28.06.2017  |  Strategi & ledelse

Indspark: Strategisk CSR

En god strategi for arbejdet med CSR kan hjælpe virksomheden med at binde det samfundsmæssige arbejde sammen med virksomhedens kernekompetencer. Strategisk CSR kan skabe synergieffekter, som virksomheden kan nyde godt af.

Skab værdi

Strategisk CSR indikerer naturligvis, at der skal arbejdes med det samfundsmæssige arbejde på et strategisk niveau. Når der arbejdes med at udarbejde en stærk CSR strategi, kan det bidrage til at komplementere virksomhedens forretningsaktiviteter og få virksomheden til at stå stærkere. Strategiarbejdet handler derfor om, at vurdere hvilke metoder, som kan implementeres for at skabe den størst mulige værdi for virksomheden.

Markedsføring

Som en del af strategiarbejdet bør virksomheden overveje, hvordan dens arbejde med det samfundsmæssige ansvar kan kommunikeres effektivt til virksomhedens målgruppe. Det skal naturligvis profileres, hvis arbejdet med CSR skal have en afsmittende effekt på virksomhedens drift. Virksomhedens interessenter stiller i stigende grad krav til virksomhedens samfundsmæssige arbejde, derfor er det helt naturligt at gøre opmærksom på de sociale aktiviteter, som foretages af virksomheden, da det skaber præferencer hos forbrugeren.

Strategisk kommunikation

Denne profilering af virksomhedens overordnede CSR strategi er en del af den strategiske kommunikation. Strategisk kommunikation handler om at bygge bro mellem virksomhedens interne og eksterne kommunikation fra det strategiske til det operationelle niveau med det formål at styrke virksomhedens interessentrelationer og omdømme.

Strategisk kommunikation har sine rødder i virksomhedens vision og strategi. Visionen og strategien krydres ved brug af symbolik, adfærd og kultur, så der skabes et fælles værdigrundlag. På den måde bliver virksomhedens kommunikation tematiseret. Tematiseringen kan med fordel anvendes i virksomhedens storytelling, så der skabes en unik profil, som adskiller sig fra konkurrenterne.

Erhvervspartner

Nogle virksomheder vælger at blive erhvervspartner hos eksempelvis WWF eller Røde Kors. Ønsker du som virksomhed at skabe en grøn miljømæssig virksomhedsprofil, så kan det give god mening at støtte op om WWF. Erhvervspartnerskaber kan anvendes som et led i operationaliseringen af virksomhedens vision og strategi. Det giver virksomheden mulighed for simpelt og enkelt at kommunikere strategisk. Dog er det væsentligt at nævne at et erhvervspartnerskab med en velgørenhedsorganisation eller anden relevant organisation nødvendigvis ikke kan stå alene.

Som erhvervspartner får du ofte også markedsføringsmateriale i form af logo, diplom mm. som virksomheden kan anvende i markedsføringen. Derudover er der også mulighed for profilering på hjemmesider og medlemsblade, hvilket også har nogle SEO fordele.

Mulighederne er mange

Der er mange forskellige muligheder for at integrere arbejdet med CSR på understøttende vis for virksomhedens drift. Erhvervspartnerskaber kan blot tjene som eksempel på en simpel og effektiv måde at understøtte en miljømæssig profil f.eks. Et andet eksempel inden for erhvervssponsorater kan være et blive sponsor for en sportsklub, hvis din virksomhed arbejder inden for fitness og sundhed - så skaber en god rød tråd i virksomhedens profil, og giver muligvis mulighed for at virksomheden kan nå ud til sin målgruppe.

Virksomheden kan eksempelvis også arbejde på at skabe CO2 reduktioner og eventuelt kompensere for den resterende CO2 udledning via opkøb af CO2 kreditter.

Uanset hvad virksomheden vælger, så bør valget bero på en vurdering af, hvor der kan skabes den størst mulige gevinst for virksomheden og dens interessenter.

Tags: CSR

Mere fra Emil

Emil Jørgensen

Iværksætter

Hej :-) Velkommen til min profil.Jeg er netop blevet uddannet som lærer og fra september 2017 begynder jeg at læse min kandidat i cultural sociology.Derudover er jeg iværksætter og driver flere forskellige foretagender. Jeg er bl.a. medstifter af Vitapus og stifter af CSR-Mærket.Vitapus har til formål at gøre forskellige CO2 udledende aktiviteter CO2 neutrale gennem deltagelse i CO2…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere