Debutanter vælter gamle kendinge af tronen i bæredygtighedsindeks for brands

Tre helt nye virksomheder indtager medaljepladserne i det årlige Sustainable Brands Index, baseret på interviews med 8.000 danske forbrugere. Tidligere vindere ser årets største tilbagegang.

31.03.2017

CSR.dk

Danske forbrugere har kåret Urtekram til Danmarks mest bæredygtige virksomhed i undersøgelsen Sustainable Brand Index 2017. På anden- og tredjepladsen finder man Tesla og kødproducenten Friland.

Det var første år de tre brands overhovedet var på listen over brands, deltagerne i undersøgelsen har kunnet vælge mellem, og resultaterne bryder med tre år, hvor COOP og deres kæders brands har domineret toppen af listen. Faktisk er COOP blandt de fem brands som har tabt mest i deres score i løbet af det sidste år.

Det får nu ikke Coop til at hænge med næbbet.

»Vi vil da gerne ligge nummer et, men det er trods alt to brands, vi selv har på hylderne, der ligger over os nu,« siger Signe D. Frese, CSR-chef hos Coop, til Berlingske.

Utvetydig holdning og mærkningsordninger giver point
Urtekrams vinderposition er baseret på deres utvetydige stillingtagen til økologi, der fik forbrugerne til at kåre virksomheden som den mest bæredygtige. Alle Urtekrams varer er økologiske og de var den første økologiske virksomhed der blev ISO 14001 miljøcertificeret. Og det er en vigtig brik i spillet.

Undersøgelsen viser nemlig også, at mærkningsordninger er det, der betyder mest i kommunikationen af bæredygtighed.

De mest og mindst bæredygtige brands 2017

Mest                                       

  • Urtekram (ny)
  • Tesla (ny)
  • Friland (ny)
  • Coop (1)
  • Irma (4)
  • Rema1000 (9)
  • Superbrugsen (2)
  • Lego (3)
  • Arla (7)
  • Kvickly (5)  

Mindst

  • Alfa Romeo
  • Dominos
  • Biva
  • KFC
  • Expert
  • Subaru
  • Stofa
  • Chevrolet
  • Saxo Bank
  • Gina Tricot

Kilde: Sustainable Brand Index

John Thøgersen, professor i bæredygtighed og forbrugeradfærd ved Århus Universitet, fortæller til Berlingske, at hans forskning viser det samme. Mærkningsordningernes store betydning skyldes blandt andet, at der er en uvildig tredjepart inde over. Men man kan ikke altid være sikker på, at et klistermærke gør en afgørende forskel.

»Meget handler om, hvor godt mærkerne bliver kommunikeret og forstået. Ø-mærket er en succes, Svanen er også. Men Blomsten, EU's miljømærke, det kender vi ikke lige så godt,« siger han.

Sidste års koryfæer mister mest
At de seneste års vindere har kunnet væltes af pinden hænger også sammen med, at de har mistet over 20 procentpoint i forbrugernes bedømmelse af, hvor bæredygtige de er som brand.

Således er Coop og Superbrugsens score, som sidste år havde første- og andenpladsen i undersøgelsen, gået henholdsvis 24 og 26 procentpoint tilbage i den samlede score. Lego og Arla, som var sidste års nummer tre og syv har tabt 20 procentpoint og Kvickly, som var nummer fem er gået 26 procentpoint ned.

Tallene er fra årets Sustainable Brand Index, der er baseret på 32.000 svar fra nordiske forbrugere. Undersøgelsen er blevet foretaget siden 2011, og tæller i dag Sverige, Norge, Danmark, Finland og Holland.

-EHS

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

22.01.2025CSR.dk

Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed

Schneider Electrics vidensportal overgår til mySchneider

08.01.2025Schneider Electric

Sponseret

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab

Sponseret

En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2024

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart november 2024.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dakofa
Webinar
GRATIS webinar om Biobaserede Byggematerialer - udfordringer og muligheder

Strammere klimakrav og ønske om flere fornybare ressourcer i byggeriet giver mulighed for at øge efterspørgslen efter biobaserede byggematerialer. På dette seminar vil vi få et indblik i, hvilke udfordringer og muligheder der er ved at udvikle og anvende biobaserede byggematerialer i byggeriet.

Dato

04.02.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

CABI
Webinar
Bliv klar til at lede neurodivergente medarbejdere

I en tid, hvor det anslås, at op mod 20 % af befolkningen er neurodivergent og tænker anderledes end gennemsnittet, er det afgørende at skabe arbejdspladser, hvor alle hjerner kan trives og bidrage. Men hvordan onboarder og leder man neurodivergente medarbejdere? Det får du viden om og værktøjer til på dette webinar.

Dato

06.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Industri
Webinar
Sådan integrerer du ESG og social ansvarlighed i HR-praksis

Deltag i vores webinar og få indsigt i, hvad ESG-rapportering betyder for dig som HR-ansvarlig. Med de nye krav til bæredygtighedsrapportering vil HR's rolle og ansvar udvides betydeligt.

Dato

06.02.2025

Tid

14:00

Sted

Online