Sladder er udbredt og ledelsens ansvar

Sladder kan ødelægge arbejdsmiljøet og dermed både mennesker og produktivitet. Alligevel har næsten halvdelen af alle danskere i arbejde oplevet det.

Sladder, hvor kollegaer taler om hinanden, er noget op mod halvdelen af danskerne har oplevet. .

14.04.2016

CSR.dk

Revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte har med en ny undersøgelse kastet lys på hvordan danskerne omgås på arbejdet. Og det ser ikke kønt ud.

Op mod halvdelen, 47 procent, har oplevet at ledere eller kollegaer talte grimt om kollegaer, mens 16 procent har oplevet decideret mobning af en kollega. Knap en tredjedel har oplevet at kollegaer blev talt grimt til, 18 procent at en leder talte grimt til en underordnet og 15 procent at kollegaer talte grimt til kunder.

Hvis et arbejdsmiljø er præget af sladder eller en meget hård tone eller bare udbredt negativitet, dræner det medarbejdere for arbejdsglæde og motivation. Heraf følger som oftest lavere produktivitet – hvilket burde for enhver arbejdsgiver til at ønske at beskæftige sig med, hvordan omgangstonen er på arbejdspladsen.

Ledelsens ansvar
Skal der gøres noget ved det, ved ledelsesekspert i Deloitte, Kim Domdal, godt hvem der skal tage fat: ansvaret hviler på ledelsens skuldre. Han siger i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af tallene:

”Som leder skal man sikre, at der er en konstruktiv arbejdskultur på jobbet. Det gør man bl.a. ved at opfordre medarbejderne til at gøre hinanden gode og give anerkendelse i stedet for kun kritik. Og så skal man naturligvis tale åbent og ærligt om problemerne, så man kommer brokkeriet i krogene til livs.

Hans melding stemmer overens med erfaringer fra Videnscenter for Arbejdsmiljøs ressource om mobning. I anbefalinger til en handlingsplan er det første punkt at det skal stå meget klart, at ledelsen på ingen måde tolerer mobning, og at hvis situationer af den art udvikler sig, vil ledelsen skride ind.

Videnscenteret hjemmeside kan man finde både definitioner, værktøjer og eksempler på hvordan man kan arbejde med mobning.

Arbejde er fagligt
Et centralt element i at holde tonen ren på arbejdspladsen handler om at være indstillet på at det er et fagligt fællesskab med faglige konflikter – ikke personlige.

”Grundlæggende viser tallene, at vi i al for høj grad tager følelserne med på jobbet, hvor vi i stedet burde koncentrere os om selve arbejdet og om at gøre hinanden gode,” siger Kim Domdal.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia