Rapportering: Mere vil ha’ mere

Hvordan rapporter man som virksomhed omkring sine socialt ansvarlige investeringer på en måde, der skaber værdi for alle? Det spørgsmål søgte en session på Ethical Corporations rapporteringskonference at finde nogle svar på.

En god CSR-rapport kan skabe værdi for en virksomhed ved at tiltrække investorer..

09.02.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Med en samlet værdi på svimlende $3,74 billioner (godt 26 bio. kr.) på verdensplan spiller socialt ansvarlige investeringer en vital rolle i det generelle investeringsbillede. Derfor havde Ethical Corporation dedikeret en session på sin årlige rapporteringskonference – CR Reporting & Communications Summit – til at debattere, hvordan man som virksomhed kan skabe værdi gennem sin rapportering om netop sociale investeringer.

Sessionen var bygget op omkring tre rundbordssamtaler, der skulle diskutere forskellige emner omkring rapporteringsstrategi, eksempelvis risikoanalyse, investorinformation, kommunikationsplaner og det at bruge disse værktøjer til generel værdiskabelse.

”Investorer vil altid have mere information om dine tiltag; flere detaljer om dine projekter, tydeligere kommunikation.” Chef for ESG, ATP, Ole Buhl..

Et af bordene blev styret af chef for ESG (Environment, Social, Governance) hos ATP, Ole Buhl, og set fra hans stol er der ikke meget tvivl om, hvad der bliver efterspurgt udefra:

”Investorer vil altid have mere information om dine tiltag; flere detaljer om dine projekter, tydeligere kommunikation. Der er masser af det, jeg kalder ”nice stuff” derude, så der hvor de socialt ansvarlige investorer skiller sig ud er, at de ikke kun vil have afkast, men også noget mere end det. Og det vil de have klar besked om, hvad er,” sagde han.

Meget information, men også vigtig
Ved et af de andre borde var Head of Sustainable Banking i hollandske ABN Amro, Richard Kooloos, og han var bl.a. inde over mulighederne for netop at målrette og tydeliggøre sin kommunikation:

”Udviklingen går rigtig stærkt lige nu, og informationsbehovet vokser jo nærmest eksplosivt, specielt i de nye markeder i Asien. Derfor er det afgørende at integrere rapportering i sin tankegang og kommunikation, og eksempelvis inddrage de sociale medier som vigtige kanaler for at gøre sin kommunikation mere attraktiv,” sagde han og fortsatte:

”Som investor får vi store mængder data ind, eksempelvis fra de surveys, vi bruger til at afsøge markedet. Jeg vil godt medgive, at der måske også er for mange, når man ser branchen generelt, men min opfordring til virksomhederne er, at tage dem seriøst alligevel, for vi bruger faktisk informationerne i vores udvælgelsesprocesser,” sagde Richard Kooloos.

Ole Buhl sluttede sessionen af med et direkte budskab til specielt SMV’erne, der gerne vil bruge deres rapportering aktivt i jagten på investorkroner:

”Tænk på jeres CSR-rapport som et visitkort, en start på en samtale, hvor I inden da har overvejet, hvad I gerne vil fortælle investorerne. Og husk at gøre det, ikke kun rapportere om det!”.

”Tænk på jeres CSR-rapport som et visitkort, en start på en samtale, hvor I inden da har overvejet, hvad I gerne vil fortælle investorerne. Og husk at gøre det, ikke kun rapportere om det!”. Chef for ESG, ATP, Ole Buhl.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.2025Klimaklar

Sponseret

CO₂-regnskabet er en holdsport: Branchenetværk driver dataarbejdet

27.11.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Derfor er ESG stadig coren i strategien

26.11.2025CSR.dk

Microsoft sløjfer dette års diversitetsrapport

25.11.2025Valified

Sponseret

Markedet tager over: ESG er nu en ledelsesopgave

21.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Omnibus-forslag vedtaget i Europa-Parlamentet – nu venter næste runde forhandlinger

10.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

VSME-standarden: Endelig en bæredygtighedsstandard, der giver mening for SMV’er

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Fra rapport til drift: Sådan bygger ESG-rådgivere en skalerbar model for Scope 3-data

07.11.2025Beierholm

Sponseret

Scope 3 – en god forretning?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle