Sådan vil Goodwings gøre rejsebranchen mere bæredygtig

Partnerskaber med NGO erstatter traditionel markedsføring, og kunderne tilbydes ekstra CSR for de samme penge. Det langsigtede mål er bæredygtige rejseprodukter som standard.

Kan rejsebranchen bidrage til bæredygtig udvikling? Goodwings og 12 NGO-partnere leder efter en model, hvor den kan. .

31.10.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Fra 1. november 2016 kan man booke sine hoteller på en ny portal: goodwings.com. Det store spørgsmål er, hvad pointen er i endnu et rejsesite, når de eksisterende fungerer så glimrende?

Læs også: Virgin nudger piloter til mindre brændstofforbrug

Christian Honoré er medstifter af Goodwings og forklarer det sådan her:

”Meget få af de penge, der bruges på hotelovernatninger, går til at skabe bæredygtig udvikling. Det, prøver vi, at lave om på. Ideen med vores virksomhed er at bakke op om de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling (SDG’er), ved at gøre op med modellen for hvordan hotelportaler markedsføres.”

Ifølge Goodwings bruger andre portaler omkring halvdelen af fortjenesten på reklamer og betaling for en plads i f.eks. rejse- og hotelsøgemaskiner som Momondo og Trivago. Den udgift har Goodwings helt banalt sløjfet.

Partnere skal også gøre end indsats
I stedet har de etableret partnerskab med 12 forskellige NGO’er. Når man booker overnatninger, går en andel af betalingen, til den af de 12 man som rejsende vælger. Baseret på Goodwings budget for 2017 – som primært dækker firmarejser – forventer de at kunne sende 3-5 millioner kroner videre i løbet af samme år.

”Men det er ikke en donation. NGO’ernes modydelse er at skaffe trafik til vores site. Vi har sat mål op for hver af vores partnere, om hvor meget trafik der kan genereres, vi har go to market-strategier og kampagner sammen med dem. Vi er jo ikke selv en NGO, vi har investorer som skal have et afkast,” understreger Christian Honoré.

Mere for de samme penge
Goodwings synes, at det skønne i deres forretningsmodel er, at kunder ikke skal betale mere eller bruge flere penge, end hvis de f.eks. booker gennem hotels.com. Goodwings har nemlig samme leverandør af priser og indhold til deres bookinger som den portal.

”Vi kan mærke, at vores kunder godt kan lide tanken om at gøre noget godt med deres rejsebudgetter. Derfor sørger vi også for at have kommunikationsprodukter, som de kan bruge til at beregne og dokumentere, hvilken forandring deres rejsebudget har været med til at skabe,” forklarer Christian Honoré.

Indtil nu har omkring 45 virksomheder meldt sig som kunder i butikken. De bruger mellem 20.000 og 25 millioner kroner om året på rejser. Hvordan og hvor meget ens rejser kunne bidrage med, hvis man bookede dem gennem Goodwings, kan man se i donationsberegneren på portalens website.

Mod et større mål
WWF’s danske afdeling er en af de 12 NGO’er man kan donere til på goodwings.com. De gjorde sig mange overvejelser, da de blev kontaktet af den nye portal.

”WWF og Goodwings arbejder sammen målrettet for at påvirke både udbuddet og efterspørgslen af mere klima- og naturvenlige rejseløsninger og for at udbrede viden om ansvarlig turisme. Det er relevant, fordi rejse- og turismeindustrien medfører et enormt pres på klodens begrænsede ressourcer og øget udledning af CO2. Med Goodwings donationsmuligheder til NGO’er kan vi samtidig med det større formål øge finansieringen af vores arbejde for en klode i balance,” fortæller Cecilie Bjørneboe Schantz fra WWF.

Læs også: Tips og tricks til at rejse ansvarligt

Christian Honoré er ganske enig. Målet med Goodwings er nemlig ikke bare at skubbe nogle overnatninger over disken.  

”Det, vi jo gerne vil på den lange bane, er at gøre mere bæredygtige rejseprodukter til et massemarked. Til standarden. Ligesom man kunne mene, at økologisk mælk bare burde hedde mælk, mens den anden model hed ”mælk med tilsætningsstoffer”. Men i dag er det ikke muligt at søge i portalerne på mere bæredygtige hoteller, vi kan ikke se hvor store CO2-udledninger forskellige rejseformer resulterer i, og fordi det er niche-produkter bliver det ofte dyrere. Det er vores langsigtede vision at lave om på det,” siger han.

”Alt handler om volumen”
Udfordringen bliver at blive store nok i markedet til at kunne lægge pres på aktørerne. Og Christian Honoré synes da også at alle – virksomheder såvel som private rejsende – skal booke deres hoteller hos ham. Den anden måde, de vil skabe volumen på, er ved geografisk ekspansion.

”Vi lancerer vores globale site til nytår og planlægger at gå live med et amerikansk site i 2017. Det skal være stort, ellers kan vi ikke forandre noget,” slutter han.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Netværk for Miljømærket indkøb Årskonference 2024

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

27.03.2024CSR.dk

LEGO sender 16,5 millioner efter CO2-fangst

26.03.2024CSR.dk

Københavns Lufthavn kan lagre grøn strøm

25.03.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

22.03.2024Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

22.03.2024Bureau Veritas

Sponseret

How to successfully implement APQP4Wind

22.03.2024CSR.dk

Nyt stort millionprojekt skal booste virksomheders viden om materialer

21.03.2024BSR

Sponseret

Collaborating to Advance the SDGs: Three Considerations for Business Leaders

19.03.2024CSR.dk

Toms Gruppen etablerer genskovningsprojekt med Rainforest Alliance

Jobmarked

Se alle

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Region Midtjylland

Udfold dine kompetencer og viden om bæredygtighed til gavn for bæredygtig omstilling i sundhedssektoren

Vil du omsætte dine naturvidenskabelige/tekniske kompetencer inden for grøn omstilling til praktiske løsninger i sundhedssektoren – og har du mod på at løfte en stor udviklingsopgave? Så vælg Region Midtjylland som din kommende arbejdsplads og vær med til at gøre en konkret forskel!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

15.04.2024

Uddannelses- og Forskningsministeriet

Koncernindkøber til Uddannelses- og Forskningsministeriet (Ny frist)

Er du vores nye koncernindkøber? Vi søger en ny kollega, som kan styrke samarbejdet på tværs af UFM koncernen og som bidrager til at gøre UFM’s indkøb endnu bedre og endnu grønnere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.03.2024

PwC Danmark

Erfarne rådgivere inden for strategi, rapportering og erklæringer på bæredygtighedsområdet

Hvis du kender os, så ved du, hvad der ligger i rollen. Hvis ikke, så læs videre – så fortæller vi dig mere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
PwC Danmark
Webinar
Double Materiality Assessment: Value Creation and Value Leaks

The new Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) makes it a legal requirement to conduct a double materiality assessment.

Dato

02.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

03.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Dansk Industri
Webinar
Tal biodiversitet med finansbranchen: TNFD

Bliv introduceret til det globale biodiversitetsinitiativ med rapporteringsværktøjer og sektorvejledninger fra Taskforce of Nature-related Financial Disclosures (TNFD), og hør hvordan virksomheden Ørsted arbejder konkret med værktøjerne.

Dato

04.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

08.04.2024

Tid

08:30

Sted

Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart, Danmark

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

08.04.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Aarhus i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

09.04.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus