Returlogistik er både forretning og miljø

Den danske øl- og læskedrikkebranche har med Dansk Retursystem et glimrende – og sjældent - eksempel på, at systematisk returlogistik giver store gevinster for både forretning og miljø.

Dansk Retursystem har skabt en forretningsmæssig og miljømæssig bæredygtig forretningsmodel for returflow af de materialer, der indgår i øl- og læskedrikkeprodukterne. Foto: Dansk Retursystem A/S..

03.10.2014

CSR.dk

Tre millioner emballager bliver dagligt hentet af Dansk Retursystem A/S’ 165 lastbiler. Systemet er et fællessystem for hele branchen med en returprocent af emballager på foreløbig 89 procent.

Fordelen ved et fælles branchesystem er, at det bliver nemmere at undgå ineffektive ø-løsninger og derved en masse spild. Returemballagen bliver genbrugt på samme niveau uden at tabe materialeværdi – altså et ægte bæredygtigt genbrugskoncept. Der er tale om både økonomiske og miljømæssige gevinster her.

Returlogistik og forretningsmodel
Dansk Retursystem er en sjældenhed, idet meget få brancher eller virksomheder formår at etablere en forretningsmæssig og miljømæssig bæredygtig forretningsmodel for returflow af de materialer, der indgår i produkterne. Oplagte spørgsmål lyder: Hvorfor skal den fremadrettede kæde diktere returkæden? Hvorfor går produkter kun én vej i flowet? Hvorfor går materialer ikke retur, når varens levetid er overstået? Hvorfor er så få virksomheder i stand til at etablere en fornuftig forretningsmodel for returflowet?

Opfattelsen af returlogistik i virksomhederne ser generelt ud til at være, at det omfatter håndtering af fremmedelementer og ikke er tænkt med i den fremadrettede forsyningskæde. Det var i hvert fald konklusionen på kandidatafhandlingen "Business opportunities in reverse logistics" af Jan Pedersen og Kasper From-Nielsen fra Syddansk Universitet.

950 millioner emballager
Dansk Retursystem A/S blev grundlagt i 2000 af bryggerierne i samarbejde med dagligvarehandlen. Virksomheden er reguleret af Miljøministeriet og har to hovedopgaver:

  • at indsamle engangsemballage til genanvendelse, og
  • at nedbringe butikkernes omkostninger ved at modtage og sortere de tomme flasker og dåser fra pantbelagte drikkevarer.

Virksomheden er en privatejet, non-profit virksomhed, og har af Miljøstyrelsen indtil udgangen af 2019 fået tildelt eneretten til at drive det danske pant- og retursystem gennem en politisk vedtaget bekendtgørelse.

Virksomhedens omkostninger til at drive dette system bliver dækket af gebyrer, som betales af producenter og importører af pantbelagte drikkevarer.

I 2009 afleverede de danske forbrugere godt 640 millioner tomme emballager fra pantbelagte drikkevarer. Det tal er steget til 950 millioner i 2013 - en stigning som blandt andet skyldes, at flere større tapperier skifter fra genpåfyldelige plastflasker til engangsplastflasker. 

Emballagerne kommer fra de 700 producenter og importører, der har tilmeldt sig Dansk Retursystem A/S. De har tilsammen registreret næsten 20.000 forskellige pantbelagte drikkevarer, som kan returneres via cirka 16.000 butikker, restauranter, caféer, institutioner, kontorer m.m.

Lars Krejberg er ny adm. direktør for Dansk Retursystem A/S og han har store forventninger til, at retursystemet bliver endnu større, mere effektivt og mere innovativt. Foto: Dansk Retursystem A/S..

Løbende forbedringer og innovation
Lars Krejberg blev ansat som ny adm. direktør den 1. april 2014 og kommer med ledelsesansvar for it, logistik og udvikling i Carlsberg samt COO i elbilvirksomheden Better Place som baggrund. Han har store forventninger til, at retursystemet både bliver større, mere effektiv og mere innovativt:

”På en 10 års bane forventer jeg, at vores volumener bliver væsentlig større. Vi skal løbende optimere vores processer med automatisering, ruteplanlægning, mobile it-løsninger etc., og så skal vi hele tiden udtænke nye smarte løsninger, der kan gøre livet lettere for vores interessenter og os selv”, fortæller han og tilføjer:

”Vi har for eksempel implementeret en ny pantstation, der er en helt ny indsamlingsstation, hvor slutforbrugere kan aflevere alle typer emballager i sække og modtage betaling på deres dankort. Vi skal også tænke nye løsninger i forbindelse med e-handel, som er den nye store salgskanal. Her er det selvfølgelig ikke rimeligt, at butikkerne skal bære en del af byrden; der skal nye løsninger på banen”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

02.07.2024CSR.dk

Dansk pensionskasse trækker investeringer ud af boreplatforme

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

28.06.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG-råd skal kortlægge udfordringer og muligheder i bygge- og anlægsbranchen

27.06.2024CSR.dk

Regeringen og Novo Nordisk Fonden indgår samarbejde om historisk nytænkning af det danske areal

27.06.2024CSR.dk

Andelsselskab vil støtte landbruget gennem klimakreditter

24.06.2024CSR.dk

DSV og UNICEF indgår partnerskab for at sikre adgang til vitale forsyninger for børn over hele verden

21.06.2024VIA University College

Sponseret

Indre bæredygtighed: Den skjulte men afgørende faktor for ydre bæredygtig forandring

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)