04.01.2016  |  Samfund

Thors imperium

Indhold fra partner Hvad er dette?

Thor Thorøe byggede Paradis Is op fra bunden. Han er nu ved at opbygge en ny virksomhed, som hviler på et stærkt, socialt engagement fra Afrika til Danmark. Virksomheden, Social Foodies, er en af casene på konferencen Responsible Entrepreneurs d. 28/1

Konceptet i Social Foodies er den bæredygtige, sociale grundtanke fra råvare til butik

Thor Thorøe har rejst meget som backpacker i Sydamerika og Afrika og der set og hørt ting, som nok kan vække den sociale indignation i mange. Men hans forklaring på sit usædvanligt stærke sociale engagement starter et helt andet sted, nemlig med Zuki.

Zuki var som mange kvinder i slumkvartererne omkring de større byer i Sydafrika vokset op med dyb fattigdom, incest og vold. Et hårdt liv, som kan knække stærke og stædige viljer, men Zuki holdt sig oppe på drømmen om, at fremtiden ville bringe hende noget bedre.

Thor Thorøe møder hende i 2011 ved en regulær jobsamtale til en stilling i Cape Town, og det siger meget om idégrundlaget for hans virksomhed, at han spørger hende, hvad hendes drøm er. ”Hun svarede, at hun gerne ville have sin egen chokoladebutik, ikke i dag, ikke i morgen, men engang,” husker Thor Thorøe, som blev meget overrumplet over svaret: ”Ved du bare lidt om situationen i Sydafrika og de fattiges muligheder der, ved du også, at det er så langt fra, hvad hun nogensinde ville kunne opnå – det var fuldstændig urealistisk!”

Thor Thorøe tager hende imidlertid på ordet og tilbyder hende et større ansvar, hvis hun ville arbejde for det. Det har hun siden gjort og efter en oplæring i Danmark, er hun i dag ansvarlig for den del af forretningen som omhandler udvikling og produktion af trøfler og fyldte chokolader i Cape Town.

Stort potentiale

Zuki og andre, der som hende har behov for en støttende hånd for at skabe sin egen tilværelse, er rygraden Thor Thorøes virksomhed Social Foodies, et koncept, som bygger på den bæredygtige, sociale grundtanke fra dyrkningen af råvarerne på farme i Afrika til salget af de færdige produkter i butikkerne i København. Thor Thorøe nævner selv i hastig rækkefølge en række projekter, der som knopskud er vokset ud af grundtanken: bønderne på farmene i Afrika uddannes inden for økologisk landbrug, Social Foodies chokoladeprodukter pakkes på Thorshøjgård, der er et socialpædagogisk tilbud til børn og unge med behov for intensiv støtte, der er søsat et idrætsprojekt for udsatte unge og en mobil arbejdsplads, hvor arbejdspladsen kommer til de udsatte unge og ikke omvendt, for det at møde op på en arbejdsplads kan være en udfordring for de meget sårbare unge. Og på madområdet er der et skoleprojekt, som skal lære unge at spise ”fremtidens frokost” bestående af ”flydende” grøntsager, samt en stribe planlagte butikker, som byder på sund kost baseret på de fire basisingredienser i Social Foodies produkter: frugt, nødder, kerner og grøntsager. Det kan lyde som en endog stor mundfuld for mange, men der ligger en klar strategi bag.

”Vi tror på, at fremtiden ligger i at gøre en social forskel, og det er grunden til, at vi har lagt vores forretningsmodel i ’den 4. sektor’ – det er skæringsfeltet mellem den private, offentlige og frivillige sektor,” forklarer Thor Thorøe, som ser et stort potentiale i sin forretningsmodel: ”Der er rigtig god forretning i at samarbejde med andre for sammen at løse nogle af samfundets problemer. Hver for sig kan vi have svært ved at tænke ud over rampen, men sammen kan vi få det til at gå op i en højere enhed, og vi kan sammen innovere for at løse nogle af de tunge sociale problemer i samfundet.”

Det helt centrale for Thor Thorøe er, at man er tro mod sine egne værdier – og så skal man lave et godt produkt. Det var opskriften på hans første virksomhed, Paradis Is, som han selv byggede op fra ingenting til den populære is-kæde, den er i dag, og det er det også i Social Foodies: ”Bottom line er, at produktet efterspørges. Derfor er vores produkter, emballager og butikker – ja, hele konceptet – tilpasset afsætningsvilkårene i markedet. Vi skal være relevante for kunderne på såvel kvaliteten, food appeal og smagen, som på vores historie og sociale engagement; det skal betyde noget for andre mennesker – det har ingen nytte at tjene penge bare for pengenes skyld.”

Den dyreste er billigst

”Skal samfundet tage imod, må samfundet give” kunne et slogan for Thor Thorøe lyde, for hans virksomhed rammer en mur, når den leder efter en vej ind i den offentlige sektor, der afviser produkterne i døren som for dyre. Det er noget vrøvl, siger Thor Thorøe, og peger på, at Zuki, de unge på Thorshøjgård og alle de andre, som Social Foodies støtter med sit arbejde, skal indregnes i prisen: ”Den måde, kommunerne køber ind på, er meget konservativ. Når de laver udbud, er det altid prisen, der er udslagsgivende. Får de for eksempel to tilbud på müslibarer ind, hvor prisen for den ene er 5 kr. og for den anden 10 kr., vælger de den til 5. Men den til 10 kr. koster måske i virkeligheden kun 1 kr., for den har sparet de offentlige budgetter for 9 kr. gennem sociale initiativer. Det er bare nogle andre kasser, de penge tages fra.”

Som ægte ildsjæl er det tydeligt, at Thor Thorøe har ambitionen og viljen til at påvirke og flytte mure, og med de mange aktiviteter i Social Foodies er han godt på vej. Han har før haft succes som imperiebygger, og mon ikke det lykkes ham igen.

Responsible Entrepreneurs-konferencen sætter for en dag rampelys på store som små sociale entreprenører og centrale NGO’er, som virker for og understøtter virksomheder med socialt samfundssind. Thor Thorøe og Social Foodies er blandt de 9 solide cases, som desuden tæller: G4S, Arriva, NCC, Creativ Company, Allehånde, Askov Fonden, High:five og ikke mindst Kofoeds Skole, der er vært for dagen. De nævnte flankeres af gæstetaler, markedsplads og miniseminarer ved blandt andet CABI, Den Sociale Kapitalfond og Media Now i samarbejde med Buddha Bikes. Gæstetalerne holdes af socialborgmester i København Jesper Christensen og programleder i SocialForskningsInstituttet Frederik Thuesen.

Konferencen finder sted d. 28. januar i Kofoeds Skoles multihal, Nyrnberggade 1 på Amager. Læs mere om konferencen og tilmelding på www.csr-link.dk.

Tags: CSR LINK

Mere fra CSR LINK

CSR LINK

www.csr-link.dk

  • Vindingevej 44, 4000 Roskilde

CSR LINKOmdrejningspunktet for CSR LINKs arrangementer er et kursussted eller konferencecenter, hvor indlægsholderne har ordet i 20 minutter til at fortælle om successer, løsninger og gode råd til inspiration for deltagerne. På et standområde uden for konferencecentret er der pull-up stande, hvor deltagerne ”sælger” deres CSR til potentielle kunder og andre interessenter. Og under match-makingen,…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere