23.09.2013  |  Strategi & ledelse

Superligaklubbers CSR-arbejde skraber bunden i Europa

De danske superligaklubbers CSR-indsats er ikke prangende sammenlignet med andre europæiske fodboldligaer. Danmark havner på en kedelig 11. plads ud af 16 undersøgte lande på en rangering foretaget af det schweiziske analysebureau Responsiball.

Danmark havner på en 11. plads lige som sidste år i schweiziske Responsiball's bedømmelse af europæiske fodboldklubbers CSR-arbejde. Klik for at forstørre.

Danske superligahold forlader oftest grønsværen som tabere, når de møder engelske, tyske og spanske hold i de europæiske turneringer. Og desværre er billedet ikke andeledes, når det er CSR-arbejde klubberne konkurrerer på. Det viser Responsiball Ranking 2013, som er udarbejdet af det schweiziske analysebureau Responsiball.

Undersøgelsen bedømmer CSR-arbejdet i 16 europæiske ligaer og rangerer landene efter deres resultater på områderne ”selskabsledelse”, ”foreningsliv” og ”miljø”. Det er tredje gang listen offentliggøres og Danmark får lige som sidste år en 11. plads kun undergået af Portugal, Italien, Tjekkiet, Irland og Kroatien. Listen toppes af England, Polen og Tyskland.

Læs også: Danske fodboldklubber dumper i CSR

Skal forbedre miljøindsatsen
Kenneth Cortsen, der forsker i sportsøkonomi ved University College i Aalborg, har været med til at udarbejde den danske del af undersøgelsen. Han forklarer, at det primært inden for miljødelen, at de danske virksomheder halter efter kollegaerne i flere europæiske klubber. Han peger på en række områder, hvor klubberne skal forbedre sig for at kravle længere op på listen:

Kenneth Cortsen, der har været med til at udarbejde den danske del af Responsiball-undersøgelsen, vurderer, at de danske superligaklubber har forbedret sig på CSR-området siden sidste år, men det har altså ikke været nok til at få en højere rangering i konkurrence med andre europæiske lande.

”Det kunne være ved at udvikle en politik for indkøb af bæredygtige materialer til merchandise og på den gennerelle drift. Det kunne være at organisere fælles transport af fans til udekampe i ind og udland, så man ikke bruger unødig meget CO2. Det handler også om at have en politik for affaldsbehandling og en politik for vandbesparelser. Klubberne kunne for eksempel indsamle regnvand, som de kunne bruge til at vande banerne med”, forklarer Kenneth Cortsen. 

Han mener dog, at de danske klubber har forbedret sig væsentligt siden sidste års rangering af de europæiske fodboldligaer, men altså ikke nok til at forbedre 11. pladsen på Responsiball’s liste.

”De danske klubber har klart forbedret sig siden sidste år, og det er positivt. Men de andre nationer har også gjort det bedre, så derfor opnår Danmark ikke en bedre placering”, konstaterer Kenneth Cortsen.

FC Midtjylland i front i Danmark
 
Analysebureauet Responsiball ønsker ikke at udlevere resultaterne for, hvordan de danske klubber placerer sig indbyrdes i undersøgelsen, men ifølge Kenneth Cortsen har FC Midtjylland lagt sig i front på CSR-området, blandt de danske superligaklubber. Klubben lancerede CSR-initiativet ”The Locals” lige før sommerferien.

Læs også: FC Midtjylland lancerer ambitiøs CSR-strategi

”FC Midtjylland har fået godt fat i CSR og arbejder målrettet på en strategisk måde. I forhold til kommunikationen er de også langt fremme med en særskilt webside, der fortæller om deres arbejde i ’The Locals’-netværket. Flere klubber har arbejdet med CSR i Danmark bevidst eller ubevidst, men jeg synes, at det er første gang, man ser en klub, der gør det så dybt og bredt i forhold til at få det til at gennemsyre deres virksomhed”, siger Kenneth Cortsen.

Læs mere om undersøgelsen fra Responsiball her.

Mere fra Lasse

Lasse Andersen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere