Sådan vil Goodwings gøre rejsebranchen mere bæredygtig

Partnerskaber med NGO erstatter traditionel markedsføring, og kunderne tilbydes ekstra CSR for de samme penge. Det langsigtede mål er bæredygtige rejseprodukter som standard.

Kan rejsebranchen bidrage til bæredygtig udvikling? Goodwings og 12 NGO-partnere leder efter en model, hvor den kan. .

31.10.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Fra 1. november 2016 kan man booke sine hoteller på en ny portal: goodwings.com. Det store spørgsmål er, hvad pointen er i endnu et rejsesite, når de eksisterende fungerer så glimrende?

Læs også: Virgin nudger piloter til mindre brændstofforbrug

Christian Honoré er medstifter af Goodwings og forklarer det sådan her:

”Meget få af de penge, der bruges på hotelovernatninger, går til at skabe bæredygtig udvikling. Det, prøver vi, at lave om på. Ideen med vores virksomhed er at bakke op om de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling (SDG’er), ved at gøre op med modellen for hvordan hotelportaler markedsføres.”

Ifølge Goodwings bruger andre portaler omkring halvdelen af fortjenesten på reklamer og betaling for en plads i f.eks. rejse- og hotelsøgemaskiner som Momondo og Trivago. Den udgift har Goodwings helt banalt sløjfet.

Partnere skal også gøre end indsats
I stedet har de etableret partnerskab med 12 forskellige NGO’er. Når man booker overnatninger, går en andel af betalingen, til den af de 12 man som rejsende vælger. Baseret på Goodwings budget for 2017 – som primært dækker firmarejser – forventer de at kunne sende 3-5 millioner kroner videre i løbet af samme år.

”Men det er ikke en donation. NGO’ernes modydelse er at skaffe trafik til vores site. Vi har sat mål op for hver af vores partnere, om hvor meget trafik der kan genereres, vi har go to market-strategier og kampagner sammen med dem. Vi er jo ikke selv en NGO, vi har investorer som skal have et afkast,” understreger Christian Honoré.

Mere for de samme penge
Goodwings synes, at det skønne i deres forretningsmodel er, at kunder ikke skal betale mere eller bruge flere penge, end hvis de f.eks. booker gennem hotels.com. Goodwings har nemlig samme leverandør af priser og indhold til deres bookinger som den portal.

”Vi kan mærke, at vores kunder godt kan lide tanken om at gøre noget godt med deres rejsebudgetter. Derfor sørger vi også for at have kommunikationsprodukter, som de kan bruge til at beregne og dokumentere, hvilken forandring deres rejsebudget har været med til at skabe,” forklarer Christian Honoré.

Indtil nu har omkring 45 virksomheder meldt sig som kunder i butikken. De bruger mellem 20.000 og 25 millioner kroner om året på rejser. Hvordan og hvor meget ens rejser kunne bidrage med, hvis man bookede dem gennem Goodwings, kan man se i donationsberegneren på portalens website.

Mod et større mål
WWF’s danske afdeling er en af de 12 NGO’er man kan donere til på goodwings.com. De gjorde sig mange overvejelser, da de blev kontaktet af den nye portal.

”WWF og Goodwings arbejder sammen målrettet for at påvirke både udbuddet og efterspørgslen af mere klima- og naturvenlige rejseløsninger og for at udbrede viden om ansvarlig turisme. Det er relevant, fordi rejse- og turismeindustrien medfører et enormt pres på klodens begrænsede ressourcer og øget udledning af CO2. Med Goodwings donationsmuligheder til NGO’er kan vi samtidig med det større formål øge finansieringen af vores arbejde for en klode i balance,” fortæller Cecilie Bjørneboe Schantz fra WWF.

Læs også: Tips og tricks til at rejse ansvarligt

Christian Honoré er ganske enig. Målet med Goodwings er nemlig ikke bare at skubbe nogle overnatninger over disken.  

”Det, vi jo gerne vil på den lange bane, er at gøre mere bæredygtige rejseprodukter til et massemarked. Til standarden. Ligesom man kunne mene, at økologisk mælk bare burde hedde mælk, mens den anden model hed ”mælk med tilsætningsstoffer”. Men i dag er det ikke muligt at søge i portalerne på mere bæredygtige hoteller, vi kan ikke se hvor store CO2-udledninger forskellige rejseformer resulterer i, og fordi det er niche-produkter bliver det ofte dyrere. Det er vores langsigtede vision at lave om på det,” siger han.

”Alt handler om volumen”
Udfordringen bliver at blive store nok i markedet til at kunne lægge pres på aktørerne. Og Christian Honoré synes da også at alle – virksomheder såvel som private rejsende – skal booke deres hoteller hos ham. Den anden måde, de vil skabe volumen på, er ved geografisk ekspansion.

”Vi lancerer vores globale site til nytår og planlægger at gå live med et amerikansk site i 2017. Det skal være stort, ellers kan vi ikke forandre noget,” slutter han.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

31.10.2025CSR.dk

Bill Gates: Verdens klimapolitik skal handle om mennesker, ikke kun temperaturer

31.10.2025CSR.dk

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

31.10.2025CSR.dk

Cirkulært byggeri kræver fælles ansvar og klare rammer

30.10.2025CSR.dk

Danmark har kraftigt overvurderet potentialet for CO2-lagring

29.10.2025CSR.dk

Få danskere vælger grønne pensionsordninger

29.10.2025CSR.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning med 22 procent på tværs af sortimentet

28.10.2025CSR.dk

Organisationer: Lokale energifællesskaber skal løfte den grønne omstilling

27.10.2025MäRK

Sponseret

ESG – fra ambition til handling

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus