better Place. Især Better Place har gennem de seneste år luftet store visioner for bilen. Således sagde Better Place tidligere i år til Politiken, at salgsmålet for 2012 i Danmark lød på 3.000 Renault Fluence-biler.
Realiteten er imidlertid, at kunderne ikke står i kø for at få en Renault Fluence:
Vi har omkring 100 biler stående på lager, og dem er der ikke sat kunder på, siger Renaults pressechef, Søren Hyltoft til politiken.dk.
-KH