Scania og Ericsson i samarbejde om grøn transportteknologi
Lastbilproducenten Scania og techvirksomheden Ericsson har slået sig sammen for at forbedre effektiviteten og dermed bæredygtigheden i transporten ved hjælp af forbundne køretøjer.
Den store teknologi- og telekommunikationsmesse Mobile World Congress er netop slut i Barcelona, og blandt de mange nye tiltag, idéer og gadgets, der blev lanceret, var et nyt samarbejde, der skal forbedre transporteffektiviteten i lastbilsektoren.
Læs også: Scania på den grønne vej
I et rent svensk partnerskab har lastbilproducenten Scania og teknologivirksomheden Ericsson nemlig offentliggjort et fælles researchkoncept for kommunikation på 5G-netværk. Formålet er at accelerere udviklingen inden for forbundne enheder i transportbranchen og dens infrastruktur.
Transportindustrien er generelt et af de områder, hvor fremskridtene inden for connectivity og Internet of Things hurtigst vinder indpas, fordi de potentielle gevinster er så åbenlyse. Trådløs kommunikation mellem lastbiler eller andre køretøjer vil således gøre det muligt for dem køre tættere sammen i konvojer, da computere overtager styringen af bilerne og lader dem ’reagere’ mere eller mindre øjeblikkeligt på eksempelvis forhindringer på vejen.
Fordelene er højere effektivitet, mindre vindmodstand og derfor lavere brændstofforbrug og mindre udledning af CO2. Derudover vil det blive muligt at udnytte pladsen på vejene bedre, ligesom sikkerheden vil blive forbedret.
Mere bæredygtig og sikker transport
Konkret har Scania arbejdet og lavet forsøg med konvojkørsel (platooning) i et par år. Ifølge senioringeniør og road train-ekspert hos Scania R&D, Assad Alam, så kan den nye 5G-teknologi yderligere styrke mulighederne, og peger på de løsninger, Scania og Ericsson allerede har fremvist, der bl.a. tillader redundans og dermed øger sikkerheden.
”Det koncept vi præsenterer nu er et reelt alternativ til de eksisterende kommunikationsteknologier. Vi har tidligere arbejdet med den nuværende teknologi, der kommunikerer via basestationer, men med den nye mobilteknologi, der ’snakker’ sammen fra enhed til enhed, kan de enkelte biler kommunikere direkte med hinanden. Det åbner op for nogle nye optimeringsmuligheder og mere sofistikeret planlægning, hvilket vil højne effektiviteten og gøre transporten mere bæredygtig”, siger Assad Alam i en pressemeddelelse, og bliver bakket op af samarbejdspartneren:
”Set i lyset af de enorme fordele er vi overbevist om, at køretøj-til-køretøj-kommunikationsløsninger vil blive implementeret af transportoperatører i alle brancher. Det at adressere udfordringerne forbundet med voksende volumener inden for både passager- og godstransport ved hjælp af forbedret kommunikation, kan bidrage til bedre logistikeffektivitet og en reduceret miljøpåvirkning”, siger head of automotive hos Ericsson, Claes Herlitz, til Yahoo Finance.
Læs også: Ny rapport: CO2-reduktion i transporten er ikke så dyr endda
Scania investerer i forvejen i udviklingen på dette område. Allerede i dag har næsten 200.000 af selskabets lastbiler således indbyggede computere, der sender trådløse informationer til flådestyringssystemer og værkstæder.
-AK