Topledelsen skal involvere sig
En af Skandinaviens største miljøvirksomheder RGS 90 A/S trækker på Dansk Standard i forbindelse med implementeringen af CSR-certificeringen DS 49001.
Charlotte Trap-Kinberg er en af Dansk Standards kontante konsulenter. Hun rådgiver virksomheder om at prioritere deres indsatser og sikre såvel ledelses- som medarbejderinvolvering, når nye standarder skal indføres.
For nylig har hun været coach for en af Skandinaviens største miljøvirksomheder RGS90 A/S, som er i gang med at indføre DS 49001; og adm. direktør Peter Basland er godt tilfreds med de råd, han får.
Fakta om RGS 90 A/S
- RGS 90 A/S (Råstof og Genanvendelsesselskabet af 1990)
- Virksomheden har 22 modtageanlæg i Danmark og ca. 160 medarbejdere
- Genbrug af bygge- og anlægsaffald og behandling af forurenet jord er vigtige faktorer i bestræbelserne på at modvirke klimaforandringer og sikre rent drikkevand for de kommende generationer.
- RGS 90 er ISO 14001 certificeret indenfor miljøledelse og ISO 9001 certificeret indenfor kvalitetsledelse.
Ledelsen skal involvere sig
”Kunsten er at involvere sig som chef uden at topstyre”, siger RGS90’s topchef, som har det mål, at få CSR forankret i hele organisationen. Derfor vil han heller ikke allerede nu lægge sig fast på, hvilke CSR-opgaver, der skal prioriteres, for det er netop det, som det forberedende projekt skal afdække, og som alle interessenter skal kunne give deres mening til kende om.
Læs også: Sådan kom RSG 90 i gang med CSR-certificeringen
Charlotte Trap-Kinberg har anbefalet, at virksomheden i sit CSR-arbejde tager følgende opgaver alvorligt:
- at skabe ledelsescommitment
- at integrere CSR i den overordnede forretningsstrategi og vurdere risici og muligheder
- at involvere interessenter
- at være realistisk, når CSR-indsatsen skal prioriteres
- at dokumentere og kommunikere
Konsulenten understreger også nødvendigheden af at have fokus på forretningsetik og på, at RGS90 som en førende miljøvirksomhed er med til at gå forrest og løfte branchen.
Alt skal være synligt
Forprojektet og interessentanalysen har været lidt af en øjenåbner, fortæller Peter Basland: ”Vi skal være meget bedre til at lytte til vores interessenter og kommunikere, hvad vi foretager os. Vi har en række processer og vaner, som vi tror, folk uden for virksomheden også kender; men det gør de ofte ikke”.
Basland vil have større gennemsigtighed i alt, hvad RGS90 foretager sig. Han håber også, at processen med at få indført den nye certificering betyder, at bæredygtighed bliver tænkt ind i alt, hvad virksomheden foretager sig.
”Vi skal ikke bare være slaver af rammebetingelserne og lovgivningen. Vi skal to skridt videre, tænke selv og levere noget ekstra. Den forpligtelse har vi som en af Skandinaviens største miljøvirksomheder”, forklarer den adm. direktør.
RGS90 forventer at få sin certificering i hus i løbet af sommeren. Men dermed er CSR-arbejdet slet ikke færdigt. CSR er en fortløbende proces, understreger såvel direktør som konsulent.