Ti råd til bæredygtige forretningsmodeller

Der er forretningsfordele i bæredygtige initiativer. Men hvilke initiativer, skal din virksomhed tage, og hvad kræver det af ledelsen?

Morten Lehmann, CSR-chef for Dansk Erhverv, og Sandja Brügmann, underviser i bæredygtighed, giver gode råd til virksomhedsledere, der gerne vil tænke mere bærdygtighed ind i forretningen. .

31.08.2017

Stine Bjerre Herdel, CSR.dk

Lidl gør det, H&M gør det, Sticks&Sushi gør det, Aarstiderne gør det, Irma gør det, og mange, mange andre virksomheder i verden gør det: De tager initiativer i forretningen, der går i en mere bæredygtig retning - og de tjener penge på det. Faktisk er det kun et spørgsmål om tid, før alle virksomheder i et eller andet omfang er nødt til at tænke emner som socialt ansvar, miljø og klima ind i deres forretningsmodel. 

Det synspunkt kommer til udtryk i udtalelser fra en lang række globale virksomheder - og det støttes også herhjemme af blandt andre Morten Lehmann, CSR-chef i Dansk Erhverv og Sandja Brügmann, som underviser i Sustainability og Conscious Leadership på University of Colorado Boulder. Hun er også Managing Director for The Passion Institute, hvor hun rådgiver virksomheder internationalt omkring bæredygtig forretningsstrategi og fremtidens ledelse. Herunder The Body Shop, Spier og Promote Iceland.

Tilsammen har de en række gode råd til virksomhedsledere, der gerne vil tænke bæredygtighed ind i forretningen. 

1: Fokusér indsatsen
Man kan ikke sætte ind alle steder. Og det skal man heller ikke! Vær bevidst om din virksomheds værdier og udvælg derfra indsatsområder, der afspejler det, du oprigtigt som leder og virksomhed har passion for. Sæt ind på de specifikke områder og vær ambitiøs med altid at forbedre dig og kræve det samme af dit team. Gør det bedre, mere raffineret og øg den positive værdi, der skabes virksomheds-, samfunds- og brand mæssigt hvert år. Når I har de enkelte områder helt kørt i stilling, uden at slække på speederen og ambitionerne og læringen, så udvid med de næste områder.

Et eksempel på indsatser på forskellige områder er Bornholms Mosteri, som er en social virksomhed. 70-80 procent af deres ansatte er socialt udsatte, som ikke kan holde til et normalt job. Oven i det har de valgt at bruge økologiske råvarer. Det er de to ting, de har valgt at være stærke til - samt deres mostproces selvfølgelig. Virksomheden har udvalgt store indsatsområder, der passer til de fundamentale værdier i kernen af virksomheden, og de gør en dokumenteret forskel. 
Sandja Brügmann

2: Hav værdierne på plads - helt oppe i toppen
"Beslutningen om at arbejde med bæredygtighed skal tages på højeste strategiske niveau, dvs. af bestyrelsen og/eller topledelsen. Man kan som mellemleder godt tage initiativer omkring bæredygtighed, som kan inspirere resten af organisationen. Men reel 'impact' får du først, hvis det kommer helt fra toppen."
Sandja Brügmann 

3: Definer mål og kommuniker om dem
"Mål og milepæle kan synliggøre resultater internt og eksternt og vise, at virksomheden er på vej. Kommuniker om indsatsen, også selvom I ikke er i mål. Det kan godt være, I ikke er perfekte, og at I får det at vide - men det er min erfaring, at man sjældent taber på det. Tværtimod oplever mange virksomheder, at de får lettere ved at rekruttere og fastholde medarbejdere og flere mulige samarbejdspartnere". 
Morten Lehmann

4: Fokuser på det, du gør bedre
“Hullerne-i-osten-synsvinklen skal vi virkelig lære at pakke væk her i Danmark, hvis vi som ledere og samfund vil bidrage til den positive og bæredygtige fremgang! Det vigtige er, at vi måler os i forhold til vores egen indsats: Er vi bedre i dag, end vi var i går? Det er et ‘winner mindset’ at italesætte og fejre fremgang og ny læring, i stedet for at have fokus på alt det, vi endnu ikke kan. Motivation og selvværd opstår, når man rent faktisk ser og bliver anerkendt for den store indsats fremgang kræver.

5: Lær at sige “vi er på vej”
Der er en stor interesse for bæredygtige forretningsmodeller, men der er også lang vej endnu, før vi er i mål med det. Men et af de første skridt er at sige, at "vi er på vej". Det gælder også for din virksomhed og for dig som leder.
Morten Lehmann

Måske vil du få kritik for, at dit initiativ ikke er "nok", og det skal du kunne leve med. Når jeg underviser, arbejder jeg med teorien om "shame resilience" - altså hvordan man som leder håndterer den "skam", det kan udløse, når man får kritik. Lær at stå ved den uperfekte proces, kommuniker om den - og fortsæt det gode arbejde. Vi lærer hele tiden, og en god leder er altid nysgerrig og åben for læring. 
Sandja Brügmann

6: Eksperimentér, mens du drifter
Hvis du er bekymret for, om det her nu også er en god ide, så test det. Kør dit kerneprodukt videre for nu, uden at du ændrer på noget. Men samtidig skaber du et "sidespor" i forretningen. Tillad en eksperimenterende fase, hvor du tester de initiativer, du gerne vil tage.

Luk samarbejdspartnere ind fra andre verdener, som kan hjælpe dig med at tænke kreativt. Innovation og nye ideer kommer ofte med input udefra. Her er Danske Bank et udmærket eksempel. Da MobilePay skulle udvikles, vidste man, at Danske Banks kultur ville være for ødelæggende i forhold til den innovation og kreativitet, der skulle bruges for at udtænke MobilePay. Derfor valgte Danske Bank at skabe et innovationsrum til opgaven væk fra resten af virksomhedens kultur.
Sandja Brügmann

7: Tænk langsigtet - også mens det koster
Tænke globalt, systemisk og langsigtet. Det kræver, at vi giver slip på kontrollen, og de gamle udslidte ledelses- og forretningsformer, og får aktiveret vores mod til at turde eksperimentere og afprøve noget andet og helt nyt. Tag fx Unilevers CEO Paul Polman, som har italesat en forretningsstrategi, der skiller sig af med alle kortsigtede brands i Unilevers portefølje, og fremover bliver der kun satset på de langsigtede visionære brands. Og i LEGO har man skabt LEGO Sustainable Materials Centre og afsat 1 milliard kr. til at forske miljøvenlige materialer at lave legoklodser af.

Al transformation og forandring tager tid, og derfor skal der tænkes langsigtet nu, hvis Danmark vil være med fremme blandt de nationer, der virkelig rykker den bæredygtige agenda. 
Sandja Brügmann

8: Udfordr dine mål og din ledelsesstil
Hvis du som leder sidder fast i traditionelle ledelsesmetoder, hvor du primært fokuserer på at tjene penge ved at “folk producerer for dig”, så udnytter du faktisk ikke dine medarbejderes kapacitet. Dvs., at du kaster penge ud ad vinduet. Bæredygtighed er også at lede på en ny måde, der skaber mening, trivsel og livsglæde helt ind i kernen af det at være menneske. For når du gør det, så sætter du også dine medarbejderes ressourcer - og dermed innovationsevne og kreativitet - fri. Det er godt for det enkelte individ, men så sandelig også for virksomhedens effektivitet og energiniveau.

Men mange ledere er vant til kun at blive målt på den økonomiske bundlinje. For sådan har det altid været. Så det kan være svært at skulle bruge ressourcer på at gøre noget andet, og det kræver mod at flytte fokus. Det kræver en opgradering af vores ledelsesforståelse og -redskaber.
Sandja Brügmann

9: Bliv den bedste for verden. Ikke i verden
Hvis der var ét budskab, jeg gerne ville have igennem til det danske erhvervsliv, så er det at: Der ligger for 12 billioner dollars i forretningsmuligheder i at være med til at redde planeten. Så det, vi skal blive dygtige til i Danmark, er at blive de ledere, der kan tænke bæredygtige forretningsmodeller. De modige, pissedygtige ledere, som skaber forretningsvækst ved at være de bedste FOR verden ikke de bedste I verden. 
Sandja Brügmann

Direktørens bonusråd: Du skal mene det! 
Men først og fremmest kræver et bæredygtigt initiativ, at du faktisk mener det, du gør. Fordi gode medarbejdere har sjældent svært ved at få job - og det skal være med noget, de er stolte af at fortælle om. Noget, de kan stå på mål for etisk og moralsk. 
Kim Rahbek, direktør i Sticks ‘n Sushi

Føler du ikke, du er helt færdig med emnet endnu? Så læs også artiklen om, hvordan Sticks ‘n Sushi har fået bæredygtiged ind i organisationens DNA og forretning

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Netværk for Miljømærket indkøb Årskonference 2024

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

27.03.2024CSR.dk

LEGO sender 16,5 millioner efter CO2-fangst

26.03.2024CSR.dk

Københavns Lufthavn kan lagre grøn strøm

25.03.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

22.03.2024Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

22.03.2024Bureau Veritas

Sponseret

How to successfully implement APQP4Wind

22.03.2024CSR.dk

Nyt stort millionprojekt skal booste virksomheders viden om materialer

21.03.2024BSR

Sponseret

Collaborating to Advance the SDGs: Three Considerations for Business Leaders

19.03.2024CSR.dk

Toms Gruppen etablerer genskovningsprojekt med Rainforest Alliance

Jobmarked

Se alle

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Region Midtjylland

Udfold dine kompetencer og viden om bæredygtighed til gavn for bæredygtig omstilling i sundhedssektoren

Vil du omsætte dine naturvidenskabelige/tekniske kompetencer inden for grøn omstilling til praktiske løsninger i sundhedssektoren – og har du mod på at løfte en stor udviklingsopgave? Så vælg Region Midtjylland som din kommende arbejdsplads og vær med til at gøre en konkret forskel!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

15.04.2024

Uddannelses- og Forskningsministeriet

Koncernindkøber til Uddannelses- og Forskningsministeriet (Ny frist)

Er du vores nye koncernindkøber? Vi søger en ny kollega, som kan styrke samarbejdet på tværs af UFM koncernen og som bidrager til at gøre UFM’s indkøb endnu bedre og endnu grønnere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.03.2024

PwC Danmark

Erfarne rådgivere inden for strategi, rapportering og erklæringer på bæredygtighedsområdet

Hvis du kender os, så ved du, hvad der ligger i rollen. Hvis ikke, så læs videre – så fortæller vi dig mere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
PwC Danmark
Webinar
Double Materiality Assessment: Value Creation and Value Leaks

The new Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) makes it a legal requirement to conduct a double materiality assessment.

Dato

02.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

03.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Dansk Industri
Webinar
Tal biodiversitet med finansbranchen: TNFD

Bliv introduceret til det globale biodiversitetsinitiativ med rapporteringsværktøjer og sektorvejledninger fra Taskforce of Nature-related Financial Disclosures (TNFD), og hør hvordan virksomheden Ørsted arbejder konkret med værktøjerne.

Dato

04.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

08.04.2024

Tid

08:30

Sted

Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart, Danmark

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

08.04.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Aarhus i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

09.04.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus