Schenker sænker CO2-udledningen
Transportfirmaet DB Schenker har investeret i både nyt materiel og øget brug af jernbane. Sammenlagt kan det mindske virksomhedens CO2-udslip med op til 60 procent.
”At flytte gods med mindst mulig miljøbelastning er en hjørnesten i vores strategi,”
Sådan siger adm. direktør i DB Schenker, Henrik Dam Larsen, om den investering, det store transportfirma har foretaget i dels nyt materiel til vejgodstransporten og dels et øget brug af gods på jernbane, der skal medvirke til kraftigt at reducere virksomhedens CO2-fodaftryk.
Læs også: Ny rapport: CO2-reduktion i transporten er ikke så dyr endda
Schenker har således smidt et ikke nærmere defineret millionbeløb efter en stribe nye såkaldte veksellad, der med en længde på små otte meter er længere end de oprindelige og ydermere kan fungere som dobbeltdæk. Kombineret med banegodsstrategien kan det mindske Schenkers udledning af kuldioxid med op til 60 procent.
”Vi kører derfor med mere gods ad gangen, og er dermed mere effektive og mere miljørigtige. Brugen af de nye lad hjælper både os og vores kunder med at nå vores miljømålsætninger”, siger kvalitets- og miljøchef i DB Schenker, Frank Heide.
Derudover sikrer Schenkers store netværk, at man kan køre færre kilometre, fordi bilerne kører mere direkte, hvilket sparer 130 kørte kilometre i gennemsnit pr. sending mellem Danmark og Tyskland, og mindsker dermed miljøbelastningen.
Læs også: Norden: Mere fokus på CO2 fra transport
”Vi kører dagligt til og fra alle destinationer i Europa – der køres 24/7 – bilerne er konstant i bevægelse. Ved hvert hub spares der rigtig meget tid ved bytning, hvorfor varerne er hurtigere fremme. Chaufføren får bare et nyt lad på og er på farten igen med det samme”, slutter Henrik Dam Larsen.
-AK