08.01.2018  |  Klima, miljø og energi

SEAS-NVE køber aktiemajoriteten i Clever

Med købet af aktiemajoriteten på 94,9 procent i elbiloperatøren Clever tager SEAS-NVE et skridt i retningen mod en grønnere omstilling af transportsektoren fra benzin- og dieselbiler til elbiler.

I fremtiden skal det være nemt at vælge elbil – sådan lyder ambitionen hos den danske elbiloperatør Clever, der leverer private og offentlige ladeløsninger til Danmarks største andelsejede energi- og fibernetkoncern, SEAS-NVE, der netop har købt aktiemajoriteten i selskabet og nu ejer 94,9 procent af Clever.

Læs også: Europæiske lande støtter fossil energi med 800 milliarder om året

Med købet af aktiemajoriteten i Clever overtager SEAS-NVE andelene fra SE (42,35 procent), Eniig (5,1 procent) og Energi Fyn (5,1 procent) i selskabet, mens NRGi fortsat ejer 5,1 procent af aktierne.

De fem energiselskaber har i en fælles pionérindsats skabt og udviklet Clever og taget fælles samfundsansvar for de grundlæggende faser af Danmarks grønne omstilling af transportsektoren fra fossile brændsler til klimavenlig el.

Planer om udvikling af europæisk ladenetværk
Clever har etableret og driver et offentligt ladenetværk på 1.500 ladepunkter og mere end 5.000 hjemmeinstallationer i Danmark, Tyskland og Norge.

Derudover har selskabet i omstillingen fra benzin- og dieselbiler til elbiler forsøgt at sikre den indledende infrastruktur til danskerne og til selskabernes tilsammen 1,5 millioner andelshavere.

Samtidig går Clever nu, i samarbejde med den tyske energigigant E.ON, ind i en ny udviklingsfase, der blandt andet omfatter planer om udvikling og udrulning af et europæisk ladenetværk af klimavenlige hurtigladestationer med en kapacitet på op til 350 kW fra Oslo til Rom.

Ejerskabet af Clever

Indtil den 31/12 2017:

  • SEAS-NVE: 42,35%
  • SE: 42,35%
  • NRGi: 5,1%
  • Eniig: 5,1%
  • Energi Fyn: 5,1%

Fra den 1/1 2018:

  • SEAS-NVE: 94,9 %
  • NRGi 5,1%

Halvdelen af verdens biler er el- og hybriddrevne i 2030
Ifølge en ny analyse fra Boston Consulting Group (BCG) vil andelen af rene elbiler og hybridmodeller med elektriske motorer udgøre over halvdelen af verdensmarkedet i 2030.

Og allerede fra 2025 vil det være forbrugerne og ikke længere reguleringen fra myndighederne, der driver udviklingen.

Derfor forventer man sig hos SEAS-NVE også meget af investeringen i Clever.

”Det er en investering i alles helt nære fremtid og virkelighed. Hele verden og Danmark står midt i en transformation af transportsektoren fra fossilt brændstof til el, fordi miljøkrav fra alverdens regeringer og byer krævet det. I resten af verden foregår den udvikling med ekspresfart nu – også hurtigere end mange danskere måske er klar over”, siger Jesper Hjulmand, adm. direktør i SEAS-NVE, og fortsætter:

Læs også: Elbilens fremtid fortsat usikker i Danmark

”Alle de store bilproducenter er i fuld gang med at udfase benzin- og dieselbilerne og sende elbiler ud i butikkerne i stedet. Blot 500 kilometer nord herfra – i Norge – udgør eldrevne biler allerede omkring 50 procent af nysalget, hvilket svarer til cirka 130.000 eldrevne biler årligt i Danmark. Den udvikling bliver også til dansk virkelighed inden for få år”.

- EL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere