Pointen i bæredygtigt købmandskab
Peter Skou har som få af erhvervslivets topledere placeret sig som ambassadør for CSR, og det har givet ham en plads i det nye CSR-dialogforum. D. 2/6 er han gæstetaler på CSR i Praksis-konferencen, som sætter fokus på drivere for SMV’ernes CSR
Sidste år i september sagde Peter Skou farvel til et livsværk. Siden midten af 1990’erne havde han sammen med sin bror Lars Skou stået i spidsen for kemikaliefirmaet R2 Group. Den jyske virksomhed havde stået på egne ben i 130 år og var nu blevet del af den internationale koncern Caldic B.V.
I Peter Skous tid havde R2 Group i stadigt højere grad fået bæredygtigt købmandskab som principprogram. Det gode købmandskab har altid stået i højsædet, men med tilføjelsen ”bæredygtig” blev lukket en ring, fortæller Peter Skou: ”Pointen i ’bæredygtigt købmandskab’ er, at købmandskabet på den ene side ikke begrænser sig til profit, men breder sig ud og væk fra virksomhedens egne interesser. På den anden side skal der være en økonomisk gulerod, for tjener virksomheden ikke penge, bliver det ikke til noget med bæredygtigheden. Virksomhederne er, og de skal se sig selv som, en drivkraft for den bæredygtige udvikling, og det kan de tjene rigtig gode penge på.”
Minded på god forretning
Salget af R2 Group blev nok et farvel til posten som administrerende direktør, men erfaringerne med bæredygtigt købmandskab stiller Peter Skou fortsat til rådighed for andre virksomheder som bestyrelsesformand i CSR videns- og træningscentret Green Network. Særligt implementeringen af en langsigtet CSR-tilgang i de mindre virksomheder, og hvordan de – lige som R2 Group – kan skabe god forretning gennem samfundsansvar ligger ham på sinde: ”En af de største opgaver, vi har i Green Network, er at få ledelserne i medlemsvirksomhederne engageret i bæredygtighedsarbejdet. De skal tro på det, for det kan give ordrer og åbne døre for nye markeder. Som da et af vores medlemmer gik all-in med ledelsen i spidsen og fik lavet en CSR profil og dokumenteret deres indsats. Så kunne de vise deres kunde, at de havde tingene i orden, og det vandt de opgaven på. Men det var ikke deres kunde, der valgte dem, det var det næste led: kundens kunde! Den slags historier er altid interessante for andre virksomheder, og de kan motivere dem til at gå samme vej.”
Et kæmpeskridt fremad
Peter Skous erfaringer som erhvervsleder og bestyrelsesformand for Green Network kommer godt i spil i det blandede felt af medlemmer i det nye dialogforum – Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst. Forummet har som formål at understøtte virksomhedernes arbejde med at tage samfundsansvar og skabe vækst på en måde, der skaber størst mulig værdi for den enkelte virksomhed og samfundet. Pladsen i forummet vil blandt andet blive brugt til at skabe mere opmærksomhed på betydningen af at have styr på leverandørkæden, fortæller han.
”Tilføjelsen af samfundsansvar som en forpligtelse i Årsregnskabsloven tilbage i 2009 var et kæmpeskridt fremad for dansk erhvervsliv, og det gav dønninger helt ned til de mindre virksomheder,” husker Peter Skou, men nu ser han tegn på, at forspringet er ved at blive indhentet, og det kan give bagslag for de danske virksomheder: ”Vi ser nu andre lande - senest England - indføre lovgivning, der forpligter virksomhederne til at have styr på deres supply chain. Så kan de danske virksomheder ikke dokumentere over for deres engelske kunder, at de fx laver menneskerettigheds due diligence i deres egen supply chain, risikerer de at miste ordrer på det engelske marked. Når vi ser os omkring blandt de danske virksomheder, kunne de generelt set godt stå stærkere på det område, og i et internationalt perspektiv står vi til at tabe konkurrencekraft, hvis vi ikke sadler om.”
I sin gæstetale på CSR i Praksis-konferencen vil Peter Skou uddybe sin viden om og holdning til, hvordan mindre virksomheder kan skabe værdi ved at lade CSR være en konkurrenceparameter, og hvilke vækstdagsordener han ser som de væsentligste inden for CSR.
Med den nye klimaaftale og de 17 globale bæredygtighedsmål som bagtæppe sætter CSR i Praksis-konferencen fokus på driverne for SMV’ernes CSR gennem gæstetaler, paneldebat, seminarer og masser af konkrete cases fra SMV'ernes egne rækker. Konferencen byder på såvel inspiration og indspark som løsninger og redskaber til det praktiske arbejde med CSR for store som små virksomheder, videncentre, NGO’er, rådgivere og alle andre med interesse for CSR.
Se program og tilmelding her: CSR i Praksis