SKAT i kovending om kasseret tøj

Nu kan virksomheder alligevel afsætte kasseret tøj til velgørende organisationer uden at skulle betale store momsbeløb af ret beset værdiløst tøj. Tøjet må blot ikke doneres vederlagsfrit.

En langvarig kamp er nu kommet til sit endeligt. Virksomheder kan igen afsætte tøj til velgørende formål uden at blive momsmæssigt belastet af det. I 2011 lukkede SKAT ellers for muligheden for at afsætte overskydende og kasseret tøj til velgørende formål, da SKAT slog fast, at der skulle betales moms af varernes oprindelige indkøbsværdi, selvom det blev givet gratis til velgørenhed. Det lagde Dansk Mode & Textil (DM&T) og Røde Kors’ store indsamling af tøj, under paraplyen FashionAid, på is for en tid.

Dengang sagde Mikkel Gudsøe, chefadvokat i DM&T og ophavsmand til FashionAid konceptet

- Vi har på grund af skatte- og momsmæssige uhensigtsmæssigheder valgt at lukke ordningen, noget som naturligvis ærgrede ham og hele DM&T

- Vi har brugt mange kræfter på at overbevise skattemyndighederne om det samfundsgavnlige i, at fejl- og overskudsproduceret tøj kan doneres som alternativ til almindelig nedskrivning og destruktion. Skatterådet har dog ikke kunnet anvise, hvordan det kan ske uden risiko for en momsmæssig ulempe for de donerende virksomheder. Det er desværre ikke godt nok til, at vi kan tillade os at lade ordningen køre videre, lød det fra Mikkel Gudsøe dengang.

I ordningens levetid fra 2008 til 2011 blev der doneret mere end 20 tons tøj til gavn for Røde Kors’ hjælpearbejde og sociale indsats.

SKAT ændrer praksis, og virksomheder kan igen afsætte restlagre
Men efter årelangt pres fra DM&T, har SKAT nu ændret praksis. Virksomheder har dermed igen mulighed for at afsætte restlagre til velgørende organisationer, eksempelvis Røde Kors. 

DM&T har været i kontakt med Skatteministeriet, som dog henviser til SKAT, der er den udøvende myndighed på området. I et svar fra SKATs pressetjeneste lyder det

- Når varerne sælges til ”en lav pris”, skal der ikke betales udtagningsmoms, men almindelig salgsmoms af den faktiske ”lave” salgspris. Det er SKATs opfattelse, at da en vare, som en virksomhed normalt vil smide væk, må anses som stort set værdiløs, vil en meget lav salgspris som udgangspunkt ikke kunne betegnes som omgåelse af momsreglerne. Det er endvidere SKATs opfattelse, at reglerne kan bruges af alle virksomheder.

Endvidere henviser SKAT til et debatindlæg fra december 2014. Her pegede miljøministeren, fødevareministeren og skatteministeren på en pragmatisk løsning, som skulle gøre det mere attraktivt for virksomheder at reducere madspildet, da de selv kunne sætte pris på overskudsvarer. Prisen kan sættes lavt, og så skal der kun betales moms af et minimalt beløb i stedet for af hele indkøbsprisen, som det er tilfældet i dag, når de donerer varerne, lyder det i svaret fra SKAT. Denne praksis kommer nu også virksomheder, der ønsker at afsætte resttøj til velgørende formål, til gode.

Men for at virksomhederne kan afhænde tøjet uden at skulle betale udtagningsmoms af indkøbsprisen, må tøjet ikke doneres vederlagsfrit. Tøjet skal sælges, men virksomheden skal selv fastsætte en pris med den part, der aftager tøjet. Af den pris skal der så betales salgsmoms. SKAT oplyser til DM&T, at de ikke vil blande sig i værdisætningen, da dette afgøres mellem de handlende parter. Derfor kan overskudstøjet principielt værdisættes til 1 kr., som der således skal betales salgsmoms af. Røde Kors har allerede tilkendegivet, at de gerne betaler et symbolsk beløb, hvis virksomheder vil afsætte restlagre til dem.

En sejr for branchen
De nye muligheder vækker naturligvis glæde i DM&T

- Vi har kæmpet længe for at få ændret en, i vores øjne, uhensigtsmæssig praksis, som reelt gjorde det mere lukrativt for virksomhederne at destruere restlagre af tøj i stedet for at verdens svageste kunne få gavn af tøjet enten direkte eller indirekte. Vi ser det som en sejr, at SKAT nu ændrer praksis, og vi er meget glade for de muligheder, det giver virksomhederne, siger Presse- og kommunikationschef i DM&T, Simon Hansen.

Samarbejdet mellem DM&T og Røde Kors er dog fortsat igennem årene for at sætte fokus på genbrug af tøj og de positive effekter herved. Der har været afholdt årlige tøjindsamlingsdage, hvor privatpersoner og virksomheders ansatte har kunnet bidrage med deres aflagte tøj, som støtter Røde Kors sociale arbejde.

DM&T opfordrer virksomheder til at smide tøjet for velgørenhed
Det har udviklet sig til kampagnen Smid Tøjet Danmark, som kulminerer i et stort show på TV2 den 9. maj, hvor en række kendte er med til at sætte yderligere fokus på genbrugstøj.

DM&T er ikke direkte involveret, men støtter kampagnen

- Vi vil gerne opfordre virksomhederne til at deltage i Smid Tøjet Danmark. Enten ved at lade medarbejderne bidrage med deres eget aflagte tøj eller ved at udnytte den nye praksis for salg af restlagre til en lav pris, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre, siger DM&T’s Simon Hansen, som minder om, at Smid Tøjet Danmarks logistikpartner Prime Cargo sørger for afhentning af tøjet kvit og frit.

Hvis man har spørgsmål til fortolkninger af reglerne, fremherskende praksis eller en konkret sag, opfordrer DM&T til, at man kontakter SKAT. 

10.08.2022Dansk Mode & Textil

Sponseret

Brancheorganisation vil have danske mode- og tekstilvirksomheder med i nyt cirkulært initiativ

17.05.2022Dansk Mode & Textil

Sponseret

Nyt redskab hjælper mode- og tekstilbranchen med at styrke menneskerettigheder internationalt

15.04.2021Dansk Mode & Textil

Sponseret

Modebrands går efter FSC-certificering

23.10.2020Dansk Mode & Textil

Sponseret

DM&T kæmper også mod tøjspild men opfordrer samtidig til mere transparens og reelt samarbejde

24.08.2020Dansk Mode & Textil

Sponseret

Covid-19 har rusket op i branchens strategiske selvforståelse

22.04.2020Dansk Mode & Textil

Sponseret

Coronakrisen kan blive katalysator for modebranchens bæredygtige omstilling