30.06.2014  |  Strategi & ledelse

Indspark: Sådan kommer du godt i gang med shared value partnerskaber

Social business ekspert Tania Ellis, der til dagligt driver trendformidlings- og rådgivningsvirksomheden The Social Business Company, giver her konkrete eksempler på, hvordan du kan komme godt i gang med værdiskabende CSR-partnerskaber.

Tania Ellis driver trendformidlings- og rådgivningsvirksomheden The Social Business Company, som hjælper virksomheder med at koble forretning med samfundsansvar og innovation. Mere på www.thesocialbusinesscompany.com

Partnerskaber på tværs af sektorgrænser, værdikæder, brancher og interesser er en afgørende nøgle for at virksomheder får succes med at skabe shared value - det nye CSR buzz-word, der dækker over forretningsløsninger, som styrker virksomhedens konkurrenceevne, samtidig med at de skaber værdi for samfundet.

Mange forbinder dog ofte CSR-partnerskaber med traditionelle partnerskaber mellem virksomheder og NGO'er, som udveksler værdier og penge.

Men shared value partnerskaber går videre end det. Her samskaber virksomheden ofte nye løsninger i tæt samarbejde med sine nøgleinteressenter - det som man også kunne kalde for Collaborative Co-creation.

Læs også: Sådan vælger du den rette CSR strategi

På vores seneste minikonference i vores netværk The Social Business Club fortalte eksempelvis den sociale entreprenørvirksomhed Ruby Cup, hvordan de samarbejder med bl.a. afrikanske forbrugere for at udvikle deres emballagedesign og med store kommercielle virksomheder som Coloplast omkring produktionen af de menstruationskopper, som virksomheden sælger for at forbedre unge kvinders levevilkår i Afrika som et svar på FNs udviklingsmål for kvinders ligestilling og uddannelse.

Også detailhandelskæden COOP har i sine bestræbelser for at fremme danskernes sundhed og etisk handel indgået partnerskaber med eksempelvis NGOer og lokale producenter rundt omkring i verden. Det er der bl.a. kommet en hel ny produktserie fra Afrika (Savannah) ud af. Men også samarbejde med forbrugere som CSR storytellers og praktikforløb for unge med autisme er nogle af resultaterne af COOPs 'shared value' indsats.

Læs også: Sådan bliver partnerskaber en succes

På samme vis har jeg tidligere fortalt om, hvordan sociale entreprenørvirksomheder som honningproducent Bybi og cykelfirma Baisikeli og kommercielle virksomheder som Novo Nordisk og BRFkredit har indgået forskellige former for partnerskaber for at høste både samfunds- og forretningsgevinster (se "Shared value er det nye business mantra").

Det er derfor nok ikke helt tilfældigt, at bl.a. grønne alliancer og 'social impact investeringer' i eksempelvis sociale entreprenørvirksomheder også er noget af det, der skal være med til at drive væksten i Danmarks største virksomhed, Maersk, hvis seneste bæredygtighedsstrategi ligeledes bygger på shared value tankegangen.

Så hvordan kan du selv komme godt i gang med værdiskabende CSR-partnerskaber?
Start med at udarbejde en liste over jeres forretningsomgivelser - hvem er jeres vigtigste interessenter? Hvor stor betydning har de for jeres forretning, og hvem bliver påvirket af, eller kan have gavn af, jeres CSR-relaterede forretningstiltag?

Overvej dernæst hvem af jeres nøgleinteressenter det kunne give mening at involvere eller indgå CSR-partnerskaber med. Det kunne fx være hjælpeorganisationer eller frivillige foreninger; handelsskoler og universiteter; kommunens lokale jobcenter; sociale entreprenører med innovative forretningsideer; utilfredse eller superloyale kunder; andre virksomheder i lokalområdet eller jeres branche - ja, måske endda konkurrenterne!

Læs også: Fra filantropi og risikostyring til bæredygtig bundlinje

Overvej så hvad I kunne samarbejde omkring - og hvilken form for samfunds- og forretningsværdi  partnerskabet vil kunne skabe grobund for.

Som eksemplerne ovenfor viser, så giver partnerskaber med forskellige interessenter jer mulighed for at skabe både samfundsværdi og forretningsværdi på mange måder - lige fra adgang til specialistviden og inkluderende jobmuligheder til adgang til specialistviden og innovativ produktudvikling.

Det starter med netværk, netværk, netværk
Selvom potentialet ved shared value partnerskaber er stort, er det langt fra indfriet. Vores erfaring fra praktikerfeltet er, at der er stor vilje fra alle, men at både fordomme og usikkerhed, men også manglende netværk stadigvæk forhindrer mange i at komme godt i gang.

For eksempel oplever vi i min virksomhed, at mange kommuner gerne vil samarbejde med virksomhederne omkring eksempelvis miljø-, beskæftigelses- og andre velfærdstiltag. Og at virksomhederne på samme vis ønsker at samarbejde med kommunerne. Men hvor skal man gå hen, når man har fået den gode idé? Hvem skal man kontakte, og hvordan sælger man den gode ide ind?

På samme vis ser vi også, at kommercielle virksomheder der arbejder med CSR gerne vil samarbejde med sociale entreprenørvirksomheder, fordi entreprenørerne ofte har gode idéer, har lokalt markedskendskab eller er tæt på brugerbehovene. Men virksomhederne tøver - for er entreprenørerne nu for idealistiske, er de professionelle nok, er de for små at samarbejde med?

Læs også: Crowdsourcing - når verden kan nås med blot et klik

Omvendt fortæller mange sociale entreprenører os, at de gerne vil samarbejde med de kommercielle virksomheder, men at de tøver - for vil de store virksomheder nu stjæle deres gode idé, hvem i virksomheden skal de egentlig kontakte, og hvordan sælger de bedst deres sociale business case ind?

Vi har selv gode erfaringer fra vores egne netværksgrupper, hvor vi mikser virksomheder med sociale entreprenører, NGOer og kommuner. Det giver dem et uforpligtende inspirationsforum med mulighed for at lære sammen, udveksle erfaringer og drøfte udfordringer i fortrolighed - og det skaber grobund for shared value partnerskaber.

Så når du har en idé om, hvilke interessenter I gerne vil samarbejde med, så start med at finde en måde at netværke med dem på - om det så er kaffemøder, konferencer, kurser eller formaliserede netværk.

Og så husk, uanset hvem du vælger at indgå partnerskab med er nøgleordene: Respekt, Dialog, Åbenhed.

Mere fra Tania

Tania Ellis

Special Advisor, Speaker and CEO

Tania Ellis har en Executive MBA og 24 års ledelseserfaring fra det private erhvervsliv. De seneste 12 år som leder af egen foredrags-, kursus- og rådgivningsvirksomhed, The Social Business Company, som over årene har samarbejdet med en lang række af Skandinaviens mest respekterede virksomheder og organisationer med fokus på koblingen mellem forretning, samfundsansvar og innovation. Prisbeløn…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere