Sådan får virksomheden positiv CSR-omtale
Coop er den virksomhed, der får mest positiv CSR-omtale i Danmark. Detail-gigantens CSR-chef Katrine Milman har tre gode råd til virksomheder, der vil gøre Coop kunsten efter.
I september offentliggjorde nyhedsdatabasen Infomedia en undersøgelse, der viste, at Coop er den danske virksomhed, der får mest positiv CSR-omtale. Hele 76 procent af de artikler, der er skrevet om virksomhedens CSR-arbejde i de store morgenaviser, er af positiv karakter.
Spørgsmålet er så, hvad hemmeligheden bag de mange positive historier er? Det giver CSR-chef i Coop Katrine Milman tre bud på i CSR-netværket Green Networks november-nyhedsbrev:
1. Der skal være noget at fortælle
Det vigtigste udgangspunkt for overhovedet at udtale sig om CSR er, at man skal have noget at fortælle. Det er en af grundene til, at Coop generelt får så meget omtale. Vi gør rigtig meget på CSR-området, så der er substans i det, når journalisterne ringer.
2. Du skal være ærlig
Vores erfaring er, at hvis vi optræder ærligt og åbent om, hvad vi laver, vil langt de fleste journalister også vinkle vores arbejde positivt. Vi udtaler os også om emner, som andre måske er tilbageholdende med. Og her satser vi måske og inviterer medierne til at lede efter fejl, men ærligheden og åbenhed spiller en væsentlig rolle.
3. Du skal være åben
Hos Coop har vi ikke en særlig strategi for vores CSR-kommunikation. Vi har kun ét princip, og det er åbenhed. Informationerne om vores CSR-arbejde skal være tilgængelige, og vi giver et svar til dem, der måtte spørge. Og så lægger vi naturligvis vores ansvarlighedsrapport frem, og vi udgiver et ansvarlighedsmagasin.
Læs mere på greennetwork.dk og læs mere om god CSR-kommunikation ved at søge på artiklen CSR-kommunikation er en balancegang i søgefeltet øverst til venstre.