s Trumps uventede betydning for Super Bowl: mere Goodvertising | CSR.dk

10.02.2017  |  Kommunikation

Indspark: Trumps uventede betydning for Super Bowl: mere Goodvertising

Den aktuelle politiske uro synes at være god for reklame med samvittighed. Dette års Super Bowl havde det højeste antal Goodvertising-kampagner nogensinde.

Endnu et år er gået, og ligesom jmed Cannes Lions-priserne i juni, anser jeg også Super Bowl-reklamerne som et barometer for, hvor meget annoncørerne har tunet ind på #Goodvertising. Hvad er Goodvertising? Det er reklame, som er god for ”planet & people” og i de fleste tilfælde også påvirker brands indtjening positivt. En win-win man kan forstå, ikke sandt?

Bliver det godes stemme højere i usikre tider?
Mens globale temperaturer slår højderekorder, (og Trumps executive orders bliver kradset ned, som havde manden hypergrafi), er der også en stigning i antallet af brands, der stiller sig bag gode formål. For mig er det tydeligt, at goodvertising er ved at blive mainstream, og det er i sandhed en god nyhed. Ud af de 51 reklamer, som løb over skærmen under Super Bowl i år, havde 10 et Goodvertising-budskab. Jeg har aldrig set flere – og det er også den mest politisk orienterede Super Bowl, jeg nogensinde har set.

Tilbage i 2010 var det Pepsi som modigt skiftede sin sædvanlige stjernebesatte reklame ud med en investering i lokalsamfundsprojektet ”Project Refresh”. I år følte AirBnB sig så provokeret af det nye politiske klima i forhold til flygtninge og indvandrere, at virksomheden i sidste øjeblik besluttede sig for at producere en reklame med et stærkt budskab om mangfoldighed. Det var ikke den sædvanlige Super Bowl-reklame med store budgetter, men en simpel fortælling som gjorde det den skulle. Reklamen, som hedder ”We Accept”, er også et eksempel på en tendens i retning af at brands i stadigt højere grad skrider til handling i forsvar for deres værdier.  

Medarbejdere og kunder forventer i stigende grad at brands gør deres del, og den seneste Uber-kontrovers viste, hvad der sker, når et brand ikke er helt konsistente i forhold til sine værdier, så Ubers CEO besluttede at trække sig fra præsidentens Advisory Board.

Spørgsmålet er, om vi kommer til at se mere reklame i stil med AirbBnB’s ”We Accept” eller om det bare er én virksomheds usædvanlige reaktion på en usædvanlig præsident?  

Mangfoldighed vinder stort
Bortset fra Kias fokus på klimaforandringer, Hyundai’s på de udsendte amerikanske soldater og Audi’s på lige løn for lige arbejde, så syntes de andre Goodvertising-kampagner, at have et budskab som både fodboldfans og den nye præsident kunne forstå: mangfoldighed og inklusion er godt.  Fra Lumber84’s historie om en mexicansk mor og hendes barns møde med muren, Coca-Colas ”Together is Beautiful” og Budweisers tyske immigrant som kommer til USA for at brygge øl.  Og mangfoldighed er åbenbart også vigtigt for hårpleje, som brandet ”It’s a 10” viste os i deres indslag.

Ikke alle brands var så direkte i deres politiske retorik, men der var stadig et tydeligt budskab. Expedias budskab var ”The key is you” – du er nøglen til mening og forandring, og Honda holdt fast i deres ”Power of Dreams”-platform som skal minde folk om at de skal tro på deres egen forandringskraft.

Er brands modige eller formålsdrevne?
Det er lidt af et vovestykke for brands – og hidtil uset i så stort et omfang – at være så politiske i deres reklamer. På den anden side kan risikoen være til at overse, i og med at ingen præsident nogensinde har stået så dårligt i meningsmålingerne. Men når Starbucks melder ud, at de vil hyre 10.000 flygtninge på verdensplan, er der da også straks en boykot på vej fra dem, som mener de burde hyre 10.000 arbejdsløse i USA. I det hele taget er der en svær balancegang i dette felt, for mens Goodvertising for mig handler om inklusion, så syntes Super Bowls reklamer med mangfoldighedstema også mestendels at grave værdi-grøften lidt dybere.

Dog tager jeg samtidig hatten af for USA's erhvervsliv og de brands med så stærkt et formål (og så stort et mod), at de tør at sige fra, når de møder en regering som truer (mange virksomheders?) eller USA's værdier.

I sidste ende er det op til dig og mig at bakke op om de brands, vi synes er mest på linje med vores egne værdier. Måske er det i krisetider, hvor uretfærdighed og fordomme synes at stå stærkest, at ”det godes” stemmer løfter sig. De bedste ledere viser os en bedre udgave af vores land og os selv – og brands bør gøre det samme.

Super Bowls 10 Goodvertising kampagner:

Mere fra Thomas

Thomas Kolster

Mr. Goodvertising - Author, Speaker, Critic and Expert in Sustainable Communication

I advise and assist businesses & non-profits on how to turn environmental, societal and health risks into market opportunities where growing the bottom line goes hand in hand with creating a better planet – and a more genuine, purposeful brand. When you show care towards people and what they care about; people will care about you. In my book “Goodvertising”, through arti…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere