13.03.2016  |  Supply chain

Indspark: Sådan bør du svare når chefen spørger hvor man kan købe en ny planet

Når chefen spørger hvor man kan købe en ny planet så er svaret måske ikke så enkelt. Kan man købe en ny planet vil nogen nok tænke. Ikke så vidt jeg ved. Derfor er der også al mulig god grund til at passe godt på den vi har.

Når chefen spørger hvor man kan købe en ny planet så er svaret måske ikke så enkelt. Kan man købe en ny planet vil nogen nok tænke. Ikke så vidt jeg ved. Derfor er der også al mulig god grund til at passe godt på den vi har. Hvis ikke man kan købe en ny planet, hvor ligger svaret så? Svaret ligger i den cirkulære økonomi.

DEN CIRKULÆRE ØKONOMI VINDER FREM
Det kan være svært at trænge igennem. Måske netop derfor vinder den cirkulære økonomi frem. Den tager de oprindelige bæredygtige værdier og sætter det sammen med knapheden på ressourcer. Den laver et opgør med, at det der driver profit er adgangen til billig, billigere eller de billigste materialer og arbejdskraft.

For mange kan begrebet bæredygtighed i sig selv være lidt af en rød klud, en floskel når man tænker på, at vi i mange år, i hvert fald i Danmark, har arbejdet med bæredygtighed. Som André Gide siger: ”Everything that needs to be said has already been said. But since no one was listening, everything must be said again”.

3 MILLIARDER NYE FORBRUGERE
I 2030 forventer man, at der er 3 milliarder flere forbrugere som primært kommer fra de nye store økonomier også kaldet ”emerging markets”. Derfor vil den cirkulære økonomi også være en hjælpende hånd til de forskellige industrier til, at forberede sig til væksten. Det handler om at man skal afkoble væksten fra en vækst i energiforbruget, råvareforbruget og yderligere miljømæssigt stress. Man kan kalde det bæredygtig vækst.

Det er for eksempel virksomheder som Apple, Coca Cola, H&M, Philips, Renault, Unilever og “vores egen” Carlsberg der har valgt at gøre den cirkulære økonomi til en vigtig bestanddel af deres strategi, hvilket er en af drivkræfterne bag den forandring der strømmer ind over Europa. Og til dels også Americas. Det som den cirkulære økonomi gør er at give næring til nye forretningsmodeller som er ”restorative”, på dansk genoprettende.

BÆREDYGTIG VÆKST
Forestil dig at de råvarer eller komponenter der er en del af den nuværende forsyningskæde ikke kunne fremskaffes. Hvordan ville man så opretholde en forretning? Svaret ligger ikke kun i fremskaffelsen men i høj grad også i designet.

I stedet for at designe til bortskaffelse, handler det om at designe til miljøet. Ethvert produkt skal designes så det kan adskilles og genanvendes i andre produktionsprocesser. Det er også et udtryk for at alle industrier har et ansvar på lige fod med forbrugerne. Det med at produktet kan ”genanvendes” har indtil nu været et behageligt argument for at forbruge. Det har opfordret os til at forbruge mere. Produkterne er blevet så billige at alle har råd. Det vil være en udfordring at omvende forbrugeren fra bevarelse til forbrug. 

MERE KOMPLEKS FORSYNINGSKÆDE
Den cirkulære økonomi vil også kræve en mere kompleks forsyningskæde da det vil kræve at man opretter en effektiv infrastruktur til at indsamle og adskille ”spildet” eller materialet. For mange virksomheder vil ”reverse logistics”, på dansk "retur logistik", spille en meget større strategisk rolle i virksomhedens supply chain.

Hensigten er at skabe et mere ansvarligt forbrug af materialerne og skabe nye flows der sikrer at materialerne ikke ender på genbrug men ender i nye produkter. Desuagtet om det er i egne produkter eller i andres produkter. Det vil skabe en masse nye jobs til den knap så veluddannede arbejdsstyrke. Den cirkulære økonomi stiller også krav om at man som virksomhed tager mere progressive design metoder i brug. Som norm og ikke kun som undtagelsen. Så hvis chefen spørger – så husk at stille spørgsmålstegn ved design strategien.

Mere fra Alis

Alis Hemmingsen

Business Change Specialist with focus on Strategic Collaboration

I am driven by forward by the belief that the only way we can solve some of the world's biggest sustainability challenges is by collaborating.At the same time, technological advances are disrupting the status quo and creating turbulence. Industries are converging and new competitors are emerging at lightning speed.All of this demands that companies seek outside their own ecosystem for ide…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere