Rapportering: Mere vil ha’ mere
Hvordan rapporter man som virksomhed omkring sine socialt ansvarlige investeringer på en måde, der skaber værdi for alle? Det spørgsmål søgte en session på Ethical Corporations rapporteringskonference at finde nogle svar på.
Med en samlet værdi på svimlende $3,74 billioner (godt 26 bio. kr.) på verdensplan spiller socialt ansvarlige investeringer en vital rolle i det generelle investeringsbillede. Derfor havde Ethical Corporation dedikeret en session på sin årlige rapporteringskonference – CR Reporting & Communications Summit – til at debattere, hvordan man som virksomhed kan skabe værdi gennem sin rapportering om netop sociale investeringer.
Sessionen var bygget op omkring tre rundbordssamtaler, der skulle diskutere forskellige emner omkring rapporteringsstrategi, eksempelvis risikoanalyse, investorinformation, kommunikationsplaner og det at bruge disse værktøjer til generel værdiskabelse.
Et af bordene blev styret af chef for ESG (Environment, Social, Governance) hos ATP, Ole Buhl, og set fra hans stol er der ikke meget tvivl om, hvad der bliver efterspurgt udefra:
”Investorer vil altid have mere information om dine tiltag; flere detaljer om dine projekter, tydeligere kommunikation. Der er masser af det, jeg kalder ”nice stuff” derude, så der hvor de socialt ansvarlige investorer skiller sig ud er, at de ikke kun vil have afkast, men også noget mere end det. Og det vil de have klar besked om, hvad er,” sagde han.
Meget information, men også vigtig
Ved et af de andre borde var Head of Sustainable Banking i hollandske ABN Amro, Richard Kooloos, og han var bl.a. inde over mulighederne for netop at målrette og tydeliggøre sin kommunikation:
”Udviklingen går rigtig stærkt lige nu, og informationsbehovet vokser jo nærmest eksplosivt, specielt i de nye markeder i Asien. Derfor er det afgørende at integrere rapportering i sin tankegang og kommunikation, og eksempelvis inddrage de sociale medier som vigtige kanaler for at gøre sin kommunikation mere attraktiv,” sagde han og fortsatte:
”Som investor får vi store mængder data ind, eksempelvis fra de surveys, vi bruger til at afsøge markedet. Jeg vil godt medgive, at der måske også er for mange, når man ser branchen generelt, men min opfordring til virksomhederne er, at tage dem seriøst alligevel, for vi bruger faktisk informationerne i vores udvælgelsesprocesser,” sagde Richard Kooloos.
Ole Buhl sluttede sessionen af med et direkte budskab til specielt SMV’erne, der gerne vil bruge deres rapportering aktivt i jagten på investorkroner:
”Tænk på jeres CSR-rapport som et visitkort, en start på en samtale, hvor I inden da har overvejet, hvad I gerne vil fortælle investorerne. Og husk at gøre det, ikke kun rapportere om det!”.
”Tænk på jeres CSR-rapport som et visitkort, en start på en samtale, hvor I inden da har overvejet, hvad I gerne vil fortælle investorerne. Og husk at gøre det, ikke kun rapportere om det!”. Chef for ESG, ATP, Ole Buhl.