Roskilde Festivals største køkkenfest

Den bedste fest foregår altid i køkkenet. Derfor bød Madkulturen i samarbejde med SuperBrugsen indenfor til en kulinarisk jamsession på Roskilde Festival. Det fortæller de to organisationer om på halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber d. 8/12

Mad i en jamsession.

02.12.2015

Lars Münter, CSR.dk

Festivalgæsterne valgte selv råvarerne og lavede maden, mens 100 kulinariske vejledere fra FoodJam stod klar med hjælp og gode ideer. Det var opskriften på Roskilde Festivals største køkkenfest FoodJam, som Madkulturen sammen med festivalen var værter for og med SuperBrugsen som leverandør af gode og sunde råvarer plukket ud fra årstiden. Over de fem dage, festivalen varede, omsatte de 4.300 gæster på jamsessionen over et ton blåmuslinger og fisk og en bugnende buffet af økologiske grøntsager, frugter og urter – og de gik derfra med en ny indsigt i råvarer i sæson, om tilberedning, om smag og om fællesskab over gryder og tallerkner og ikke mindst om et dejligt måltid med andre ved langbordet.
 
”Vi ønskede med jamsessionen at demonstrere, at madlavning fra bunden med gode råvarer kan være en nem og billig løsning på et godt og velsmagende måltid – selv i en på mange måder kaotisk setting som en festival. Hver session varede kun en time og kostede ikke mere end 50 kr., og selv om koncerterne buldrede uden for, havde vi et overraskende stort ryk-ind,” siger Rikke Houkjær, kommunikationschef i Madkulturen, som er sikker på, at gæsterne lærte meget nyt og hentede masser af inspiration, de har taget med sig hjem: ”FoodJam er ikke kun et sted, hvor man kommer for at spise sig mæt på Roskilde Festival. Mange gik derfra og havde haft en fest, mens de havde prøvet nye råvarer og teknikker med deres venner. Evnen til at lave sund, spændende mad på et lavt budget sammen med andre er en erfaring, som de unge kan trække på resten af livet.”
 
Madkulturen, der er en selvstændig institution under Miljø- og Fødevareministeriet, arbejder for bedre mad til alle gennem et fokus på kvalitet, vækst i fødevareerhvervet og velfærd til danskerne. Hensigten er trefoldig, nemlig: fælles måltider, vi skal selv lave maden, og vi skal have større bevidsthed om råvarerne. For derigennem opnår vi samhørighed og livsglæde – og det forebygger ensomheden –, vi udvikler smagsløgene og får mod på at prøve noget nyt – og det styrker sundheden –, og ydermere åbner det døren til nye og varierede smagsoplevelser – og det skaber nye muligheder for vækst og jobs i fødevaresektoren.
 
Samarbejdet mellem Madkulturen og Roskilde Festival startede med etableringen af FoodJam som initiativ tilbage i 2012, og det blev straks en stor succes. Siden er det kun gået fremad, og på de tre mellemliggende år er antallet af frivillige vejledere med ”Kulinarisk Kørekort” gået fra ca. 50 til 100 unge, og antallet af gæster er næsten blevet tredoblet fra de skønnede 1.600 på førsteåret.
 
Fællesskab giver mod på mad
Rikke Houkjær har med en undersøgelse i hånden et tydeligt tegn på, at indsatsen gennem FoodJam rykker: 96 % af gæsterne kom til teltet for fællesskabets skyld, og da de gik ud havde 75 % lyst til at afprøve nye råvarer og teknikker derhjemme – og hele 98 % ville anbefale andre at gøre det samme.
 
