Tre liter rent vand-kampagne bygger nu brønde i Uganda

Fem hurtige spørgsmål til Marianne Frisenvang fra Coca Cola om Kildevæld-kampagnen '3 liter rent vand'. I år går overskuddet fra kampagnen for første gang til brønde i Uganda.

I år donerer Kildevæld og '3literrentvand'-kampagnen nye brønde til Uganda..

13.05.2013

CSR.dk

Typisk vandhul i Afrika, hvor kvinder og børn henter vand. De nye brønde skal ændre på det forhold..

Coca-Cola og Kildevæld gennemfører på fjerde år kampagnen '3 liter rent vand' i samarbejde med Røde Kors. Når man køber en flaske Kildevæld, støtter man kampagnen, som Marianne Frisenvang, brand activation manager hos Coca-Cola, er ansvarlig for.

I starten af juni skal hun til Uganda for at se den første brønd, som de indsamlede penge er blevet brugt til. Seks yderligere brønde er på vej i Uganda. De tidligere år er pengene fra '3 liter rent vand' brugt på at etablere brønde og hygiejnekampagner i Kenya og Sydsudan.

Marianne Frisenvang fra Coca-Cola er på vej til Uganda for at se den første brønd, som '3 liter rent vand-kampagnen' har gjort det muligt at etablere..

Hvorfor udviklede I kampagnen '3 liter rent vand'?   
'3 liter rent-vand kampagnen' sigter efter at give Kildevælds forbrugere mulighed for at donere vand til mennesker i Afrika, der ikke har samme lette adgang til rent vand, som vi har i Danmark. Det har været vigtigt for os, at det skulle være enkelt at donere vand via vores projekt. Kampagnen er derfor enkel: Hver gang man køber en flaske Kildevæld, donerer man automatisk tre liter rent vand til Afrika.

Det er en  let og enkel måde, hvorpå vores forbrugere kan være  med til at støtte en god sag uden at skulle foretage sig andet end at købe en flaske Kildevæld.  Før kampagnen blev sat i gang  spurgte vi vores forbrugere, om du syntes, det var en god ide med en sådan kampagne, og tilslutningen var stor og meget positiv.

Hvad får Kildevæld selv ud af kampagnen? 
De konkrete resultater er det faktum, at vi til dato har doneret over 340 millioner liter rent vand til Afrika i perioden 2010 til 2012. Kildevæld var allerede før kampagnens start et stærkt varemærke, og vi kan se, at '3 liter rent vand kampagnen' har været med til yderligere at differentiere Kildevæld fra de øvrige konkurrenter. Såvel virksomheden, forbrugerne som kunderne har modtaget kampagnen meget positivt.

Hvorfor har I valgt Røde Kors som samarbejdspartner?
Røde Kors er en troværdig og professional partner, der via sine erfaringer med vandprojekter i Afrika sikrer, at de mange liter vand som doneres via Kildevælds program kommer frem og ubeskåret går til modtagerne i de Afrikanske lande, vi indtil nu har doneret vand i.

Hvordan mærker den lokale befolkning konkret kampagnen?
Jo flere penge, vi samler ind via salg af Kildevæld, jo flere brønde kan vi bygge. Det gode ved programmet er, at Røde Kors har stor erfaring med disse typer programmer. Vi nøjes ikke med at bygge brøndene, vi sikrer også, at der oprettes en brøndkomite i forbindelse med hver brønd og, at der gennemføres hygiejneprogrammer, der lærer befolningen om basal hygiejne som for eksempel håndvask.

Det er almindeligt, at virksomheder jævnligt skifter samarbejdspartner, hvor længe vil Kildevæld fortsætte med denne kampagne?
Vi tager hvert år tager stilling til, om den skal videreføres. Kampagnen kører foreløbig på fjerde år, og vi er meget tilfredse med den. 

Læs mere om kampagnen her

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Generalforsamling
Generalforsamling 2025

Det er os en stor fornøjelse at invitere alle repræsentanter fra vores medlemsvirksomheder og -organisationer til vores årlige generalforsamling. I år foregår generalforsamlingen online. Udover at få et overblik over vores aktiviteter, fremgang og økonomi, vil du også kunne deltage i det vigtige valg til bestyrelsen. I år er der seks bestyrelsesposter på valg.

Dato

23.04.2025

Tid

14:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

24.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, at du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

MäRK
Gå-hjem-møde
B Corps Evolution of Standards: Få et overblik over, hvad det betyder for dig

B Lab offentliggør i april sine nye, opdaterede standarder for, hvad virksomheder skal opfylde, hvis de vil være B Corp. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Dato

24.04.2025

Tid

14:00

Sted

Strandboulevarden 66, st, 2100 København Ø

PwC Danmark
Webinar
Sustainability Reporting Beyond CSRD

- What and How

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online