Stor ståhej om bæredygtig mode er fortjent

Mode og tekstil-sektoren tager i disse år kæmpe skridt i forhold til at blive mere bæredygtige. Det er på en gang fantastisk og slet ikke nok – bl.a. fordi det mildt sagt ikke er hele branchen, der er med på vognen.

Foto: Copenhagen Fashion Summit.

30.05.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Når talen falder på modebranchen og bæredygtighed, er der to mulige perspektiver at anlægge: skepsis eller begejstring.

Kan man leve af at være tekstilarbejder?

Arbejdsforholdene for arbejderne på de fabrikker, der producerer de 80 milliarder stykker tøj, som sælges hvert år, er en central udfordring for tekstilindustrien. De to hovedemner er arbejdsmiljø og sikkerhed og retten til at få ikke bare betaling, men en fair betaling for sit arbejde. Det spørgsmål, som vi på dansk kalder leveløn.

Under Copenhagen Fashion Summit lancerede en britisk NGO, the Circle, en helt ny rapport om det emne: Fashion Focus: the Fundamental Right to a Living Wage, som lægger et juridisk perspektiv på emnet. 

Man har undersøgt fjorten tekstil-hotspots i verden. Hvert sted har lokale jurister produceret et overblik over løn og arbejdsforhold i de lande. I samarbejde med NGO’er inden for emnet og menneskerettighedsadvokater kan man på den baggrund konkludere at:

  • Leveløn er en menneskerettighed og er blevet anerkendt som sådan i international ret i mere end hundrede år. (Første gang var i forbindelse med afslutningen på 1. verdenskrig, hvor en fair løn blev ansæt for at være fredsskabende. 
  • Det er ikke godt nok, at man som virksomhed siger, at man betaler den gældende mindsteløn. Ingen af landene i rapporten er mindstelønnen i nærheden af at være leveløn.

Skepsis-perspektivet handler om, at branchen er den næstmest forurenende sektor i verden, er plaget af uhyrlige arbejdsforhold i produktionslaget og bidrager til et hysterisk forbrug af tøj og sko, som kun vokser. De begejstrede peger i stedet på mulighederne i omstilling til en cirkulær praksis, og den betydning som modebranchen kan have for alles måde at se og prioritere bæredygtighed.

Begge grupper vil kunne finde noget at smide på bålet i den første samlede opgørelse over modeindustriens resultater i forhold til bæredygtighed. Den er kommet med rapporten ’Pulse of the Fashion Industry’, som den danske organisation Global Fashion Agenda samarbejde med Boston Consulting Group, lancerede på det femte Copenhagen Fashion Summit d. 11. maj 2017.

Pulse-rapporten konkluderer blandt andet, at: 

  • På en bæredygtighedsskala fra 1 til 100 scorer modebranchen samlet set kun 32 point,
  • Det er SMVerne, der halter betydeligt efter. De udgør omkring 50 procent af branchen, og de har en slags blindt punkt, når det kommer til bæredygtighed.
  • Samtidig har business casen for bæredygtighed i modebranchen aldrig har været bedre.
  • Vælger modebranchen samlet set at adressere de miljømæssige og sociale problemstillinger, kan det skabe værdi i samfundet for 160 milliarder euro årligt frem mod 2030.
  • Alt andet lige vil modebranchen vokse med 63 procent frem mod 2030, hvilket vil føre til stigninger i vandforbrug på 50 procent, i CO2-udledninger på 63 procent, i affald på 62 procent og 52 procent flere vil arbejde i sektoren for en løn, de ikke kan leve af. 

Hvad gør vi så?
Er man på skeptikerholdet vil man fokusere på de første tal, og sige noget i stil med: ”Det går helt galt, og den eneste vej frem er at bremse overforbruget af tekstiler og mode. 80 milliarder stykker tøj om året, sælges der – og det meste ryger på lossepladsen!” Mens de begejstrede straks vil hoppe til business casen og de 160 milliarder euro og spørge: ”Hvad gør vi så, hvem kan vi lære af og hvordan kommer vi i gang?”. 

I tråd med trangen til handling var årets konferences andet hovedelement – udover Pulse-rapporten – lanceringen af et ”Call to Action For a Circular Fashion System”, som deltagerne i konferencen kunne skrive under på og dermed forpligte sig til at implementere en cirkulær strategi i deres virksomhed. Der er fire elementer i Call to Action: at have en designstrategi, der er baseret på at det er muligt at genbruge materialerne, at øge mængden af tøj der indsamles til genbrug, at øge salget af brugt tøj og at øge brugen af genbrugsfibre. Global Fashion Agenda vil til gengæld arbejde for at påvirke det politiske niveau og udvikle en toolbox, som kan hjælpe en til at blive mere cirkulær.

Hvem vandt Global Change Award i 2017?

I april 2017 afsløredes det andet hold vindere i H&M Foundations globale innovationskonkurrence. Efter at have modtaget tæt på 3.000 ansøgninger stod man nu med de fem projekter, som i det kommende år skal igennem et krævende accelerator-forløb og investere deres del af den million euro, som fonden giver i deres projekt.

Så en dag i fremtiden vil vi måske blive i stand til at:

  • Gå i tøj baseret på kolort. Hollandske Mestic har fundet ud af, at hvis man bryder drøvtyggeres afføring ned er ingredienserne glimrende til at producere tekstiler.
  • Få læderlignende materialer baseret på resterne fra vinproduktionen. Et italiensk team skal nu lære at producere materialet i stor skala.
  • Producere nylon med input fra solenergi og ikke fra olie. En konceptidé som nu skal testes og udvikles af det schweizisk-amerikanske team.
  • Bruge farven fra gamle jeans til at farve nye denimmaterialer. Det australske team skal nu skalere deres prototype på processen op og finde jeansproducenter, som vil teste den i stor skala.
  • Producere tøj, hvor alle informationer om materialer er indlejret i den tråd, stoffet er lavet af. Holdet fra USA og England har allerede udviklet tråden, men skal teste yderligere og blive klar til at arbejde i stor skala.

Opfordringen var på forhånd underskrevet og støttet af store spillere som ASOS, Kering, H&M og Adidas, men også danske mærker som Bestseller, Soulland og Ganni. I dag har i hvert fald 30 virksomheder meldt sig.

Stop op eller accelerer udviklingen
Men hvorfor overhovedet bruge så meget krudt på modebranchen? Også her har de to perspektiver hvert sit svar. Skeptikerne fremhæver den brændende platform: overforbruget, ressourcespildet, de dårlige arbejdsforhold osv. De siger, som Greenpeaces Kirsten Brodde ved Copenhagen Fashion Summit:

”Selvom cirkulær økonomi er det store buzzword i tekstilbranchen, så er vi nødt til at indse, at der er meget, meget lang vej derhen, og lige nu er det mest af alt en fantasi. Samtidig har vi i Greenpeace lige lavet en global undersøgelse som viser, at forbrugeren begynder at blive trætte af overforbruget og konstant shopping. Begge dele peger på en anden løsning, nemlig at sætte farten på forbruget ned. Det kan gøres her og nu, i stedet for at gå rundt og vente på et eller andet tekno-fix.”  

De begejstrede taler i stedet om, hvor meget modebranchen potentielt kan flytte. Som f.eks. Lewis Perkins, som er leder af det amerikanske Cradle to Cradle Institute. Han er også en del af H&M Foundations ekspertpanel, som udvælger vinderne af fondens innovationskonkurrence, og i forbindelse med offentliggørelsen af dem i 2017 (se tekstboks), udlagde han sit syn på potentialet i modebranchen:

”Jeg er meget optaget af hvilken rolle hele sektoren kan spille i omstillingen til en mere bæredygtig verden. Kulturelt har den så stor betydning, og tænk hvis man kan udnytte alt den glamour og begejstring der er omkring branchen til at opfinde f.eks. nye materialer som også kan bruges I andre sektorer. Og skabe interesse og opmærksomhed hos forbrugerne omkring bæredygtighed. Samlet set har branchen potentialet til faktisk at få udviklingen til at ske går hurtigere,” sagde han.

Samarbejde, samarbejde og samarbejde
Ligegyldigt hvilket hold man er på, så ved man godt, at der ikke er noget, som kommer til at ske af sig selv. Hverken de nye materialer eller større genbrug eller bedre arbejdsforhold udvikler sig selv, og det er ikke små forandringer der skal til.

Det viser Pulse-rapporten også. Den har regnet på det, og mener, at selv hvis alle virksomheder i hele branchen gjorde som de mest miljø- og socialt bevidste virksomheder i dag, så ville det end ikke udløse halvdelen af de potentielle 160 milliarder euro i årlige gevinst. Så der skal masser af innovation og omstilling til.

Samtidig står det klart, at ingen virksomhed, ligegyldigt hvor stor den er, vil kunne gøre nok. Derfor er mantraet nødt til at være samarbejde og kollektiv indsats.

”Individuelle handlinger ikke er nok til at ændre tingene på et systemisk niveau, og det er det vi skal,” sagde Anna Gedda, som er bæredygtighedschef i H&M i Global Fashion Summits afsluttende paneldebat.  

Den centrale samarbejdsplatform for tekstilbranchen er Sustainable Apparel Coalition, og dennes direktør Jason Kibbey forklarede, at det handler om at holde fokus og komme hele vejen rundt:

”Vi har i branchen en tendens til at hoppe fra emne til emne hvert andet år. Men Pulse-rapporten viser at vi skal arbejde med hele paletten på en gang. Det er også tydeligt, at selvom vi taler om at omstilling er den eneste måde at sikre sin forretning, så vil rigtig mange af de valg, vi skal foretage, være nødt til at basere sig på vores værdier, snarere end vores forretning,” sagde han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

30.05.2024BSR

Sponseret

The United States is at Risk of Marginalizing Itself on Sustainability

30.05.2024SUSTAINX ApS

Sponseret

EU giver grønt lys til CSDDD - hvad ved vi om den kommende lovgivning?

02.05.2024CSR.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

29.04.2024BSR

Sponseret

The EU AI Act: What it Means for Your Business

25.04.2024Prysmian Denmark A/S

Sponseret

Prysmian 2023 rangering på anerkendte ESG-indekser

17.04.2024CSR.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Industri
Webinar
Lær af andre virksomheders arbejde med biodiversitet

Bliv inspireret af danske virksomheders erfaringer med biodiversitet, som er indsamlet i projektet Biodiversitet – inspiration til dansk erhvervsliv, og hør Vattenfall fortælle om deres arbejde med biodiversitet i strategi, værdikæde og rapportering.

Dato

04.07.2024

Tid

10:00

Sted

Online