Debutanter vælter gamle kendinge af tronen i bæredygtighedsindeks for brands

Tre helt nye virksomheder indtager medaljepladserne i det årlige Sustainable Brands Index, baseret på interviews med 8.000 danske forbrugere. Tidligere vindere ser årets største tilbagegang.

31.03.2017

CSR.dk

Danske forbrugere har kåret Urtekram til Danmarks mest bæredygtige virksomhed i undersøgelsen Sustainable Brand Index 2017. På anden- og tredjepladsen finder man Tesla og kødproducenten Friland.

Det var første år de tre brands overhovedet var på listen over brands, deltagerne i undersøgelsen har kunnet vælge mellem, og resultaterne bryder med tre år, hvor COOP og deres kæders brands har domineret toppen af listen. Faktisk er COOP blandt de fem brands som har tabt mest i deres score i løbet af det sidste år.

Det får nu ikke Coop til at hænge med næbbet.

»Vi vil da gerne ligge nummer et, men det er trods alt to brands, vi selv har på hylderne, der ligger over os nu,« siger Signe D. Frese, CSR-chef hos Coop, til Berlingske.

Utvetydig holdning og mærkningsordninger giver point
Urtekrams vinderposition er baseret på deres utvetydige stillingtagen til økologi, der fik forbrugerne til at kåre virksomheden som den mest bæredygtige. Alle Urtekrams varer er økologiske og de var den første økologiske virksomhed der blev ISO 14001 miljøcertificeret. Og det er en vigtig brik i spillet.

Undersøgelsen viser nemlig også, at mærkningsordninger er det, der betyder mest i kommunikationen af bæredygtighed.

De mest og mindst bæredygtige brands 2017

Mest                                       

  • Urtekram (ny)
  • Tesla (ny)
  • Friland (ny)
  • Coop (1)
  • Irma (4)
  • Rema1000 (9)
  • Superbrugsen (2)
  • Lego (3)
  • Arla (7)
  • Kvickly (5)  

Mindst

  • Alfa Romeo
  • Dominos
  • Biva
  • KFC
  • Expert
  • Subaru
  • Stofa
  • Chevrolet
  • Saxo Bank
  • Gina Tricot

Kilde: Sustainable Brand Index

John Thøgersen, professor i bæredygtighed og forbrugeradfærd ved Århus Universitet, fortæller til Berlingske, at hans forskning viser det samme. Mærkningsordningernes store betydning skyldes blandt andet, at der er en uvildig tredjepart inde over. Men man kan ikke altid være sikker på, at et klistermærke gør en afgørende forskel.

»Meget handler om, hvor godt mærkerne bliver kommunikeret og forstået. Ø-mærket er en succes, Svanen er også. Men Blomsten, EU's miljømærke, det kender vi ikke lige så godt,« siger han.

Sidste års koryfæer mister mest
At de seneste års vindere har kunnet væltes af pinden hænger også sammen med, at de har mistet over 20 procentpoint i forbrugernes bedømmelse af, hvor bæredygtige de er som brand.

Således er Coop og Superbrugsens score, som sidste år havde første- og andenpladsen i undersøgelsen, gået henholdsvis 24 og 26 procentpoint tilbage i den samlede score. Lego og Arla, som var sidste års nummer tre og syv har tabt 20 procentpoint og Kvickly, som var nummer fem er gået 26 procentpoint ned.

Tallene er fra årets Sustainable Brand Index, der er baseret på 32.000 svar fra nordiske forbrugere. Undersøgelsen er blevet foretaget siden 2011, og tæller i dag Sverige, Norge, Danmark, Finland og Holland.

-EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
EU-taksonomien i praksis

Dette kursus har til formål at give dig den nødvendige viden og de praktiske værktøjer til at arbejde strategisk og operationelt med EU-taksonomien i virksomheder.

Dato

27.11.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Sådan rapporterer du effektivt med VSME-standarden

I dette 45-minutters webinar kan du blive klogere på den frivillige standard målrettet til virksomheder, der ønsker at arbejde med bæredygtighedsrapportering.

Dato

27.11.2025

Tid

10:05

Sted

Teams

Dansk Standard
Event
DS Bæredygtighedsdag

Hvordan prioriterer man bæredygtighed i en brydningstid? Til DS Bæredygtighedsdag sætter vi fokus på, hvordan virksomheder kan stå fast på deres principper i en foranderlig verden – og hvorfor bæredygtighed stadig er en strategisk fordel.

Dato

27.11.2025

Tid

14:00

Sted

Dansk Standard, Gôteborg Plads 1, 2150 Nordhavn og online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom