19.12.2014  |  Strategi & ledelse

SMV’er tager cirkulært indkøb til sig

Små og mellemstore virksomheder (SMV) griber i stigende grad til cirkulær økonomi som en investering i fremtidens forretning.

30-40 procent af de cirka 140 medlemmer af det østjydske CSR-netværk Green Network arbejder på en eller anden måde med cirkulær økonomi og indkøb. Sådan lyder vurderingen fra administrerende direktør Kenneth Hald Jensen.

Læs også: SMV'er kan tjene penge på CSR

”Det er væsentligt for mig og mine medlemmer at få tingene ned på jorden og gjort både realistiske og forretningsmæssigt meningsfulde. De klassiske forretningsdyder er stadig klart i førersædet, men der er ingen tvivl om, at mange af vores medlemmer anser modeller som cirkulær økonomi for et af de væsentligste tiltag for at sikre, at de også har en god forretning om fem, ti og tyve år”, fortæller han.

Tre drivkræfter for nytænkning
Han peger på tre drivkræfter for, at særligt produktionsvirksomhederne blandt hans medlemmer interesserer sig for cirkulært indkøb og lignende modeller:

  1. Omkostninger: Mindre affald, mere genanvendelse og mere lukkede kredsløb betyder sparede penge til indkøb af nye materialer.
  2. Ny forretning: Ambitionen om at skabe nye forretningsmodeller og lancere nye produkter til eksisterende og nye markeder.
  3. Truet på livet: Nogle virksomheder kan forudsige, at de kan få problemer med deres license to operate. Der vil simpelthen blive mangel på råvarer til deres nuværende forretning eller andre faktorer, der gør, at deres forretningsgrundlag vil forsvinde. De har en stærk motivation til at tænke i nye modeller.

ROI er i højsædet
Små og mellemstore virksomheder tænker først og fremmest i tilbagebetalingstid, når de investerer. Nogle bliver tvunget til at tænke kortsigtet og har svært ved at investere i projekter med tilbagebetalingstid på måske ti år; mens andre – og det gælder særligt familieejede virksomheder – er kommet godt igennem finanskrisen og har midler til at tænke langsigtet forretningsudvikling.

Læs også: Indkøbere skal tænke cirkulært for at få succes

”Men ting tager tid, og man kan ikke med rimelighed forvente, at SMV’er skal forstå og omfavne hele konceptet cirkulær økonomi. Fremgangsmåden er gradvist at lancere små tiltag, der langsomt kan folde sig ud og blive til mere”, fortæller Kenneth Hald Jensen og tilføjer:

”Men der er heller ingen tvivl om, at der både er hjerne og hjerte i mange af tiltagene i dag. Det skal give forretningsmæssig mening, men der er også mange virksomhedsejere og –ledere, som personligt gerne vil gå i en mere miljøvenlig og samfundsansvarlig retning”.

”Det skal give forretningsmæssig mening, men der er også mange vejere og ledere, som personligt gerne vil gå i en mere miljøvenlig og samfundsansvarlig retning”.

Kenneth Hald Jensen, Green Network

Indkøbere får bredere rolle
Kenneth Hald Jensen fremhæver, at cirkulært indkøb vil kræve, at indkøberne spiller en lidt anden rolle end hidtil.

”Indkøbere skal indgå mere i dialog med både direktion, produktudvikling og leverandører, så de kan fungere som repræsentative agenter og udstikke den rette retning for leverandørerne og sikre, at der sker mere kommunikation mellem forretningen og leverandørerne. Den største udfordring er et kompetencegab, hvor der bliver et behov for at træne indkøbere – og den slags koster som regel penge. Sammenholdt med at det kan være svært at opbygge en skudsikker og knivskarp forretningsplan for cirkulær indkøbstiltag, er det klart en barriere”.

Mere fra Poul

Poul Breil-Hansen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere