Ti råd til bæredygtige forretningsmodeller

Der er forretningsfordele i bæredygtige initiativer. Men hvilke initiativer, skal din virksomhed tage, og hvad kræver det af ledelsen?

Morten Lehmann, CSR-chef for Dansk Erhverv, og Sandja Brügmann, underviser i bæredygtighed, giver gode råd til virksomhedsledere, der gerne vil tænke mere bærdygtighed ind i forretningen. .

31.08.2017

Stine Bjerre Herdel, CSR.dk

Lidl gør det, H&M gør det, Sticks&Sushi gør det, Aarstiderne gør det, Irma gør det, og mange, mange andre virksomheder i verden gør det: De tager initiativer i forretningen, der går i en mere bæredygtig retning - og de tjener penge på det. Faktisk er det kun et spørgsmål om tid, før alle virksomheder i et eller andet omfang er nødt til at tænke emner som socialt ansvar, miljø og klima ind i deres forretningsmodel. 

Det synspunkt kommer til udtryk i udtalelser fra en lang række globale virksomheder - og det støttes også herhjemme af blandt andre Morten Lehmann, CSR-chef i Dansk Erhverv og Sandja Brügmann, som underviser i Sustainability og Conscious Leadership på University of Colorado Boulder. Hun er også Managing Director for The Passion Institute, hvor hun rådgiver virksomheder internationalt omkring bæredygtig forretningsstrategi og fremtidens ledelse. Herunder The Body Shop, Spier og Promote Iceland.

Tilsammen har de en række gode råd til virksomhedsledere, der gerne vil tænke bæredygtighed ind i forretningen. 

1: Fokusér indsatsen
Man kan ikke sætte ind alle steder. Og det skal man heller ikke! Vær bevidst om din virksomheds værdier og udvælg derfra indsatsområder, der afspejler det, du oprigtigt som leder og virksomhed har passion for. Sæt ind på de specifikke områder og vær ambitiøs med altid at forbedre dig og kræve det samme af dit team. Gør det bedre, mere raffineret og øg den positive værdi, der skabes virksomheds-, samfunds- og brand mæssigt hvert år. Når I har de enkelte områder helt kørt i stilling, uden at slække på speederen og ambitionerne og læringen, så udvid med de næste områder.

Et eksempel på indsatser på forskellige områder er Bornholms Mosteri, som er en social virksomhed. 70-80 procent af deres ansatte er socialt udsatte, som ikke kan holde til et normalt job. Oven i det har de valgt at bruge økologiske råvarer. Det er de to ting, de har valgt at være stærke til - samt deres mostproces selvfølgelig. Virksomheden har udvalgt store indsatsområder, der passer til de fundamentale værdier i kernen af virksomheden, og de gør en dokumenteret forskel. 
Sandja Brügmann

2: Hav værdierne på plads - helt oppe i toppen
"Beslutningen om at arbejde med bæredygtighed skal tages på højeste strategiske niveau, dvs. af bestyrelsen og/eller topledelsen. Man kan som mellemleder godt tage initiativer omkring bæredygtighed, som kan inspirere resten af organisationen. Men reel 'impact' får du først, hvis det kommer helt fra toppen."
Sandja Brügmann 

3: Definer mål og kommuniker om dem
"Mål og milepæle kan synliggøre resultater internt og eksternt og vise, at virksomheden er på vej. Kommuniker om indsatsen, også selvom I ikke er i mål. Det kan godt være, I ikke er perfekte, og at I får det at vide - men det er min erfaring, at man sjældent taber på det. Tværtimod oplever mange virksomheder, at de får lettere ved at rekruttere og fastholde medarbejdere og flere mulige samarbejdspartnere". 
Morten Lehmann

4: Fokuser på det, du gør bedre
“Hullerne-i-osten-synsvinklen skal vi virkelig lære at pakke væk her i Danmark, hvis vi som ledere og samfund vil bidrage til den positive og bæredygtige fremgang! Det vigtige er, at vi måler os i forhold til vores egen indsats: Er vi bedre i dag, end vi var i går? Det er et ‘winner mindset’ at italesætte og fejre fremgang og ny læring, i stedet for at have fokus på alt det, vi endnu ikke kan. Motivation og selvværd opstår, når man rent faktisk ser og bliver anerkendt for den store indsats fremgang kræver.

5: Lær at sige “vi er på vej”
Der er en stor interesse for bæredygtige forretningsmodeller, men der er også lang vej endnu, før vi er i mål med det. Men et af de første skridt er at sige, at "vi er på vej". Det gælder også for din virksomhed og for dig som leder.
Morten Lehmann

Måske vil du få kritik for, at dit initiativ ikke er "nok", og det skal du kunne leve med. Når jeg underviser, arbejder jeg med teorien om "shame resilience" - altså hvordan man som leder håndterer den "skam", det kan udløse, når man får kritik. Lær at stå ved den uperfekte proces, kommuniker om den - og fortsæt det gode arbejde. Vi lærer hele tiden, og en god leder er altid nysgerrig og åben for læring. 
Sandja Brügmann

6: Eksperimentér, mens du drifter
Hvis du er bekymret for, om det her nu også er en god ide, så test det. Kør dit kerneprodukt videre for nu, uden at du ændrer på noget. Men samtidig skaber du et "sidespor" i forretningen. Tillad en eksperimenterende fase, hvor du tester de initiativer, du gerne vil tage.

Luk samarbejdspartnere ind fra andre verdener, som kan hjælpe dig med at tænke kreativt. Innovation og nye ideer kommer ofte med input udefra. Her er Danske Bank et udmærket eksempel. Da MobilePay skulle udvikles, vidste man, at Danske Banks kultur ville være for ødelæggende i forhold til den innovation og kreativitet, der skulle bruges for at udtænke MobilePay. Derfor valgte Danske Bank at skabe et innovationsrum til opgaven væk fra resten af virksomhedens kultur.
Sandja Brügmann

7: Tænk langsigtet - også mens det koster
Tænke globalt, systemisk og langsigtet. Det kræver, at vi giver slip på kontrollen, og de gamle udslidte ledelses- og forretningsformer, og får aktiveret vores mod til at turde eksperimentere og afprøve noget andet og helt nyt. Tag fx Unilevers CEO Paul Polman, som har italesat en forretningsstrategi, der skiller sig af med alle kortsigtede brands i Unilevers portefølje, og fremover bliver der kun satset på de langsigtede visionære brands. Og i LEGO har man skabt LEGO Sustainable Materials Centre og afsat 1 milliard kr. til at forske miljøvenlige materialer at lave legoklodser af.

Al transformation og forandring tager tid, og derfor skal der tænkes langsigtet nu, hvis Danmark vil være med fremme blandt de nationer, der virkelig rykker den bæredygtige agenda. 
Sandja Brügmann

8: Udfordr dine mål og din ledelsesstil
Hvis du som leder sidder fast i traditionelle ledelsesmetoder, hvor du primært fokuserer på at tjene penge ved at “folk producerer for dig”, så udnytter du faktisk ikke dine medarbejderes kapacitet. Dvs., at du kaster penge ud ad vinduet. Bæredygtighed er også at lede på en ny måde, der skaber mening, trivsel og livsglæde helt ind i kernen af det at være menneske. For når du gør det, så sætter du også dine medarbejderes ressourcer - og dermed innovationsevne og kreativitet - fri. Det er godt for det enkelte individ, men så sandelig også for virksomhedens effektivitet og energiniveau.

Men mange ledere er vant til kun at blive målt på den økonomiske bundlinje. For sådan har det altid været. Så det kan være svært at skulle bruge ressourcer på at gøre noget andet, og det kræver mod at flytte fokus. Det kræver en opgradering af vores ledelsesforståelse og -redskaber.
Sandja Brügmann

9: Bliv den bedste for verden. Ikke i verden
Hvis der var ét budskab, jeg gerne ville have igennem til det danske erhvervsliv, så er det at: Der ligger for 12 billioner dollars i forretningsmuligheder i at være med til at redde planeten. Så det, vi skal blive dygtige til i Danmark, er at blive de ledere, der kan tænke bæredygtige forretningsmodeller. De modige, pissedygtige ledere, som skaber forretningsvækst ved at være de bedste FOR verden ikke de bedste I verden. 
Sandja Brügmann

Direktørens bonusråd: Du skal mene det! 
Men først og fremmest kræver et bæredygtigt initiativ, at du faktisk mener det, du gør. Fordi gode medarbejdere har sjældent svært ved at få job - og det skal være med noget, de er stolte af at fortælle om. Noget, de kan stå på mål for etisk og moralsk. 
Kim Rahbek, direktør i Sticks ‘n Sushi

Føler du ikke, du er helt færdig med emnet endnu? Så læs også artiklen om, hvordan Sticks ‘n Sushi har fået bæredygtiged ind i organisationens DNA og forretning

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus