Stigende antal virksomheder bejler til NGOer
En række NGOer oplever et stigende antal henvendelser fra virksomheder, der ønsker at etablere partnerskaber for at forbedre CSR-indsatsen. Det har fået NGOerne til at arbejde strategisk med området for at blive attraktive samarbejdspartnere.
Det er blevet populært for virksomheder at etablere partnerskaber med NGOer for at forstærke CSR-strategien. Meldingen fra flere NGOer, som Erhvervsmagasinet CSR har talt med, lyder da også, at antallet af bejlere fra erhvervslivet i øjeblikket er stigende.
Jeg kan helt klart mærke en stigning. Vi får out of the blue henvendelser fra større danske virksomheder, som blandt andet ønsker at tale om, hvordan vi kan hjælpe dem med uddannelse i ulande, fortæller Corporate Fundraising Officer i IBIS Anne Magrethe Hefting.
Samme besked kommer fra hendes kollega i Dansk Røde Kors Fundraising-chef Kenneth Øhrberg. Han fortæller, at organisationen i øjeblikket oplever, at antallet af henvendelser fra både mellemstore og store virksomheder, er støt stigende. For at udnytte de muligheder, som interessen fra erhvervslivet giver, arbejder Røde Kors med en klar strategi for partnerskaberne.
Lægger samarbejdsstrategier
Sidste år etablerede vi et strategisk udviklingsprojekt omkring CSR og virksomhedssamarbejde, og det er et område, vi stadig er i gang med at udvikle. Blandt andet vil vi gerne hurtigt og professionelt afklare, om en virksomhedshenvendelse har værdi. Fremgangsmåden er, at vi præsenterer måden Røde Kors arbejder på og gør det helt konkret, hvilke krav vi kan stille til hinanden. På den måde finder vi hurtigt ud af, om der er et match eller ej.
Hos de lidt mindre NGO-kolleger i CARE Danmark har man endnu kun enkelte formaliserede CSR-partnerskaber. Men Fundraiser Trine Kromann fortæller, at organisationen mærker et meget stort potentiale i virksomhedssamarbejder, som hun tror, vil blive forløst de kommende år.
Vi kommer helt klart til at satse på det her område, og derfor arbejder vi lige nu på en partnerskabsstrategi. Det indebærer blandt andet, at vi i vores bestyrelse har nedsat et erhvervsudvalg, der ser på, hvordan vi skaber partnerskaber, som både vi og virksomhederne får noget ud af. fortæller Trine Kromann.
Siger også nej tak
Professionaliseringen af NGOernes arbejde på området betyder ikke kun, at de bliver mere attraktive samarbejdspartnere, men også at de stiller klare krav til virksomhederne og ikke vil samarbejde for enhver pris.
Sådan er det blandt andet hos WWF, hvor man har et stort team, der arbejder med virksomhedssamarbejder på alle niveauer.
Vi tillader os indimellem at sige nej tak, når virksomheder henvender sig. Ofte sker det, hvis virksomhederne ikke er grundige nok eller sætter uambitiøse mål. Men det mener vi kun er rimeligt, for hvis man vil udnytte vores ekspertise, må man også sætte nogle konkrete mål med os. siger Manager for Corporate relations Claus Staunstrup Nilsson.
Kenneth Øhrberg fortæller, at dansk Røde Kors har samme holdning, og sommetider takker pænt nej til virksomheder.
Eksempelvis var vi for nylig i dialog med et stort medicinalfirma, som havde meget specifikke krav til hvilke lande, de ville have os til at etablere projekter i. Men vi vurderede, at det ikke var netop de lande, hvor der var mest brug for hjælp. Så selv om virksomheden ville finansiere nogle af aktiviteterne i de pågældende lande, valgte vi at takke nej. Det var ganske enkelt vores overbevisning, at vi kunne bruge vores resurser bedre.