Stor ståhej om bæredygtig mode er fortjent

Mode og tekstil-sektoren tager i disse år kæmpe skridt i forhold til at blive mere bæredygtige. Det er på en gang fantastisk og slet ikke nok – bl.a. fordi det mildt sagt ikke er hele branchen, der er med på vognen.

Foto: Copenhagen Fashion Summit.

30.05.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Når talen falder på modebranchen og bæredygtighed, er der to mulige perspektiver at anlægge: skepsis eller begejstring.

Kan man leve af at være tekstilarbejder?

Arbejdsforholdene for arbejderne på de fabrikker, der producerer de 80 milliarder stykker tøj, som sælges hvert år, er en central udfordring for tekstilindustrien. De to hovedemner er arbejdsmiljø og sikkerhed og retten til at få ikke bare betaling, men en fair betaling for sit arbejde. Det spørgsmål, som vi på dansk kalder leveløn.

Under Copenhagen Fashion Summit lancerede en britisk NGO, the Circle, en helt ny rapport om det emne: Fashion Focus: the Fundamental Right to a Living Wage, som lægger et juridisk perspektiv på emnet. 

Man har undersøgt fjorten tekstil-hotspots i verden. Hvert sted har lokale jurister produceret et overblik over løn og arbejdsforhold i de lande. I samarbejde med NGO’er inden for emnet og menneskerettighedsadvokater kan man på den baggrund konkludere at:

  • Leveløn er en menneskerettighed og er blevet anerkendt som sådan i international ret i mere end hundrede år. (Første gang var i forbindelse med afslutningen på 1. verdenskrig, hvor en fair løn blev ansæt for at være fredsskabende. 
  • Det er ikke godt nok, at man som virksomhed siger, at man betaler den gældende mindsteløn. Ingen af landene i rapporten er mindstelønnen i nærheden af at være leveløn.

Skepsis-perspektivet handler om, at branchen er den næstmest forurenende sektor i verden, er plaget af uhyrlige arbejdsforhold i produktionslaget og bidrager til et hysterisk forbrug af tøj og sko, som kun vokser. De begejstrede peger i stedet på mulighederne i omstilling til en cirkulær praksis, og den betydning som modebranchen kan have for alles måde at se og prioritere bæredygtighed.

Begge grupper vil kunne finde noget at smide på bålet i den første samlede opgørelse over modeindustriens resultater i forhold til bæredygtighed. Den er kommet med rapporten ’Pulse of the Fashion Industry’, som den danske organisation Global Fashion Agenda samarbejde med Boston Consulting Group, lancerede på det femte Copenhagen Fashion Summit d. 11. maj 2017.

Pulse-rapporten konkluderer blandt andet, at: 

  • På en bæredygtighedsskala fra 1 til 100 scorer modebranchen samlet set kun 32 point,
  • Det er SMVerne, der halter betydeligt efter. De udgør omkring 50 procent af branchen, og de har en slags blindt punkt, når det kommer til bæredygtighed.
  • Samtidig har business casen for bæredygtighed i modebranchen aldrig har været bedre.
  • Vælger modebranchen samlet set at adressere de miljømæssige og sociale problemstillinger, kan det skabe værdi i samfundet for 160 milliarder euro årligt frem mod 2030.
  • Alt andet lige vil modebranchen vokse med 63 procent frem mod 2030, hvilket vil føre til stigninger i vandforbrug på 50 procent, i CO2-udledninger på 63 procent, i affald på 62 procent og 52 procent flere vil arbejde i sektoren for en løn, de ikke kan leve af. 

Hvad gør vi så?
Er man på skeptikerholdet vil man fokusere på de første tal, og sige noget i stil med: ”Det går helt galt, og den eneste vej frem er at bremse overforbruget af tekstiler og mode. 80 milliarder stykker tøj om året, sælges der – og det meste ryger på lossepladsen!” Mens de begejstrede straks vil hoppe til business casen og de 160 milliarder euro og spørge: ”Hvad gør vi så, hvem kan vi lære af og hvordan kommer vi i gang?”. 

I tråd med trangen til handling var årets konferences andet hovedelement – udover Pulse-rapporten – lanceringen af et ”Call to Action For a Circular Fashion System”, som deltagerne i konferencen kunne skrive under på og dermed forpligte sig til at implementere en cirkulær strategi i deres virksomhed. Der er fire elementer i Call to Action: at have en designstrategi, der er baseret på at det er muligt at genbruge materialerne, at øge mængden af tøj der indsamles til genbrug, at øge salget af brugt tøj og at øge brugen af genbrugsfibre. Global Fashion Agenda vil til gengæld arbejde for at påvirke det politiske niveau og udvikle en toolbox, som kan hjælpe en til at blive mere cirkulær.

Hvem vandt Global Change Award i 2017?

I april 2017 afsløredes det andet hold vindere i H&M Foundations globale innovationskonkurrence. Efter at have modtaget tæt på 3.000 ansøgninger stod man nu med de fem projekter, som i det kommende år skal igennem et krævende accelerator-forløb og investere deres del af den million euro, som fonden giver i deres projekt.

Så en dag i fremtiden vil vi måske blive i stand til at:

  • Gå i tøj baseret på kolort. Hollandske Mestic har fundet ud af, at hvis man bryder drøvtyggeres afføring ned er ingredienserne glimrende til at producere tekstiler.
  • Få læderlignende materialer baseret på resterne fra vinproduktionen. Et italiensk team skal nu lære at producere materialet i stor skala.
  • Producere nylon med input fra solenergi og ikke fra olie. En konceptidé som nu skal testes og udvikles af det schweizisk-amerikanske team.
  • Bruge farven fra gamle jeans til at farve nye denimmaterialer. Det australske team skal nu skalere deres prototype på processen op og finde jeansproducenter, som vil teste den i stor skala.
  • Producere tøj, hvor alle informationer om materialer er indlejret i den tråd, stoffet er lavet af. Holdet fra USA og England har allerede udviklet tråden, men skal teste yderligere og blive klar til at arbejde i stor skala.

Opfordringen var på forhånd underskrevet og støttet af store spillere som ASOS, Kering, H&M og Adidas, men også danske mærker som Bestseller, Soulland og Ganni. I dag har i hvert fald 30 virksomheder meldt sig.

Stop op eller accelerer udviklingen
Men hvorfor overhovedet bruge så meget krudt på modebranchen? Også her har de to perspektiver hvert sit svar. Skeptikerne fremhæver den brændende platform: overforbruget, ressourcespildet, de dårlige arbejdsforhold osv. De siger, som Greenpeaces Kirsten Brodde ved Copenhagen Fashion Summit:

”Selvom cirkulær økonomi er det store buzzword i tekstilbranchen, så er vi nødt til at indse, at der er meget, meget lang vej derhen, og lige nu er det mest af alt en fantasi. Samtidig har vi i Greenpeace lige lavet en global undersøgelse som viser, at forbrugeren begynder at blive trætte af overforbruget og konstant shopping. Begge dele peger på en anden løsning, nemlig at sætte farten på forbruget ned. Det kan gøres her og nu, i stedet for at gå rundt og vente på et eller andet tekno-fix.”  

De begejstrede taler i stedet om, hvor meget modebranchen potentielt kan flytte. Som f.eks. Lewis Perkins, som er leder af det amerikanske Cradle to Cradle Institute. Han er også en del af H&M Foundations ekspertpanel, som udvælger vinderne af fondens innovationskonkurrence, og i forbindelse med offentliggørelsen af dem i 2017 (se tekstboks), udlagde han sit syn på potentialet i modebranchen:

”Jeg er meget optaget af hvilken rolle hele sektoren kan spille i omstillingen til en mere bæredygtig verden. Kulturelt har den så stor betydning, og tænk hvis man kan udnytte alt den glamour og begejstring der er omkring branchen til at opfinde f.eks. nye materialer som også kan bruges I andre sektorer. Og skabe interesse og opmærksomhed hos forbrugerne omkring bæredygtighed. Samlet set har branchen potentialet til faktisk at få udviklingen til at ske går hurtigere,” sagde han.

Samarbejde, samarbejde og samarbejde
Ligegyldigt hvilket hold man er på, så ved man godt, at der ikke er noget, som kommer til at ske af sig selv. Hverken de nye materialer eller større genbrug eller bedre arbejdsforhold udvikler sig selv, og det er ikke små forandringer der skal til.

Det viser Pulse-rapporten også. Den har regnet på det, og mener, at selv hvis alle virksomheder i hele branchen gjorde som de mest miljø- og socialt bevidste virksomheder i dag, så ville det end ikke udløse halvdelen af de potentielle 160 milliarder euro i årlige gevinst. Så der skal masser af innovation og omstilling til.

Samtidig står det klart, at ingen virksomhed, ligegyldigt hvor stor den er, vil kunne gøre nok. Derfor er mantraet nødt til at være samarbejde og kollektiv indsats.

”Individuelle handlinger ikke er nok til at ændre tingene på et systemisk niveau, og det er det vi skal,” sagde Anna Gedda, som er bæredygtighedschef i H&M i Global Fashion Summits afsluttende paneldebat.  

Den centrale samarbejdsplatform for tekstilbranchen er Sustainable Apparel Coalition, og dennes direktør Jason Kibbey forklarede, at det handler om at holde fokus og komme hele vejen rundt:

”Vi har i branchen en tendens til at hoppe fra emne til emne hvert andet år. Men Pulse-rapporten viser at vi skal arbejde med hele paletten på en gang. Det er også tydeligt, at selvom vi taler om at omstilling er den eneste måde at sikre sin forretning, så vil rigtig mange af de valg, vi skal foretage, være nødt til at basere sig på vores værdier, snarere end vores forretning,” sagde han.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

19.11.2024Plastic Change

Sponseret

167 organisationer i opfordring til verdens ledere: Plastikproduktionen skal ned!

18.11.2024CSR.dk

Ny millionbevilling skal gøre flere danske virksomheder klimaklar

14.11.2024BSR

Sponseret

The Silent G: Six Questions Every Leadership Team Should Ask About Sustainability Governance

04.11.2024CSR.dk

Ny rapport giver status på den grønne investeringsbølge

22.10.2024CSR.dk

Kommuner og regioner har investeret borgernes penge i atomvåben og andre våben

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams