09.01.2017  |  Klima, miljø og energi

Scania markedsleder på gasbusser

Indhold fra partner Hvad er dette?

Med 161 nyregistreringer og en markedsandel på 37,3% blev Scania markedsleder på busser i 2016. Scania er også markedsleder med 77% af den gasdrevne busbestand til den kollektive trafik, hvoraf der alene i 2016 blev leveret 36 nye gasbusser.

Registreringstallene for det danske busmarked 2016 er nu endelig opgjort, og her kan Scania glæde sig over at have generobret 1. pladsen for busser over 12 tons totalvægt (>30 passagerer) efter 4 års fravær. Hovedparten af de 161 busser var til den kollektive trafik. Endvidere blev der leveret et par busser til Grønland, som ikke tæller med i registreringstallene.

- Hos Scania har vi oplevet en klar stigning i efterspørgslen på totalløsninger, hvor vi som leverandør påtager os det fulde ansvar for bussernes drift, hvis busoperatørerne ønsker det, fortæller busdirektør hos Scania, Erik Rolvung.

Busoperatørerne værdsætter især den store driftssikkerhed, det lave brændstofforbrug samt Scanias dedikerede opbakning på servicesiden, konstaterer Erik Rolvung.

Scania også markedsleder på gasbusser

Scania har længe arbejdet målrettet med reduktion af CO2-udslip, hvilket også kan aflæses i bestandsstatistikken. Scania er nemlig markedsleder med 77% af den gasdrevne busbestand til den kollektive trafik, hvoraf der alene i 2016 blev leveret 36 nye gasbusser.

- Vi har set en stor stigning i salget af vores busser med motorer til alternative brændstoffer. Interessen er stor, og er en nødvendighed for at nå CO2-reduktionsmålene inden for transportsektoren. I 2016 så vi flere eksempler på denne målsætning. Eksempelvis har Scania leveret 23 busser til den kollektive trafik, som skal køre på det alternative brændstofHVO (Hydrogeneret vegetabilsk olie), som er biologisk olie. Det fremstilles fra forskellige kilder – f.eks. spildolie, rapsolie, palmeolie og animalsk fedt. Sammenlignet med standarddiesel kan en optimal CO2-reduktion nå op på 90% af CO2-udslippet.

Suverænt markedslederskab

I faktiske tal for busser over 12 ton, fik Scania nyregistreret 161 busser og opnåede, som ovenfor nævnt, førstepladsen med en markedsandel på 37,3%, Iveco fik nyregistreret 104 busser og opnåede dermed andenpladsen med en markedsandel på 24,1% og Volvo Busser, der var nummer ét i 2015, kom med 46 nyregistrerede busser ind på tredjepladsen med en markedsandel på 10,6% i 2016.

Det totale marked for busser over 12 ton endte på 432 - 123 flere end i 2015, hvilket svarer til en fremgang på 39,8%.

Mere fra Scania Danmark A/S

Scania Danmark A/S

www.scania.dk

Scania Danmark er den officielle importør af Scania lastbiler og busser i Danmark og et datterselskab til Scania CV, Sverige.Scania beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, som arbejder med reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, salg af busser og lastbiler, finansierings- og forsikringsløsninger til vognmænd, marketing, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør udd…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere