Rock det strategiske match
I kampen mod de største vandt den mindste. Bevæbnet med økologi gjorde Hansens Flødeis sin entre på Roskilde Festival i 2015. Det er en af de 10 cases på halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber d. 8. december.
Alle virksomheder vil gerne være med på Roskilde Festival og benytte sig af de fordele, det giver, slår Anders Eibye fast, men man skal gøre sit forarbejde grundigt for at komme ind i varmen. Det var således efter et strategisk forarbejde over længere tid, at Hansens Flødeis, som Anders Eibye ejer sammen med sin bror Rasmus, indgik en eneaftale om levering af økologisk is på festivalen i år.
Historien bag Hansens Flødeis rækker knap 100 år tilbage, og med 4 generationers familieeje har virksomheden sine rødder i en tradition om, at is skal laves med håndkraft, råvarer fra lokale mælkeproducenter og økologi. Økologi var nu engang det, der fandtes, dengang virksomheden blev grundlagt, og det er i dag selve idegrundlaget for virksomheden. Og med netop økologien havde mejeriet fat i en lang ende, som dens konkurrenter ikke var i nærheden af. For Roskilde Festival har sat sig som mål, at fra 2017 skal 90 % af de madvarer, der sælges fra madboderne, være økologiske, og det sætter i sagens natur turbo på den økologiske efterspørgsel.
Jeg er ikke selv festivalgænger som sådan jeg var der for 24 år siden , men vi har længe haft Roskilde Festival i kikkerten, afslører Anders Eibye, som trods sin manglende festivalerfaring på forhånd vidste, at der var et slægtskab på et højere plan med festivalen: Alt, vi laver, skal som udgangspunkt være sjovt det er selve glæden ved at lave et produkt som vores, og det skal kunne smages i vores is. Og det er også det, Roskilde Festival går ud på: at have det sjovt. Desuden går Roskilde Festival foran for at løfte agendaen for økologi gennem tætte partnerskaber med os og for eksempel Naturmælk. Så aftalen med festivalen passede en-til-en til os. Roskilde Festival er en fed platform til at afprøve nye produkter på, og så er festivalen i sig selv en institution, som viser dens gæster, at økologi er vejen frem og det taler direkte til vores kunder.
Bryd traditionen
Nærmest som en gestus til den ny-indgåede aftale har Hansens Flødeis lavet en ny is, der i høj grad bryder med det traditionsbundne og byder samarbejdet med festivalen velkomment. Isens navn er kort og slående Rock, og helt i festivalens ånd er det en is med kant og rå chokolade, som Hansens selv beskriver det, og det siger sig selv en smag af orange feeling.
Indrømmet, det var på mange måder noget af et stilbrud for os at lave den is. Men det ligger dybt i vores DNA at have det sjovt og gøre os umage. Roskilde Festival gav os en utroligt stærk platform at udvikle på direkte i samspil med en kundegruppe, vi gerne ville have tættere kontakt til. Festivalens publikum er yngre og mere rockede, så det var nærmest afgjort på forhånd, at vi endte med Rock, fortæller Anders Eibye med et smil og tilføjer, at Rock blev kåret som bedst ud af 2 med hjælp fra festivalentusiaster, som i stort tal var mødt op til afstemningen: Vi havde lavet to varianter, som vi inviterede festivalgængerne til afstemning om på Islands Brygge. Det var lige før folketingsvalget, og det foregik på bedste demokratiske vis. Der var 400 500 fremmødte, som stemte med deres ske, og jeg var selv med til stemmeoptællingen.
Rock blev det siger sig selv godt modtaget af Roskilde Festival. Anders Eibye var selv med på festivalpladsen for sammen med mange af de ansatte og sin bror at sælge is, og her modtog han publikums feedback direkte et meget værdifuldt indspark til virksomheden, siger han:
Roskilde Festival giver os mulighed for at få afprøvet ting live; når vi står og snakker med publikum på pladsen, kan vi mærke, hvordan de reagerer. Det er som en kæmpe fokusgruppe, man kan pep-talke med og få noget med tilbage fra. Samtidigt er Roskilde Festival et rigtig godt udstillingsvindue til at prøve tingene af på. Her har vi over 100.000 mennesker, som stemmer med deres køb og giver et kontant feedback på, om de kan lide det eller ikke. Det får du altså ingen andre steder.
Partnerskab med solidt resultat - med rette strategi
I det hele taget har Anders Eibye været ovenud tilfreds ved det nyskabte partnerskab, som har været stort set gnidningsfrit, selv efter hvedebrødsdagene var vel ovre.
Det har været et partnerskab i klassisk forstand, og vi har kun mødt velvilje fra festivalens side. Vi har faktisk ikke oplevet nogen problemer i samarbejdet overhovedet. For eksempel ville vi gerne have vores veteranbiler med på pladsen, og det sagde de ja til, og generelt har det været sådan, at de idéer, vi kom med, var de med på, siger Anders Eibye, som mener, at ingen virksomhed kan være ved sine fulde fem, hvis den ikke kan få øje på perspektiverne ved at samarbejde med en organisation som Roskilde Festival. Men de skal være omhyggelige med deres forberedelsesarbejde, understreger han: Du kan som virksomhed kun komme ind, hvis du har samme retning som Roskilde Festival. Så det gælder om at have et strategisk match sådan er det altid med partnerskaber, men det gælder i særlig høj grad med Roskilde Festival. Det er helt afgørende, at man checker sin synkronisering i forhold til festivalen: produktet skal være i en kvalitet, som Roskilde Festival kan stå inde for, og det skal frem for alt være bæredygtigt.
For Hansens Flødeis rummer samarbejdet med Roskilde Festival et kæmpe potentiale, og de har masser af gode idéer, som de barsler med at lancere på festivalen 16 - herunder et nyt produkt.
Anders Eibye fortæller om Hansens Flødeis samarbejde med Roskilde Festival på halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber. Konferencen byder samlet på 10 stærke eksempler frugtbare partnerskaber med festivalen: Madkulturen/Superbrugsen, Naturmælk, Det Runde Bord, LoveSpring, ROCKWOOL International, Husbryggeriet Jacobsen, Tuborg, Peter Larsen Kaffe, Dropbucket og ikke mindst Landbrug & Fødevarer, der lægger lokaler til dagen med afsæt i deres Beercyclingsprojekt. De mange cases bærer vidnesbyrd om en festival, som ikke går af vejen for et godt bæredygtighedssamarbejde, men også om hvor langt partnerskaber mellem vidt forskellige virksomheder og organisationer kan føre, når bare viljen til at gå sammen er der.
Konferencen afholdes i et samarbejde mellem Roskilde Festival og Landbrug & Fødevarer og med CSR LINK som initiativtager og facilitator. Moderatorerne for dagen er Rikke Rønholt Albertsen fra Verdens Bedste Nyheder og Kitte Wagner fra Spark, der rådgiver om bæredygtig forandring begge med solid erfaring fra festivalens partnerskaber. Det er d. 8. december kl. 13 17.30 på Axelborg i hjertet af København. Læs mere om dagen og tilmelding på www.csr-link.dk.