Rekruttering på kanten af samfundet
Med to CSR Awards hører Arriva til i førerfeltet af sociale entreprenører. Drivkraften i vores rekruttering er en bedre bundlinje, siger deres Diversity Manager. Hun er en af 9 stærke cases på Responsible Entrepreneurs konferencen d. 28. januar
Arriva tager gerne mennesker ind, som ellers ville stå uden for arbejdsmarkedet. Det er ikke, fordi de har ondt af dem, men fordi det giver mening og værdi for Arriva selv. Det at rekruttere fra kanaler, som andre ellers går uden om, er således dybt forankret i Arriva og prioriteres på højeste ledelsesniveau, fortæller Diversity Manager Pernille Kiær. Med hele to priser til Arriva ved CSR Awards i 2014 CSR People Prize for større virksomheder og CSR Diversity Prize og ArbejdsMiljøprisen 2014 oveni ved Pernille Kiær om nogen, hvad hun taler om, og har belæg for, at det ikke er tomme ord.
Mangfoldighed er dybt forankret i vores DNA, og det er vigtigt for os at tage ejerskab over indsatsen at vi har en diversity manager understreger jo netop prioriteringen. Vores indsats inden for CSR, det sociale område, sker først som sidst ud fra et forretningsmæssigt synspunkt. Det skal give mening for forretningen. Vi ser altid først på, hvad der er vigtigt for os, ikke hvad andre gør, for det, der gavner andre, gavner ikke nødvendigvis os. Inden vi igangsætter nye initiativer stiller vi os derfor altid spørgsmålet hvad giver mest mening for os?, siger Pernille Kiær.
Vækst gennem mangfoldighed
Arriva gjorde sin entre i den kollektive trafik i Danmark i 1997, og er siden vokset til at være det største busselskab i Danmark med busdrift over hele landet. At væksten ikke er sket på bekostning af medarbejderne, men med medarbejderne, blev understreget af dommerkomitéens begrundelse for de to CSR Awards-priser. Dommerne belønnede nemlig Arriva for at tænke socialt ansvar systematisk ind i virksomhedens arbejdsområder og for at formå at se værdien i medarbejdernes mangfoldige kompetencer.
En af grundene til, at vi fik de to priser, var, at vi har stor bredde og kreativitet i vores tilgang til at finde nye medarbejdere og til at fastholde vores medarbejdere. Det er helt bevidst, for som del af den kollektive trafik, er det afgørende for os, at vi afspejler de kunder, vi kører med. Vi har 87 nationaliteter blandt vores 4.200 medarbejdere, og 29 % af vores medarbejdere er nydanske. Til gengæld har vi kun 14 % kvinder, og der forsøger vi at gøre noget gennem målrettet indsats over for nydanske kvinder. Vores erfaring er, at det er en svær målgruppe, men de nydanske kvinder, vi allerede har, er rigtig gode, så vi ser et potentiale her, siger Pernille Kiær.
Et andet prioriteret initiativ er Arrivas seniorer. Arriva ser et stort potentiale i det grå guld, og det afsløres tydligt i medarbejderstatistikken: gennemsnitsalderen er 50 år, og den ældste medarbejder er hele 79 år. Det er ikke tilfældigt, fortæller Pernille Kjær:
Vores seniormedarbejdere over 60 år er gode og loyale medarbejdere, som efter et langt liv på arbejdsmarkedet har opnået den største erfaring, man kan opnå. Mange af dem vil fortsat gerne arbejde, og vi vil gerne beholde dem så lang tid som muligt. Som led i den indsats kører vi seniorforløb, hvor vores seniorer kommer på kursus, og vi har seniorsamtaler, hvor vi sammen ser på, hvordan de kan blive ved med at arbejde i Arriva, så det passer bedst til dem.
Partnerskab åbner nye døre
Endnu en af Arrivas rekrutteringskanaler er borgere med sociale problemer eller andre, som oftest lægges i den forkerte ansøgningsbunke. Arriva har for nylig indgået en partneraftale med Københavns Kommune om at tage nogle personer i virksomhedspraktik, og det virker til alles bedste, understreger Pernille Kiær:
Vores aftale med jobcentrene er meget vigtig for os. Vi har brugt meget tid på at lære hinanden at kende. Nu har vi fået relationen i faste rammer, så vi har et solidt fundament at bygge på. Jobcentrene går ind og er et filter for os, og vi kan spille tilbage til dem, hvor det giver mening for os og for borgeren. For flexjobbere, for eksempel, har vi erfaring for, hvilke jobtyper de passer ind i, og der ved vi, at de ofte fungerer rigtig godt på vores værksteder, hvor de virkelig gør en forskel som ekstra hænder, og at de trives ved at være der.
Pernille Kiær opfordrer gerne andre virksomheder til at blive sociale entreprenører: Som stor virksomhed i hele landet, er vi forpligtet til at tage et socialt ansvar. Hvis flere virksomheder gør det samme, kommer vi langt eksempelvis med de mange flygtninge, som det er vigtigt, at vi får integreret på det danske arbejdsmarked.
Responsible Entrepreneurs-konferencen sætter for en dag rampelys på store som små sociale entreprenører og centrale NGOer, som virker for og understøtter virksomheder med socialt samfundssind. Kofoed Skole er vært for og står selv på podiet som case sammen med 8 andre solide eksempler: G4S, Arriva, NCC, Creativ Company, Social Foodies, Allehånde, Askov Fonden og High:five. De nævnte flankeres af gæstetaler, markedsplads og miniseminarer ved blandt andet CABI, Media Now og Den Sociale Kapitalfond.
Konferencen finder sted d. 28. januar i Kofoeds Skoles multihal, Nyrnberggade 1 på Amager. Læs mere om konferencen og tilmelding på www.csr-link.dk.