“FoodJam handler om at dele glæden ved at lave mad og vise, at man ikke skal være så bange for at forsøge sig med ukendte råvarer eller en ret, man ikke vidste eksisterede – fordi man gør det i trygge rammer sammen med vennerne og med hjælp fra en vejleder”, siger Rikke Houkjær og påpeger, at det understøttes af videnskaben: ”Ny forskning viser, at glæden og lysten til at lave mad tit er forbundet med det sociale, og at unge gerne bruger tid på maden, når de spiser sammen med andre. Vores undersøgelse på FoodJam bekræfter, at fællesskabet har stor betydning, når de unge skal kaste sig ud i at eksperimentere i køkkenet. Og at vi er lykkedes med det, vil jeg gerne give vores vejledere æren for, for gennem deres kulinariske tæft forstod de at udfordre gæsterne i øjenhøjde på tværs af køn, alder, indkomst og deres forskellige evner i køkkenet i øvrigt.”
Som i et ægte partnerskab havde også Madkulturens makker i FoodJam SuperBrugsen, der leverede råvarerne, gode erfaringer med de unge festivalgængeres nysgerrighed på ny mad.  ”Med foodJam satte vi fokus på det gode måltid og mødte en masse unge mennesker i øjenhøjde over råvarerne. Det er værdifuldt og giver SuperBrugsen et rum for at prøve nye ting af og blive inspireret”, siger Kenneth Melchior, kommerciel chef i SuperBrugsen.
 
Blandt gæsterne til FoodJam prøvede flere end fire ud af fem en ny ret, når de lavede mad i teltet, og næsten halvdelen brugte råvarer, de ikke før havde prøvet, især fisk, muslinger og friske krydderurter, fortæller Rikke Houkjær og sender en varm tak til Roskilde Festival: ”Roskilde Festival er en helt unik platform for et initiativ som vores, fordi det giver os mulighed for at afprøve nogle helt nye tilgange til madoplevelser på unge.”
 
Stærke eksempler på udvikling
Rikke Houkjær fortæller sammen med kommerciel chef i SuperBrugsen Kenneth Melchior om oplevelserne og erfaringerne med unges møde med anderledes mad på Roskilde Festival på halvdagskonferencen Innovative Partnerskaber. Konferencen byder desuden på 10 andre stærke eksempler på frugtbare partnerskaber med festivalen: Naturmælk, Det Runde Bord, LoveSpring, ROCKWOOL International, Husbryggeriet Jacobsen, Tuborg, Hansens Flødeis, Peter Larsen Kaffe, Dropbucket og ikke mindst Landbrug & Fødevarer, der lægger lokaler til dagen med afsæt i deres Beercyclingsprojekt. De mange cases bærer vidnesbyrd om en festival, som ikke går af vejen for et godt bæredygtighedssamarbejde, men også om hvor langt partnerskaber mellem vidt forskellige virksomheder og organisationer kan føre, når bare viljen til at gå sammen er der.
 
Konferencen afholdes i et samarbejde mellem Roskilde Festival og Landbrug & Fødevarer og med CSR LINK som initiativtager og facilitator. Moderatorerne for dagen er Rikke Rønholt Albertsen fra Verdens Bedste Nyheder og Kitte Wagner fra Spark, der rådgiver om bæredygtig forandring – begge med solid erfaring fra festivalens partnerskaber. Det er d. 8. december kl. 13 – 17.30 på Axelborg i hjertet af København. Læs mere om dagen og tilmelding på www.csr-link.dk.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

30.05.2024BSR

Sponseret

The United States is at Risk of Marginalizing Itself on Sustainability

30.05.2024SUSTAINX ApS

Sponseret

EU giver grønt lys til CSDDD - hvad ved vi om den kommende lovgivning?

02.05.2024CSR.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

29.04.2024BSR

Sponseret

The EU AI Act: What it Means for Your Business

25.04.2024Prysmian Denmark A/S

Sponseret

Prysmian 2023 rangering på anerkendte ESG-indekser

17.04.2024CSR.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Industri
Webinar
Lær af andre virksomheders arbejde med biodiversitet

Bliv inspireret af danske virksomheders erfaringer med biodiversitet, som er indsamlet i projektet Biodiversitet – inspiration til dansk erhvervsliv, og hør Vattenfall fortælle om deres arbejde med biodiversitet i strategi, værdikæde og rapportering.

Dato

04.07.2024

Tid

10:00

Sted

Online