15.12.2016  |  Supply chain

Sådan forebygger Adidas slaveri i leverandørkæden

Nøglen til at udrydde moderne slaveri i leverandørkædens mange led, ligger i uddannelse af sekundære led, fortæller tøj-giganten.

I Adidas' indsats mod moderne slaveri fremhæver virksomheden selv samarbejdet med de primære leverandøre, som en metode til at nå de led, der er længere ude i kæden. Foto: Rodrigo Senna/flickr.

Adidas’ indsats mod tvangsarbejde i sin leverandørkæde har indbragt virksomheden topplaceringen i en rangering foretaget af organisationen KnowTheChain. På listen er 20 store beklædnings- og fodtøjsvirksomheder, hvor Gap har fået en andenplads og H&M samt Lululemon Athletica en delt tredjeplads, skriver mediet Supply Management (SM).

Læs også: Amnesty: Palmeolieplantager bryder menneskerettighederne

Ifølge rapporten har Adidas demonstreret sine vigtigste værktøjer, når det kommer til at beskytte arbejderne i virksomhedens forsyningskædes mange led.

Et af dem går ud på, ikke blot at fokusere på det første leverandørled, men også det andet. Med træning og uddannelse skal leverandører, der er længere nede i kæden, lære om problematikker inden for tvangsarbejde og dermed sikre, at arbejderne skriver kontrakt direkte med leverandørerne.

For at nå leverandørled, der er længere væk i kæden, arbejder Adidas tæt sammen med sine primære leverandører. Det er dog stadig ikke altid let:

”Vi har betydelig mindre indflydelse (over sekundære leverandører, red.) og har derfor brug for støtten fra vores primære leverandører, som har det primære handelsforhold med dem. Vores førsteledsleverandører har dog også en begrænset indflydelse på det andet led, det afhænger af hvor tæt og stabilt deres forretningsforhold er”, siger Bill Anderson fra Adidas Group til SM.

Han oplyser endvidere, at Adidas gradvist vil udrulle uddannelsen i tvangsarbejde til leverandørerne.

De 20 rangerede tøj-giganter blev vurderet ud fra seks nøgleområder: Engagement og styring, sporbarhed og risikovurdering, indkøbspraksisser, rekruttering, arbejdernes stemme samt overvågning og oprydning. Særligt inden for rekruttering scorede Adidas højt.

Læs også: To nye apps sikrer bæredygtighed i tekstilbranchen

Rapporten fra KnowTheChain er organisationens tredje af slagsen. De foregående blev publiceret tidligere på året og beskæftiger sig med slaveri i forsyningskæderne i fødevare- samt teknologisektoren. Læs rapporterne her.

-CHM

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere