26.08.2013  |  Kommunikation

Indspark: Sådan vælger du den rette CSR strategi

I dette blogindlæg får du fem konkrete eksempler på, hvordan du kan komme godt i gang med forretningsstrategisk CSR. Tania Ellis, der driver foredrags- og konsulentvirksomheden The Social Business Company, guider dig igennem.

Tania Ellis, Executive MBA, er anerkendt forfatter og erhvervsrådgiver med speciale i sociale business trends og strategier.

Har du besluttet dig for, at virksomheden nu skal ordentligt i gang med CSR?

Så ved du sikkert allerede, at der er rigtig mange måder, du kan arbejde med CSR på - lige fra svanemærkning af produkter og partnerskaber med NGOer til ansættelse af fleksjobbere og ansvarlig leverandørstyring.

Men pas på. 

Læs også: Sådan bliver du en god CSR trendspotter

Hvis du forsøger at gøre det hele på én gang, kan du let komme til at miste fokus på det, som er det allervigtigste for din virksomhed – nemlig forretningen. 

Så hvad vil det give mest mening at arbejde med? Det er hér, at din CSR-strategi kommer ind i billedet.

Tre gode råd til en god start

  1. Sæt klare mål 
    Afstem ambitionsniveau helt fra start. Hvilke økonomiske og sociale gevinster ønsker I at høste på både kort og langt sigt? Og hvorfor?
  2. Pluk de lavthængende frugter 
    Undersøg hvilke dele af jeres nuværende forretning eller arbejdsgange, der kan kategoriseres som CSR. 
  3. "Keep it simple" 
    Start hellere med at gøre én ting rigtig godt end flere ting mindre godt.
 

For at CSR kan give størst mulig værdi – for både din virksomhed og for samfundet – er det vigtigt, at CSR-indsatsen understøtter enten jeres:

  • Økonomiske målsætninger
  • Forretningsudfordringer
  • Udviklingsplaner
  • Forretningskompetencer / kerneforretning
  • Værdier & brand – dét I allerede er kendt for

Her er 5 eksempler på hvordan:

  1. Har I en økonomisk målsætning om fx at reducere jeres driftsomkostninger? - Så kan det måske give mening at fokusere på energibesparelser.
  2. Er jeres største forretningsudfordring at tiltrække og fastholde de bedste talenter?- Så vil det måske være godt at fokusere på medarbejderrettede CSR-aktiviteter.
  3. Har I planer om at lægge produktionen i et land udenfor Danmark? - Så vil det måske være en fordel at fokusere på ansvarlig leverandørstyring.
  4. Handler jeres kerneforretning om at sælge kontorartikler? - Så kan I måske øge jeres salg ved at satse på miljøcertificerede produkter.
  5. Er en af jeres bærende værdier fx ’Innovation’? - Så kunne I måske satse på at udvikle nye produkter eller services med en CSR-profil.

Det behøver ikke at være en uoverstigelig opgave at komme godt i gang. Vores erfaring er, at rigtig mange virksomheder faktisk allerede arbejder med CSR – de er bare ikke klar over, at det er dét, de rent faktisk gør. 

Læs også: CSR skal italesættes også i små virksomheder

Nogle gange handler det derfor blot om at italesætte dét, I allerede gør, i et CSR-sprog. 

Måske samarbejder I allerede med det lokale jobcenter omkring beskæftigelse af fleksjobbere? Måske har I automatisk tænd/sluk på kontoret for at reducere jeres energiforbrug? Måske har I et internt program, der fokuserer på medarbejdernes sundhed og velvære? 

Det er (også) CSR!

Mere fra Tania

Tania Ellis

Special Advisor, Speaker and CEO

Tania Ellis har en Executive MBA og 24 års ledelseserfaring fra det private erhvervsliv. De seneste 12 år som leder af egen trendformidlings- og rådgivningsvirksomhed, The Social Business Company, som over årene har samarbejdet med en lang række af Skandinaviens mest respekterede virksomheder og organisationer med fokus på koblingen mellem samfundsansvar, forretning og innovation. Prisbelønnet for…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere