23.06.2016  |  Klima, miljø og energi

Tesla vil købe solcellefirma

Tesla har tilbudt at købe virksomheden SolarCity, der er en af USA’s største leverandører af solcellepaneler og solenergi.

Tesla er kendt for at sælge smarte elbiler, men nu vil virksomheden også producere og sælge solenergi og solcellepaneler. Foto: Tesla.

Elbilgiganten Tesla har tilbudt at købe solenergifirmaet SolarCity. De to amerikanske virksomheder har før arbejdet sammen og nu ser Tesla muligheder i en sammenlægning af de to.

I et brev til SolarCitys ansatte, dateret den 20. juni, skriver Tesla blandt andet følgende:

”Vi er glade for at indsende, til dig og SolarCitys bestyrelse, et forslag om at overtage alle de udestående aktier i SolarCity, i bytte for Tesla aktiekapital”. Brevet er underskrevet Teslas bestyrelse.

Tesla tilbyder altså en aktiebyttehandel frem for et kontant køb.

Det er ikke kun bilen, der skal være grøn
Tesla viser med tilbuddet at virksomheden har klare ambitioner om at udvide forretningen. Allerede tilbage i 2015 tog firmaet et skridt i den retning, med lanceringen af Tesla Energy, der indebærer et batterisystem til lagring af eksempelvis solenergi.

Læs også: USA’s udvidelse af solenergi overgår alle andre energiformer

Med købet af solenergivirksomheden vil Tesla kunne sælge grønne løsninger fra SolarCity under Tesla-branded og dermed arbejde for det, virksomheden selv beskriver som sin mission:

”Teslas mission har altid været bundet op på bæredygtighed. Vi ønsker at skrue op for hastigheden for verdens overgang til bæredygtig transport ved i højere grad at tilbyde elektroniske biler, der er til at betale”, skriver Tesla i en pressemeddelelse.

Tesla-bagmanden Elon Musk var i sin tid med til at stifte SolarCity, for hvem han stadig sidder i bestyrelsen.

-CHM

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere