Rock – det strategiske match

I kampen mod de største vandt den mindste. Bevæbnet med økologi gjorde Hansens Flødeis sin entre på Roskilde Festival i 2015. Det er en af de 10 cases på halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber d. 8. december.

Iskold Rock - et hit for isentusiaster.

04.12.2015

Lars Münter, CSR.dk

Alle virksomheder vil gerne være med på Roskilde Festival og benytte sig af de fordele, det giver, slår Anders Eibye fast, men man skal gøre sit forarbejde grundigt for at komme ind i varmen. Det var således efter et strategisk forarbejde over længere tid, at Hansens Flødeis, som Anders Eibye ejer sammen med sin bror Rasmus, indgik en eneaftale om levering af økologisk is på festivalen i år.
 
Historien bag Hansens Flødeis rækker knap 100 år tilbage, og med 4 generationers familieeje har virksomheden sine rødder i en tradition om, at is skal laves med håndkraft, råvarer fra lokale mælkeproducenter og økologi. Økologi var nu engang det, der fandtes, dengang virksomheden blev grundlagt, og det er i dag selve idegrundlaget for virksomheden. Og med netop økologien havde mejeriet fat i en lang ende, som dens konkurrenter ikke var i nærheden af. For Roskilde Festival har sat sig som mål, at fra 2017 skal 90 % af de madvarer, der sælges fra madboderne, være økologiske, og det sætter i sagens natur turbo på den økologiske efterspørgsel.
 
”Jeg er ikke selv festivalgænger som sådan – jeg var der for 24 år siden –, men vi har længe haft Roskilde Festival i kikkerten,” afslører Anders Eibye, som trods sin manglende festivalerfaring på forhånd vidste, at der var et slægtskab på et højere plan med festivalen: ”Alt, vi laver, skal som udgangspunkt være sjovt – det er selve glæden ved at lave et produkt som vores, og det skal kunne smages i vores is. Og det er også det, Roskilde Festival går ud på: at have det sjovt. Desuden går Roskilde Festival foran for at løfte agendaen for økologi gennem tætte partnerskaber med os og for eksempel Naturmælk. Så aftalen med festivalen passede en-til-en til os. Roskilde Festival er en fed platform til at afprøve nye produkter på, og så er festivalen i sig selv en institution, som viser dens gæster, at økologi er vejen frem – og det taler direkte til vores kunder.”

Bryd traditionen
Nærmest som en gestus til den ny-indgåede aftale har Hansens Flødeis lavet en ny is, der i høj grad bryder med det traditionsbundne og byder samarbejdet med festivalen velkomment. Isens navn er kort og slående ”Rock”, og helt i festivalens ånd er det en is med ”kant og rå chokolade”, som Hansens selv beskriver det, og – det siger sig selv – en smag af ”orange feeling”.
 
”Indrømmet, det var på mange måder noget af et stilbrud for os at lave den is. Men det ligger dybt i vores DNA at have det sjovt og gøre os umage. Roskilde Festival gav os en utroligt stærk platform at udvikle på direkte i samspil med en kundegruppe, vi gerne ville have tættere kontakt til. Festivalens publikum er yngre og mere rockede, så det var nærmest afgjort på forhånd, at vi endte med ’Rock’,” fortæller Anders Eibye med et smil og tilføjer, at ”Rock” blev kåret som bedst ud af 2 med hjælp fra festivalentusiaster, som i stort tal var mødt op til afstemningen: ”Vi havde lavet to varianter, som vi inviterede festivalgængerne til afstemning om på Islands Brygge. Det var lige før folketingsvalget, og det foregik på bedste demokratiske vis. Der var 400 – 500 fremmødte, som stemte med deres ske, og jeg var selv med til stemmeoptællingen.”
 
Rock blev – det siger sig selv – godt modtaget af Roskilde Festival. Anders Eibye var selv med på festivalpladsen for sammen med mange af de ansatte og sin bror at sælge is, og her modtog han publikums feedback direkte – et meget værdifuldt indspark til virksomheden, siger han:
 
”Roskilde Festival giver os mulighed for at få afprøvet ting ’live’; når vi står og snakker med publikum på pladsen, kan vi mærke, hvordan de reagerer. Det er som en kæmpe fokusgruppe, man kan pep-talke med og få noget med tilbage fra. Samtidigt er Roskilde Festival et rigtig godt udstillingsvindue til at prøve tingene af på. Her har vi over 100.000 mennesker, som stemmer med deres køb og giver et kontant feedback på, om de kan lide det eller ikke. Det får du altså ingen andre steder.”
 
Partnerskab med solidt resultat - med rette strategi
I det hele taget har Anders Eibye været ovenud tilfreds ved det nyskabte partnerskab, som har været stort set gnidningsfrit, selv efter hvedebrødsdagene var vel ovre.
 
”Det har været et partnerskab i klassisk forstand, og vi har kun mødt velvilje fra festivalens side. Vi har faktisk ikke oplevet nogen problemer i samarbejdet overhovedet. For eksempel ville vi gerne have vores veteranbiler med på pladsen, og det sagde de ja til, og generelt har det været sådan, at de idéer, vi kom med, var de med på,” siger Anders Eibye, som mener, at ingen virksomhed kan være ved sine fulde fem, hvis den ikke kan få øje på perspektiverne ved at samarbejde med en organisation som Roskilde Festival. Men de skal være omhyggelige med deres forberedelsesarbejde, understreger han: ”Du kan som virksomhed kun komme ind, hvis du har samme retning som Roskilde Festival. Så det gælder om at have et strategisk match – sådan er det altid med partnerskaber, men det gælder i særlig høj grad med Roskilde Festival. Det er helt afgørende, at man checker sin synkronisering i forhold til festivalen: produktet skal være i en kvalitet, som Roskilde Festival kan stå inde for, og det skal frem for alt være bæredygtigt.”
 
For Hansens Flødeis rummer samarbejdet med Roskilde Festival et kæmpe potentiale, og de har masser af gode idéer, som de barsler med at lancere på festivalen ’16 - herunder et nyt produkt.
 
Anders Eibye fortæller om Hansens Flødeis’ samarbejde med Roskilde Festival på halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber. Konferencen byder samlet på 10 stærke eksempler frugtbare partnerskaber med festivalen: Madkulturen/Superbrugsen, Naturmælk, Det Runde Bord, LoveSpring, ROCKWOOL International, Husbryggeriet Jacobsen, Tuborg, Peter Larsen Kaffe, Dropbucket og ikke mindst Landbrug & Fødevarer, der lægger lokaler til dagen med afsæt i deres Beercyclingsprojekt. De mange cases bærer vidnesbyrd om en festival, som ikke går af vejen for et godt bæredygtighedssamarbejde, men også om hvor langt partnerskaber mellem vidt forskellige virksomheder og organisationer kan føre, når bare viljen til at gå sammen er der.
 
Konferencen afholdes i et samarbejde mellem Roskilde Festival og Landbrug & Fødevarer og med CSR LINK som initiativtager og facilitator. Moderatorerne for dagen er Rikke Rønholt Albertsen fra Verdens Bedste Nyheder og Kitte Wagner fra Spark, der rådgiver om bæredygtig forandring – begge med solid erfaring fra festivalens partnerskaber. Det er d. 8. december kl. 13 – 17.30 på Axelborg i hjertet af København. Læs mere om dagen og tilmelding på www.csr-link.dk.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

22.04.2024CSR.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

22.04.2024CSR.dk

Carlsberg Group og WWF Verdensnaturfonden vil sammen beskytte vådområder i Kina og Laos

03.04.2024CSR.dk

For lidt plads kan løses med bedre lovgivning

02.04.2024CSR.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

21.03.2024CSR.dk

Ultra fast fashion kan få det svært i Frankrig

12.03.2024CSR.dk

Får EU-Parlamentet lukket de russiske gashaner?

21.02.2024CSR.dk

Lad skruelåget sidde på flasken og bidrag til genanvendelse af 140 ton plast om året

20.02.2024CSR.dk

Ny millionbevilling skal styrke reparationscafeerne i Danmark

Jobmarked

Se alle

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

23.04.2024

Tid

08:30

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V

PwC Danmark
Webinar
Strengthen Sustainability Reporting with Due Diligence Processes

The EU has reached a political agreement on the corporate sustainability due diligence directive (CS3D).

Dato

24.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Klappir Nordic ApS
Konference
MEET US AT LOOP FORUM

We have a complete solution for your ESG compliance work, and we would love to discuss opportunities with you!

Dato

24.04.2024

Tid

09:30

Sted

Lokomotivværkstedet - Otto Busses Vej 5A, 2450 København

Dansk Industri
Seminar
Biodiversitets rolle i det bæredygtige byggeri

Som en del af den grønne omstilling og New European Bauhaus gentænker vi fremtidens byggede og beboede miljøer

Dato

24.04.2024

Tid

15:00

Sted

Industriens Hus H.C. Andersens Boulevard 18 1553 København V