04.01.2017 | Samfund
Rekorddonation til Danske Hospitalsklovne fra Lidl og kunder
Indhold fra partner Hvad er dette?
564.203 DKK. Det er det rekordstore beløb, som Lidl sammen med kunderne har samlet ind til Danske Hospitalsklovne op til jul. For Danske Hospitalsklovne betyder donationen, at klovnene kan nå ud til endnu flere børn på landets børneafdelinger.
564.203 DKK. Det er det rekordstore beløb, som Lidl sammen med kunderne har samlet ind til Danske Hospitalsklovne op til jul.
December måned hos dagligvarekæden Lidl stod i Danske Hospitalsklovnes tegn. For hvert produkt kunderne købte af Lidls eget mærke Favorina, har Lidl nemlig doneret 50 øre til Danske Hospitalsklovne. Kampagnen startede den 6. november og løb frem til og med d. 23. december. Favorina er Lidls egen serie af søde julesager, hvor der findes over halvtreds forskellige produkter fra chokolade over kager til andre typer knas.
For hvert produkt, der er blevet købt, har Lidl doneret 50 øre til Danske Hospitalsklovne. Og rigtig mange af Lidls kunder valgte at lægge Favorina-produkter i indkøbsvognene op til jul - næsten 730.000 stk. blev det til, hvilket resulterer i ikke mindre end lige knap 365.000 kr. i donation til Danske Hospitalsklovne fra Lidl.
Kunderne har også doneret direkte
Ud over, at Lidl har doneret 50 øre pr. solgt Favorina-produkt, har kunderne også haft mulighed for at donere 25 kr. direkte til hospitalsklovnene. Ved kasserne i Lidl-butikkerne kunne kunderne nemlig købe julekuponer til en værdi à 25 kr., som også støtter Danske Hospitalsklovnes arbejde. Det er der overvældende mange Lidl-kunder, der valgte at gøre, og salget af kuponer har alene indsamlet knap 200.000 kr.
”Vi har stor respekt for det vigtige arbejde, som Danske Hospitalsklovne udfører, og det ønsker vi i Lidl at støtte op om, og så vi er simpelthen så glade for at se, at vores kunder også bakker op omkring den gode sag. For bare et par måneder siden overleverede vi mere end en million kroner, som vores kunder havde samlet ind via pantdonationsknappen på vores flaskeautomater, og nu kan vi altså aflevere over en halv mio. kr. Det er bare så godt gået af vores kunder, og det bekræfter os endnu engang i, at Lidl har Danmarks bedste kunder”, siger Rikke Brandes, der er kommunikationschef hos Lidl.
Hospitalsklovnene er glade
Lidl har en fast partnerskabsaftale med Danske Hospitalsklovne, og i julemåneden har kunderne løbende kunnet følge donationsbeløbet på Lidls hjemmeside. Hos Danske Hospitalsklovne er de også meget glade og overraskede over det rekordhøje beløb:
”Det er gået over al forventning. Vi er overvældede over den store donation, der kommer ud af Lidls Favorina-kampagne. Og så er det dejligt at se, hvor mange Lidl-kunder, der har valgt at donere 25 kr. via donationsblokke i butikkerne op til jul. De i alt 564.203 kr. er med til at give os et god start på 2017 og sikre, at vi i det nye år kan besøge endnu flere indlagt børn på landets børneafdelinger. Uden donationer og støtte kunne vi ikke være til stede hos de børn, der har allermest brug for det”, siger Kenneth Øhrberg, der er direktør i Danske Hospitalsklovne.
Kommunikation

Lidl fremmer bæredygtighed i sojaproduktionen
Lidl Danmark deltager i det internationale „Lidl soja-initiativ“, der forpligter Lidl Danmark og Lidl i Belgien, Holland, Sverige og Finland til at købe certifikater fra „Round Table on Responsible Soy“ (RTRS) gennem direct trade - og i en størrelsesorden, der udligner Lidls pt. ikke certificerede behov på 71.000 t soja.
Indhold fra partner
Samfund

Køb julegodter i Lidl og støt Danske Hospitalsklovne
I år kan man købe julens søde sager med (lidt) bedre samvittighed. Lidl har nemlig besluttet, at for hvert produkt der sælges af dagligvarekædens eget mærke Favorina, som bl.a. er konfekt og kager, donerer kæden igen i år 50 øre til Danske Hospitalsklovne. Kampagnen begynder 1. december og løber frem til jul.
Indhold fra partner
Kommunikation

CSR-rapport: Lidl Danmark bæredygtighedsrapport 2015/2016
Lidl har med sine 110 danske butikker og over 10.000 butikker på verdensplan en stor geografisk spredning, som betyder, at vi kan glæde mange mennesker med vores dagligvarer. I vores daglige arbejde med handel tager vi et ansvar for mennesker, samfund og miljøet.
Indhold fra partner
Samfund

Over 47.000 Lidl-kunder donerede til ’Støt brysterne’
Hver gang en af Lidls kunder i oktober lagde en pakke kyllingebryst, en rose eller mini-rose og en pink sløjfe i indkøbskurven i løbet af ’Støt brysterne’-kampagnen, donerede de samtidig et beløb til Kræftens Bekæmpelse sammen med kæden.
Indhold fra partner
Samfund

Nyt samarbejde: Lidl donerer overskudsmad til Blå Kors
Julen står for døren, og traditionen tro fejrer mange danskere højtiden ved at hygge sig sammen omkring et bord med dejlig mad og drikke. Det gælder også familier, brugere og beboere på Blå Kors Danmarks væresteder, institutioner og støttetilbud, som Lidl denne jul støtter ved at donere overskudsmad fra 18 af dagligvarekædens butikker landet over.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Lidl fjerner alle plastikindkøbsposer fra butikkerne
Som den første butikskæde i Danmark fjerner Lidl nu plastikindkøbsposer fra alle danske Lidl-butikker.
Indhold fra partner