Hvad er Shared Value?
Betegnelsen dækker over det forhold, at virksomheder skal skabe økonomisk værdi samtidig med, at de bidrager til løsning af samfundsmæssige udfordringer. Shared Value er også et fokus på virksomhedens udbytte af traditionelle CSR-initiativer.
Hvor stammer betegnelsen fra?
Shared Value er blevet defineret af Harvard-professor Michael Porter og Dr. Mark Kramer. De argumenter for, at virksomheders fulde potentiale ligger i at imødekomme samfundsmæssige udfordringer. Dermed er betegnelsen Shared Value en revidering af en traditionel kapitalistisk tankegang om, at virksomheders eneste rationale er det økonomiske.
Hvad er sammenhængen mellem CSR og Shared Value?
CSR bliver for nogen forbundet med velgørenhed og donationer, hvilket er en noget forenklet og forældet tolkning af begrebet. Shared Value er en måde at ændre forståelsen af CSR på. Shared Value understreger netop det faktum, at CSR skal være udbytterigt for begge parter - for virksomheden og for samfundet.
Kilde: Blandt andre FSG.org og HBR.org